• Äldre 4 Mar 16:05
    16140 visningar
    1 svar
    1
    16140

    Har ni erfarenhet av 9 eller 14 karat?

    Hjälp jag är urusel på sånt här om ringar och sitter just nu och kollar runt på vad som skulle passa mig och sambon. Det är nämligen såhär att vi kollade för nått år sedan på ringar men pga av husköp och bebisar så blev det lite paus i dom planerna. Sen så är han perfektionist och jag har tröttnat på att vänta :) Finns det för många frågor/alternativ så blir han paralyserad och därför tar jag över frieriet nu. Men problemet är att vi båda har väldigt aktiva jobb och vad jag har förstått så är 18k inte så bra att ha då. Så nu kollar jag på 9 eller 14. Men vad är egentligen skillnaden förutom halten med silver och koppar? Vi ska ha schalins ringar och dom använder inte nickel så det behöver inte tas upp här. Sen så har vi kollat på 8 mm brett till honom och 6 mm till mig , jag ska bara ha en ring, men det är svårt att hitta 8 mm ringar för dom är inte så vanliga. Är det stor skillnad på 8 och 7 mm i känsla? Super tacksam för snabba svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-05 07:20
    Nästan 300 läsare men inget svar. Inte så hjälpsamt forum som alla säger :(

  • Svar på tråden Har ni erfarenhet av 9 eller 14 karat?
  • Äldre 5 Mar 09:18
    #1
    +1

    9 karat är inte så mycket guld och kan se lite blekt ut i jämförelse med högre halter. Själv så har jag och min fästman 14 karat i våra vilket ser fint ut men kan ju lova att min ring ändå ser helt hamrad ut efter att jag haft den dagligen på mitt lagerjobb i lite över ett år. Vill man ha ett material som inte slits så mycket så är titan att föredra. Har en gammal titanring på vänsterhanden som jag haft sedan 2011. Den har ett litet hack och en del smårepor som man inte ens lägger märke till om man inte letar efter dem.

    Om det är stor skillnad på 8mm och 7mm i känsla beror ju lite på. Vissa ringar är ju tjockare inuti så att säga och vissa är tunnare. Så en 7mm kan ju väga lika mycket som en på 8mm beroende på tjockleken. Jag tycker det finns många ringar i den bredden om man vågar kolla på olika märken. För min del så är det svårare att hitta en tillräckligt liten ring då jag har sjukt smala fingrar. Så för min del är jag lite begränsad till antingen utländska sidor eller ställen där man kan specialbeställa mindre storlekar. :)

Svar på tråden Har ni erfarenhet av 9 eller 14 karat?