• marian
    Äldre 7 Jul 02:43
    50322 visningar
    10 svar
    10
    50322

    Någon som vet? Kliande tillfälliga utslag? Ser ut som myggbett?! :/

    Det låter onekligen som nässelutslag. Det är ett tillstånd som kallas urtikaria (det finns akut och kronisk sådan) och man kan sällan ta reda på vad det är som ligger bakom. Själv får jag alltid nässelutslag i ansiktet när jag har duschat, under en tvåmånadersperiod var mina ben alldeles vita av nässelutslag - då var det tryck som orsakade det.

    Det finns immunologisk urtikaria, där nässelutslagen orsakas av till exempel födoämnen (apelsiner, kiwi, nötter, skaldjur, choklad, apelsiner är vanliga orsaker) och läkemedel (penicillin, morfin, kodein. Acetylsalicylsyra försämrar ofta urtikaria). Det kan också bero på att du har en infektion i kroppen, till exempel en bakterieinfektion eller en svampinfektion. Det kan också vara en sorts kontaktallergi där huden reagerar på yttre påverkan - som värme, kyla, tryck eller vibrationer.

    Det finns egentligen ingenting att göra åt det. Det behandlas kontinuerligt med antihistamin, och kommer man på vad som orsakar det så får man ju undvika den orsaken. Jag håller tummarna för att det går över. :)

Svar på tråden Någon som vet? Kliande tillfälliga utslag? Ser ut som myggbett?! :/