• Äldre 1 Sep 20:05
    34694 visningar
    7 svar
    7
    34694

    Vigseln blev kl 12 :(

    Hej!

    (Har säkert lagt tråden i fel kategori men hittade ingen som passade...)

    Idag skulle vi äntligen boka kyrka, som vi väntat! Kl 9 öppnade bokningen för 2018 (Värmdö församling) och kl 9.30 kom vi fram i kön. Tror ni inte att vårt datum nästan var fullbokat.. kl 12 var enda tiden som fanns kvar...hur är det ens möjligt, efter nästan bara 30 min...men men nu är den tiden bokad och vi sitter här nu och känner att vår plan sprack lite. Vad gör man med tiden mellan vigseln och middagen?

    Jag tänker att vigseln tar ca 45 min och efteråt är det lite kramkalas och fotografering. Från kyrkan till hotellet vi ska ha festen på tar det ca 20-25 min. Säg att vi då är framme på hotellet kl 13.45. Vi ska åka och fotograferas efter vigseln och en släkting ska fota minglet och lite andra roliga bilder som vi planerat. Men sen då? 
    Alla gäster kommer få sova kvar om de vill (de betalar rummet själva) så jag tänker att några kanske vill checka in och installera sig. 
    Tanken från början var att ha vigseln kl 14/15 och middag kl 18 och där emellan fotografera alla gäster, ev tipsrunda och photo booth och låta de skriva i gästboken. Vi ska försöka flytta middagen till 17 (vill helst inte) men det blir ändå lite mer än 3 timmars mingel. Det blir ju för långt känner jag.

    Folk kommer ju dessutom hinna bli jättehungriga. Först tänkte vi bjuda på lunch men det blir för dyrt. Kan man ändå erbjuda lunch men att gästerna själva får betala för sig ca 120-150 per person? Hur hade ni reagera som gäst? Det kommer säkert finnas möjlighet att bjuda på lite snittar osv men då vi är på ett hotell så kan vi inte göra snittarna själva utan det måste komma från deras kök (har iofs inte frågat men det känns logiskt att det är så) och det kommer bli för dyrt. Hur hade ni lagt upp det? Vill ju inte ha middagen ännu tidigare än 17, känns som att folk kanske hinner bli trötta och vilja åka hem. Vi får hålla på till 02.00.

    Har ni några andra tips på vad man gör med all tid mellan, det sista jag vill är att gästerna ska känna att det är långtråkigt. 

    Nu blev det ett jättelångt inlägg men tack för att du orkade läsa och ett ev svar :) 

  • Svar på tråden Vigseln blev kl 12 :(
  • Äldre 1 Sep 22:43
    #2

    Kan man göra så? Vadå, brukar folk boka upp sig på massa kyrkor för att sen boka av när de bestämt till 100 vilken kyrka de vill ha? Visste inte att det var avbokningsbart faktiskt. Men åååh då hoppas jag att nån bokar av då :)

  • Äldre 12 Oct 11:36
    #7

    Oj, har glömt att logga in här men tack för alla förslag :D 


    hamg skrev 2017-09-12 11:24:29 följande:

    Det finns ingen annan kyrka, lokal eller plats utomhus som ni kan viga er på? Eller det kanske finns en speciell anledning till att ni vill ha just den kyrkan. Förstår att det känns tråkigt att få en sådan tidig tid, middagen bör ni som du skriver isf flytta till 17. 


    Nej det gör ju inte det, alla kyrkor på Värmdö blir ju tyvärr fullbokade väldigt snabbt :( Just den kyrkan tyckte vi var finast och det var faktiskt också den som inte hade påbörjat sina bokningar inför 2018 och hade alla dagar ledigt. Middagen kommer vi flytta till 17.
    Millie skrev 2017-09-12 14:27:16 följande:

    Är kyrkan viktig? Kan ni tänka er att gifta er i annan kyrka eller på annan plats där ni får en tid som passar er bättre? Eller kan ni ordna med lite eftermiddagskaffe med smörgåsar, snittar eller kanske korv med bröd i kyrkans församlingshem efter vigseln så alla får någonting i sig innan de åker vidare till hotell etc. Eller nikanske kan få tillgång till en konferenslokal etc på hotellet där ni kan vara.Då går det en stund där. Era föräldrar eller vänner kanske kan ta på sig ansvaret att fixa lite roliga sätt att få era gäster att lära känna varandra innan middagen. Se det som en möjlighet istället för hinder. Det kan göra festen lite roligare. Annars lägg middagen tidigare. Det blir sällan som man tänkt sig men det kan bli bra ändå.


