• CLW
    Äldre 10 Feb 22:12
    36129 visningar
    44 svar
    44
    36129

    Hindersprövning, utländska medborgare

    Hej
    Jag har smygit omkring här ett bra tag men det är första gången jag skriver och det känns lite spännande.

    Jag ska gifta mig i Sverige till sommaren med min pojkvän som är fransman och håller på att sätta mig in i vad som gäller ang. hindersprövning mm. Nu har jag förstått att en utländsk medborgare måste inställa sig personligen vid skattemyndigheten med diverse olika papper för att vår begäran om hindersprövning ska behandlas (men för mig så räcker det om jag bara skickar in blanketten!!). Finns det någon som har erfarenhet av det här? Att inställa sig personligen är inte speciellt praktiskt för oss då vi inte bor i Sverige och inte hade tänkt åka tillbaka innan vigseln. Jag hade tänkt ringa skattemyndigheten i morgon för mer information men tänkte att någon här kanske redan nu kunde dela med sig av sin erfarenhet. Tack!!

  • Svar på tråden Hindersprövning, utländska medborgare
  • Mrs Gray
    Äldre 15 Feb 16:52
    #0

    Min blivand är Brittisk medborgare och enligt de uppgifter jag fått när jag pratat med den brittiska ambassaden så måste vi (nu gäller detta eftersom han inte varit skriven i sverige i 2 år) infinna oss på ambassaden och skriva papper och de i sin tur har en "lysningsperiod" på 3 veckor. Har ingen haft något att "komma" med som säger att vi inte kan gifta oss så får han ett intyg på godkänd hindersprövning och det är bara för oss att betala ca 1300 kronor för detta. (avgiften ligger runt £100)

    Lite typiskt är det dock eftersom vi gifter oss den 21/8-04 och han har varit skriven här i 2år den 13/9-04.

    Det verkar skilja på vilket land personen i fråga kommer ifrån.

  • 21 Februa­ri
    Äldre 15 Feb 17:36
    #0

    Hej.
    Gifter mig med en fransman nästa lördag och har precis fått våra papper klara. Han har varit skriven i Sverige i 10 år. Vi ansökte om hindersprövning i Sverige men ville också ha prövning enligt franska lagar så att äktenskapet även är giltigt där. Det innebar en massa papper att fylla i, bla uppgifter ur kyrkböcker för min del. Det är mycket mer komplicerat med hindersprövning i Frankrike. Papperet ska också offentliggöras utanför statshuset i mannens hemkommun i 10 dagar. För vår del innebar det franska ambassaden i Stockholm. Hoppas allt går bra för er!

  • eanna
    Äldre 15 Feb 17:49
    #0

    Jag är i samma situation och ska gifta mig med en fransman i sommar (i Sthm). För att giftemalet ska gälla enligt fransk lag blev vi rekommenderade att kontakta franska ambassaden i Sverige som bett oss skicka in div dokument som visar att min blivande man verkligen existerar och att han inte redan är gift.
    Jag hade dock ingen aning om att det skulle bli problem med hindersprövningen... Vi skickade in blanketten förra veckan och antar att de kommer svara mig inom kort. Vi bor precis som CLW utomlands och hade inte heller täkt resa till Sverige innan bröllopet. Vill därför hemskt gärna veta om min fästman verkligen maste infinna sig pa plats. Om ngn ar svar före mig, vore det snällt om ni talar om det här pa forumet. TACK!

  • Disa
    Äldre 15 Feb 18:04
    #0

    Skoj med så många fransk-svenska par. Här är ett till!

    Vi kommer också, som redan nämnts, att skicka in en hel bunt med papper till franska ambassaden och även ansöka om svensk hindersprövning. Eftersom han är skriven här sedan tre år hoppas jag att det inte blir några problem. Ska följa den här tråden så kanske jag får klarhet...

    Hej Eanna!
    Hur har det gått med katolsk och protestantisk präst? Jag har läst den där skriften angående detta och vi kommer (nog) följa den svenska ordningen med en fransk präst närvarande som gör vissa tillägg.

    Läste nån annanstans att ni skulle försöka få båda att skriva på vigselbeviset, går det att göra så eller?

