• Malina Molin
    Äldre 12 Mar 21:50
    57091 visningar
    28 svar
    28
    57091

    Små röda prickar på armar o lår...

    ...& jag har dem i bland med! Vilken kräm är det?

  • Malina Molin
    Äldre 16 Mar 11:23
    #0

    Man har mindre problem med torr hud om sommaren bla pga att luftfuktigheten är högre då.

    Jag gick en kurs i Dermatologi(Hud) på min utbildning för ett tag sedan och vår föreläsare(Läkare) sa att man inte heller bör duscha varje dag om man har jättebesvär med torr hud. Vid mycket bad och dusch torkar huden ut ännu mera och man nöter ut det naturliga skyddslagret i huden. Däremot är saltvatten bra så den som har lust att ta en resa till solensland kan ju göra det. :) Både sol och salta bad gör underverk för huden. Det är därför psoriasis patienter kan få åka till kanarieöarna några veckor på vinterhalvåret.
    Apoteket har många bra krämer mot torr hud men de flesta är dyra. Det är ju bra om man kan få dem på recept. Min blivande har en salva som heter Canoderm karbamid 5% på recept och den är jättedyr men väldigt bra. Jag har tidigare använt Fenuril både på recept och receptfritt. Dessa krämer kan svida lite i början av behandligen och det beror på att de innehåller Natriumlösning som är nyttigt för huden (salt). Så jag rekomenderar dessa krämer i fall man har torr hud.

    Jag skall testa den krämen emmaa tipsade på mina prickar, de prickarna beror inte på torr hud utan är liksom vid hårsäckarna som vissa beskriver här. Det verkar som om vi har lite olika problem som orsakar prickar av olika slag... :)

  • Malina Molin
    Äldre 16 Mar 20:42
    #0

    Vad innebär turkist peeling??? *nyfiken*

Svar på tråden Små röda prickar på armar o lår...