• baboo
    Äldre 15 Mar 09:42
    14480 visningar
    11 svar
    11
    14480

    Tips om billigt papper till inbjudan...

    Hejsan, jag skulle vilja få tips o ideer om billigt papper samt förslag på hur inbjadan kan se ut.Alla tips o förslag är välkomna!
    tack på förhand!
    /A

  • Svar på tråden Tips om billigt papper till inbjudan...
  • emy
    Äldre 15 Mar 10:15
    #0

    Mitt tips är att välja vanligt standard kontorspapper t.ex. 160 g till grund för trycksakerna. Det finns väldigt många färger att välja på. Sedan köper ni ev. finare och dyrare papper att dekorera med, ha som inlaga eller likn. Undvik dyra dekorationer som ex. ringar som kostar några kronor/ st vilket blir dyrt när det ska sitta 2 st på varje inbjudan, placeringskort, vigselprogram och festprogram. Stämplar t.ex och stämpeldyna kostar bara en gång...

    Gå till biblioteket och låna Barbara Bunkes bok, bläddra bland exemplen på Panduro, Matton osv. för inspiration till inbjudningarna.

  • planer­ingsfr­eak
    Äldre 15 Mar 10:15
    #0

    Det var en stor fråga du har. Det beror mycket på vilket slags papper du vill ha och vilket/vilka färgteman du har tänkt dig.
    Jag hittade mina papper på Akademibokhandeln. De säljs lösa i pappersställ så man får plocka så många man behöver, men det kostar runt 2 kr styck så jättebilligt är det inte. Det finns matchande kuvert till. Mina inlagor är ljuslila och eftersom det papperet oftast är tunnare så köpte jag billigt ritpapper (för barn) på Tiimari. Annars har ju Panduro och Bokia papper med.

  • pyssli­ngen
    Äldre 15 Mar 10:22
    #0

    Det pappret som jag kommer använda mest av har jag köpt i en vanlig pappershandel. Det kostade 169 kronor för 300 st 160g papper, billigare än så kommer man nog inte undan. det kostar lika mycket för en bunt med 500 st 110g.

    De finns i massa färger, mina är dock cremefärgade.

  • pyssli­ngen
    Äldre 15 Mar 10:22
    #0

    Det pappret som jag kommer använda mest av har jag köpt i en vanlig pappershandel. Det kostade 169 kronor för 300 st 160g papper, billigare än så kommer man nog inte undan. det kostar lika mycket för en bunt med 500 st 110g.

    De finns i massa färger, mina är dock cremefärgade.

  • Dellan
    Äldre 15 Mar 10:35
    #0

    Hej.
    På vår hemsida www.sakerochting.com finns ett antal länkar som kan vara använbara när man gör sina egna inbjudiningskort (företag som säljer papper och tillbehör via nätet, tips och idéer m.m.). Gå in under "Bröllop" och sedan "Trycksaker".

  • MonaLi
    Äldre 15 Mar 10:50
    #0

    Jag köpte lite finare, kraftigare papper i A4-format som jag delade på mitten så jag fick ut två inbjudningar på varje A4. Ett A4 kostade tror jag 3.50. Dessa papper (A5 heter det väl då?) vek jag på mitten. Själva texten skrev jag ut på skrivare på vanligt kontorspapper och skar till och klistrade in inuti det dubbelvikta "finpappret". På framsidan klippte jag ut hjärtan i guldpapper och klistrade dit. Ett ark guldpapper A4 kostade 2.50 på Bokia, jättebillligt tyckte jag!
    Jag tycker att det enkla oftast är det finaste. Jag har sett exempel på totalt nerdekorerade kort med alla dekorationer man kan tänka sig och enligt min mening är det inte speciellt snyggt. Fast var och en tycker ju olika.

  • Kullan
    Äldre 15 Mar 14:51
    #0

    Jag köpte färdiga tomma dubbelvikta kort i olika färger på Bokia, samt matchande kuvert. 45 kort med kuvert tot 200:-. Köpte sedan en mönstersax på samma ställe för 25:- och klippte ut inbjudningstexten och klistrade in den inuti. Knöt sedan ett band i kanten och utanpå kuverten skrev vi adresserna med guldpenna. Är jättenöjd och idag har jag skickat dom!! Längtar så efter reaktionerna!!

    Kram!

  • Amathe­a
    Äldre 15 Mar 16:09
    #0

    Köpte precis papper idag.

    Köpte vanliga färgade A4!
    Pappret heter Kaskad.
    Finns även Colorit osv....
    Köpte på Wettergrens grossist, (genom mammas företag) men de kostar inte så mycket mer i bokhandeln tror jag.
    Köpte svart (låter trist men....) som jag gjorde ett kort som öppnas som en port (låter krångligt, hoppas du förstår).
    Där inne har jag satt ljusgrönt papper (grönt tema) där det står inbjudan osv...
    Fick 500blad svarta för 200Kr och 500 ljusgröna för 230.

    Blir så mycket papper så det räcker till vigselprogram, och festprogram oxå.

    har inte bestämt va jag ska försegla kortet med.
    En guldvax-stämpel med hjärtan
    Eller klistermärken med guldringar.
    Finns båda på panduro.se

    Tycker jag är en kanonbra och fin grej!

  • Amathe­a
    Äldre 15 Mar 16:15
    #0

    Jag såg visst fel!
    *skratt*
    Jag betalade drygt 220 för allt!

  • ellli
    Äldre 15 Mar 16:21
    #0

    Har sett väldigt billigt papper på kontorslagret.se 149kr för 500 pack med 160gr papper. Finns dock inte i alla möjliga kulörter..

  • Sötis
    Äldre 15 Mar 16:28
    #0

    Kan även tipsa om Ljunggrens pappershandel som ligger på Köpmangatan i Gamla Stan. En mysig liten affär med massor av papper, stämplar mm, har även idépärmar man kan titta i. Där köpte vi vårt, 2 kr st för kraftigare a4 och 3 kr styck för genomskinligt papper till inlagan.

Svar på tråden Tips om billigt papper till inbjudan...