    / Disa (Åsa)

  • eanna
    Äldre 15 Feb 19:10
    #0

    Halloj Disa,
    Vet inte än men vi hoppas verkligen det, jag ska prata med prästerna igen nästa vecka och da hoppas jag att de kan ge besked. Det hela är komplicerat men jag tror att det normalt sätt bara kan vara en präst som signerar men att den andra kan "contre-signer"...
    Hur har det gatt för dig, ifall ni väljer det svenska vigselupplägget med katolska tillägg antar jag att er fransk-katolska präst gatt med pa att inte vara den som viger? (dvs ställer fragorna)

  • Disa
    Äldre 15 Feb 19:21
    #0

    Jo, vi tror att han gått med på det...Vi har frågat och han har sagt ja, men sen när vi pratat igen har det verkat som om han i alla fall är inne på att själv ställa frågorna...Så vi svävar lite i ovisshet ännu, men min sambo är inställd på en protestantisk vigsel så i värsta fall kör vi på det.

    Så läget är alltså status quo, vi pratar och frågar och diskuterar till höger och vänster och kommer tillbaka till utgångspunkten igen...Men det löser sig nog så småningom.

    Annars inhandlade jag min klänning för 2 veckor sen så nu börjar det kännas som om det är på riktigt! Nu ska jag snart ge mig ut på skojakt också...

    Ha det bra!

  • CLW
    Äldre 18 Feb 21:53
    #0

    Ville bara tacka kaffemoster för hennes tips om hur de gör i Västerås. Jag frågade på "mitt" skattekontor i Stockholm om vi kunde göra så att vi skickade in alla papper och sedan personligen hämtade ut dem. Damen jag pratade med sa att det nog skulle gå bra, bara vi skrev det klart och tydligt i brevet när vi skickade in ansökan. så nu håller jag tummarna för att det ska fungera.

    Disa och Eanna: jag förstår att ni ska blanda katolska och protestantiska seder vid er vigsel. Kan ni inte berätta lite mer om det? Jag är lite nyfiken eftersom vi kommer att få en katolsk välsingnelse i Frankrike lite senare i år. Jag känner väldigt bra till den katolska vigselupplägget redan men det skulle vara kul att höra hur ni kommer att blanda båda.

  • eanna
    Äldre 21 Feb 19:39
    #0

    Hej CLW, jag sag nyss ditt inlägg! Bade jag och min man vill att var vigsel ska kännas svensk och fransk, protestantiskt och katolsk, men det är inte helt enkelt att genomföra i realiten (framförallt den religösa biten)...

    Vi haller just nu pa att diskutera med Prästerna om hur de kan dela upp uppgifterna,jag tror att den svenska prästen inledder eftersom vi är i en protestantiskt kyrka. Den katolska prästen vill absolut vara den som ställer fragorna sa den biten kommer ske enligt katolsk sed och pa franska (inte sa stor skillnad, man slipper säga sitt eget namn). Förmodligen kommer den svenska prästen välsigna ringarna. Vi vet inte ännu vem som läser bönen. Vi har tänkt översätta vissa delar i programmet sa att alla kan följa med. Vi kommer ha tva sanger (opera-aria samt svensk folkvisa) och en svensk sommarpsalm. Ev. en fransk sang ocksa. Förmodligen kommer vi ha en kortare text fran bibeln som läses av ngn av vara tvasprakiga vänner.

    Allt gar att ordna, det kniviga är att komma fram till vem som gör vad och att alla är överrens.

  • Disa
    Äldre 22 Feb 14:46
    #0

    CLW:

    Vi har inte planerat i detalj än men vi kommer att ge löftena till den svenske prästen och sen tror jag att den franske kommer att välsigna ringarna. Vi kommer att ha två bibeltexter och två psalmer. En på vardera språket. Sen blir det solosång och fiol. Ingen nattvard. Vi kommer att gå in och ut som man gör i sverige (alltså "bara" brudparet). Längre än så har vi inte kommit...

  • Little­tiger
    Äldre 22 Feb 17:14
    #0

    Var bor ni alla? Kanske kunde vara kul att träffas som Krich föreslog?
    Själv bor jag i Göteborg

    /Karin

Svar på tråden Hindersprövning, utländska medborgare