• Ling
    Äldre 18 Nov 14:25
    341947 visningar
    55 svar
    55
    341947

    Dunderhuskur mot urinvägsinfektion efterlyses!

    Inte för att det hör hit, men...
    Vet ni någon superdunderhuskur mor urinvägsinfektion (alltså när den ännu bara befinner sig på "antydningsstadiet")???

    Har otur och drabbas allt oftare av detta obehagliga.

    Senast behövde jag antibiotika och då sa läkaren att UVI är lätt att dra på sig om man tar ut sig (vilket jag gjort med träning i kombinationo med förkylning)och därmed sänker immunförsvaret rejält.

    Men det har jag inte gjort denna gång...

  • Svar på tråden Dunderhuskur mot urinvägsinfektion efterlyses!
  • Ling
    Äldre 18 Nov 14:52
    #0

    O, vad med snabba tips - tackar! *bugar*

    HEH - vad menar du med att när du "till slut testade dig" visade det sig att du burit omkring bakterier länge. Var det genom ett urinprov din läkare såg det, eller hur visste man det? Jag har gått omkring med förkylning länge nu, samt har haft allmänt rutten hälsa. Kan det inverka, tro?

  • HEH
    Äldre 18 Nov 15:05
    #0

    Jag hade haft en massa UVI som jag fått behandling för. Efter det kände jag ofta "känningar" men lyckades stävja dem genom att göra alla tips folk har skrivit om här. Jag lärde mig oxå känna lukten på urinen, den blir (iaf för mig) speciell när jag har UVI och under denna period tyckte jag att urinen luktade småskumt hela tiden. Men det blev aldrig akut så jag kontaktade inte heller läkare. Jag var däremot hängig och trött under hela perioden (förra sommaren) så jag borde ha pallrat mig iväg till läkaren tidigare...har tyvärr lite dåliga erfarenheter då de ofta inte vill behandla och tycker det är "larvigt" så jag drog mig för det...

    Men när jag väl testade mig (då tyckte jag att det kändes bra ändå!) så hade jag massa bakterier i urinen (och hade med största sannolikhet haft hela tiden) så jag fick äta sulfapreparat i 2 månader och nu har jag Hiprex (receptbelagda) tabletter som jag kan ta efter sex eller om jag känner av nåt. Det testades med urinprov och odling.

    Att du är förkyld behöver inte påverka - men du kan ju lätt drabbas av förkylningar för att exv UVI sätter ned immunförsvaret. Det hände iaf mig... Berätta om dina symptom och be att få en odling!

    Lycka till!

  • Oliven
    Äldre 18 Nov 15:06
    #0

    En tsk eller msk äppelcidervinägen i ett glas vatten ska tydligen också fungera bra.

  • fru törnro­sa
    Äldre 18 Nov 15:06
    #0

    Tranbärsjuice!!!
    Jag vet att det hjälper.

  • Santa Fe
    Äldre 18 Nov 15:06
    #0

    Urinvägsinfektion kallas ju också honeymoon disease. S*x för ofta sliter på slemhinnorna.

    Jag hade en hel del u-infektioner i början av mitt förhållande. Läkaren frågade vid nåt tillfälle om jag hade en ny partner. Fick då veta att det kan vara rätt vanligt drabbas i början av ett förhållande. Våra kroppsvätskor och slemhinnor hade så att säga inte vant sig vid varandra.
    Har inte haft infektion på flera år nu så i mitt fall kanske det var orsaken.

  • Kicker
    Äldre 18 Nov 15:12
    #0

    Och snälla du, gå till läkaren genast då du anar att nåt är på gång! Urinvägsinfektioner är inte att leka med, de kan obehandlade ha allvarliga konsekvenser! Jag har själv varit på leverkontroll på grund av många UVI....

  • Ling
    Äldre 18 Nov 15:13
    #0

    Klunkar i mig citronvatten för brinnande livet och väntar på att den delikata havregrynsdrycken ska svalna...

    Tack, HEH. När jag för tre veckor sedan hade UVI och åkte till läkare, var hennes första kommentar efter att ha sett urinprovet: "Det här ser inte bra ut!" och tydligen fanns det en hel del. Men när jag sa att jag tagit ut mig, var det färdigpratat.

    Väntar med att snacka med läkare (då jag tycker att det är svårt att bli tagen på allvar i närvården i dag...), men ska nämna det för min gynekolog, som är superbra i stället, eftersom det är tid att besöka honom snart.

  • Jätteg­ladis
    Äldre 18 Nov 15:32
    #0

    Vill bara påpeka det som Modesty-Clara skrev.
    Glöm aldrig att torka er framifrån och bakåt, det är alldeles för många som är inlärda fel. Tänk själva vilka bakterier som förs fram = grogrunden för UVI.
    Annars så drick mycket och kontakta dr. Lycka till.

  • f.d. Svart brud
    Äldre 18 Nov 15:37
    #0

    Ling
    Den är knappast delikat, men funkar gör den! Man kan ju spetsa den med en massa citron, så blir det dubbelt upp för bakterie-j*vlarna (smakar bättre dessutom då)! ;)

  • HEH
    Äldre 18 Nov 15:43
    #0

    Det var så lite så! Det var för övrigt exakt samma kommentar som jag fick av min läkare oxå...

    Låter som en bra idé att prata med gynekologen. Har du ofta problem kan du ju fråga om Hiprex oxå - de är inte skadliga och har funkat super på mig, jag har inte haft en enda UVI sen den gången!!

Svar på tråden Dunderhuskur mot urinvägsinfektion efterlyses!