    Vi är ju egentligen inte särskilt kristna av oss men vill väldigt gärna gifta oss i kyrka. Jag har varit på en del borgerliga vigslar och en del kyrkliga och jag tycker att de kyrkliga är finare på något sätt. Självklart går det såklart att göra en borgerlig vigsel fin, absolut men just nu känner vi extra för att vigas i kyrkan. 
    Vi har faktiskt tänkt att bjuda på kaffe och bulle utanför kyrkan eller ev dela ut en lunchpåse med lite snacks i. Vet du hur tätt det brukar vara mellan bröllopen i kyrkan. Vi tänkte i så fall dela ut fika på parkeringen/kyrkbacken men man vill ju inte stå där medan andra bröllopsgäster till annat sällskap dyker upp...
    Men iden med konferanslokal var ju suverän, ska ringa och kolla om de har en sådan. Dock skulle jag vilja ta med eget fika då allt kommer bli så mycket dyrare om hotellet ska ordna med det. Frågan är ju vad de tycker om det. 

    Fixa bra aktiviteter mellan vigsel och middag kommer vi göra, det sista jag vill är att mina gäster ska tycka det blir tråkigt och för mycket dötid. Tack för tipset med att få gästerna att lära känna varandra. 

    Men precis som du säger, se det som en möjlighet istället för ett hinder :)
    Millie skrev 2017-09-12 14:34:30 följande:

    Ring upp församlingen och säg att ni gärna vill ha en senare tid om någon mot förmodan skulle lämna återbud. Vi fick tid kl 17, den enda tid som fanns ledig den dagen vi ska gifta oss, frågade även om grannkyrkan men den kyrkan var fullbokad. Så vi har fått rätt kyrka, rätt dag men lite senare än vad vi tänkt. Så de har skrivit att vi gärna tar en tidigare tid om någon hoppar av. Vi har bokat kyrka nästan ett år i förväg. Självklart bokar folk av kyrkor, lokaler och till o med ibland sina bröllop helt och hållet. Sånt är ju livet ibland. Man är aldrig tvingad att gifta sig men självklart måste man boka av .


    Det har vi gjort. Hur ska ni göra om vigseln blir så sent? kör ni lunch innan och middag sen eller blir det bara lunch?
    Essie15 skrev 2017-09-19 10:31:42 följande:

    Kan ni inte ändra dag på bröllopet då så ni får det den tid ni vill?

    Ni kan inte tänka er att gifta er borgligt på rådhuset, eller på själva hotellet? Kanske finns någon fin sal eller trädgård? Eller någon annan fin lokal i närheten.

    Om det e viktigt för er att vigas i kyrkan kan ju du och mannen välja en dag där ni vigs ensamma i kyrkan, och sen på bröllopsdagen när gästerna är med så hyr ni in en vigselförrättare (skådis) som genomför ceremonin där på hotellet. Så gör vi, fast vi gifter oss inte i kyrkan utan skriver bara på papper dagen före på rådhuset. Vigselförrättare som är skådisar är ju väldigt anpassningsbara o vill ni ha kristna inslag så är ju inte det några problem.

    Om ni ändå gifter er vid 12 i kyrkan, kan ni ju istället för middag bjuda på lunch? Tyvärr blir det för mkt 'dötid' att ha middag när ni vigs så tidigt, och ska de mingla i tre timmar kommer folk vara trötta och väldigt berusade redan när middagen börjar, det blir för långdraget. Om ni verkligen, verkligen ändå vill ha middag så tycker jag ni ska ge gästerna fri tid emellan så de kan göra vad de vill i några timmar. Alltså först vigseln vid 12, sedan informera att middagen och festen är på kvällen.


    Nej just den dagen vi valt är den dagen vi vill ha. Det är vårt datum :) Och dessutom är Save the date korten redan ute. 

    Vi vill väldigt gärna ha middag och fest på kvällen. Det är den bilden vi haft länge nu. 
    Det där med egen tid var en bra ide. Det ska jag fundera på. Frågan är bara var de långväga gästerna ska ta vägen...bara hänga på hotellrummet tror jag inte blir så kul...

    Just nu håller jag tummarna att någon avbokar kyrkan :) 
Svar på tråden Vigseln blev kl 12 :(