• kikärt­an73
    Äldre 14 Jun 19:24
    2065 visningar
    5 svar
    5
    2065

    Giftermål i USA

    Jag och min pojkvän planerar att ev. spontat gifta oss på vår semsester i USA (ej i Las Vegas utan i en kyrka beroende på om eventuell tilltänkt vigselförättare finns på plats).

    Jag funderar på om det är något man måste tänka på att förbereda här hemma. Måste man ha gjort hindersprövning här hemma innan? Jag vet att man måste göra det om man gifter sig i svenska kyrkan men vi ska gifta oss i en amerikansk kyrka.

    Är det juridiskt någon skillnad om vid giftermål i USA jämfört med Sverige? Är det svensk lag som gäller eftersom vi båda är svenska medborgare?

    Vore jättebra om någon som vet kan ge lite tips!

  • Svar på tråden Giftermål i USA
  • Hannit­a
    Äldre 14 Jun 19:36
    #0

    inte en aning, men jag skulle nog gjort en hindersprovning och tagit med det, oversatt pa engelska om jag vore du.

    Om du skall gifta dig i en kyrka sa maste du nog ta kontakt emd en kyrka i god tid innnan du aker och se till att de har tid och plats.

    Mm du valjer radhuset sa kan du ga dit med all information och gifta dig samma dag t.o.m.
    Kontakta ett radhus i en stad och hor med dem (i samma stat som du skall aka till)

    Har kanske du kan hitta lite info.
    sfgov.org/site/countyclerk_index.asp

    lycka till!

  • InaI
    Äldre 14 Jun 19:37
    #0

    Det är olika från stat till stat och det går nog inte att gifta sig spontant någon annanstans än i Nevada (Las Vegas). Ofta krävs blodprov m.m. Hör av dig till svanska ambassaden i USA

  • wifeyt­obe
    Äldre 15 Jun 07:07
    #0

    Visst gar det att gifta sig spontant pa andra stallen an Las Vegas - MEN, en del stater har blod prov och vante tider, sa det ar nog bast att kolla upp innan ni aker.

    Kyrkor ar ofta bokade i forvag, beronde pa arstid, och i manga maste man vara medlem i forsamlingen och/eller ga pa moten/kurser innan i forberedelse. Sa kolla upp det ocksa om ni vill gifta er i en kyrka. Annars kan man ju hitta en fin plats ute eller sa och gifta sig borgeligt (radhuset eller tom ett storre hotel skulle nog kunna hjalpa hitta vigsel forattare). Ett hotell kan sakert ordna allt at er om ni vill det.

    :)

  • Äldre 30 Sep 13:47
    #4

    sonen ska gifta sig i  City Hall i N. Y med en brasilianska han bor i N.y är svensk medborgare.Han har haft kontakt med City Hall och enligt de så behövs inga papper från Sverige, jag tycker att det låter konstig, kan skulle ju kunna vara gift här i Sverige, kollar de inte det ?  .

  • Himla
    Äldre 30 Sep 16:01
    #5

    Kontakta svenska kyrkan i NY. De kan säkert svara på alla era frågor...

Svar på tråden Giftermål i USA