• Äldre 27 Jul 19:06
    17992 visningar
    3 svar
    3
    17992

    Kostnad för dryck till 50 personer?

    Hej alla blivande brudar (och hej till alla er andra också såklart)!

    Jag och sambon har efter 7 år som förlovade och 9 år som ett par tagit beslutet att gifta oss nästa höst (september 2018), äntligen! (Som jag har tjatat ;) )

    Vi vill ha ett rätt så litet bröllop med en borglig vigsel ute , för att sen servera en buffé i en närliggande lokal . När vi har gjort en gästlista så landar vi på mellan 45-50 gäster.

    Min fundering är hur mycket alkohol vi bör köpa?

    Vi har valt att endast ha vuxna på vår dag (våra egna 3 barn kommer endast vara med på vigseln för att sen åka med barnvakt hem och ha myskväll ), så jag tänker att folk kanske dricker lite mer än om det hade varit barn med på festen?

    Jag har skissat på alkohol och då skrivit ner:

    15 liter rött vin,

    15 liter vitt vin,

    15 liter rosé,

    10 plattor öl,

    8 plattor cider,

    2 olika flaskor whiskey,

    2 flaskor dooleys,

    1 flaska cognac,

    10 flaskor mousserande vin (till brudakålen).

    Vad tror ni om det? För lite? För mycket?

    Hur mycket bör man lägga på alkoholen?

    Kan man ha så man bjuder på alkoholen till maten men att man sen köper in mer "bar"drycker och då ha att de kostar en tjuga för en drink?

    Eller är det bara snålt?

    Alla tankar och tips är bra!

  • Svar på tråden Kostnad för dryck till 50 personer?
  • Äldre 29 Jul 01:47
    #1
    mamsterbabe skrev 2017-07-27 19:06:36 följande:

    Hej alla blivande brudar (och hej till alla er andra också såklart)!

    Jag och sambon har efter 7 år som förlovade och 9 år som ett par tagit beslutet att gifta oss nästa höst (september 2018), äntligen! (Som jag har tjatat ;) )

    Vi vill ha ett rätt så litet bröllop med en borglig vigsel ute , för att sen servera en buffé i en närliggande lokal . När vi har gjort en gästlista så landar vi på mellan 45-50 gäster.

    Min fundering är hur mycket alkohol vi bör köpa?

    Vi har valt att endast ha vuxna på vår dag (våra egna 3 barn kommer endast vara med på vigseln för att sen åka med barnvakt hem och ha myskväll ), så jag tänker att folk kanske dricker lite mer än om det hade varit barn med på festen?

    Jag har skissat på alkohol och då skrivit ner:

    15 liter rött vin,
    15 liter vitt vin,
    15 liter rosé,
    10 plattor öl,
    8 plattor cider,
    2 olika flaskor whiskey,
    2 flaskor dooleys,
    1 flaska cognac,
    10 flaskor mousserande vin (till brudakålen).

    Vad tror ni om det? För lite? För mycket?

    Hur mycket bör man lägga på alkoholen?

    Kan man ha så man bjuder på alkoholen till maten men att man sen köper in mer "bar"drycker och då ha att de kostar en tjuga för en drink?

    Eller är det bara snålt?

    Alla tankar och tips är bra!


    Börjar kronologiskt:

    Brudskål: 10 flaskor är precis 15 cl för 50 gäster. Är det så ni räknat? Man brukar räkna med 6 glas per flaska à 75 cl. 10 flaskor bör räcka + att ha alkoholfritt bubbel också.

    Buffe: vet ni tema och innehåll på buffén? Man brukar snitta 2 glas per person till buffé, men det kan vara lurigt att veta vad som går åt eftersom det både beror på gästerna och på vilken typ av mat det är. Italiensk plockmat = fler kanske gillar vin, grillbuffe = fler kanske vill ha öl. Jag tycker det är ganska bra uppskattat, men hade nog dragit ner på rosé eftersom det är mindre vanligt att dricka till mat (om ni inte har många roséälskare bland gästerna). Typ 10-12 liter kanske? 12 liter rosé är fortfarande 80 glas (15 cl). Köper ni på systemet kan man ha ett par extra flaskor rött/vitt som reserv om man är rädd att det tar slut, och går de inte åt kan man lämna tillbaka dem eller dricka upp dem senare. Öl och cider lär räcka.

    Har ni tårta/efterrätt och whisky/konjak är tänkt som avec? Det är typ 18 glas (4 cl) per flaska så risken om man kör två sorter är att en tar slut och så får inte alla gäster det man önskar. Jag hade nog kört på 2-3 flaskor av 1 sort som inte är jätterökig (extrem) men fortfarande bra. Beroende på era vänner kanske de även gillar att sippa på en whiskey efter middagen? Då kan 2 flaskor kanske vara i minsta laget. Är det däremot inte jättemånga som gillar whisky lär 2 flaskor räcka got och väl. Personligen hade jag tagit Baileys istället för Dooleys eftersom det brukar vara mer poppis, men gillar ni Dooleys så kör på det.

    Glöm inte alkoholfria alternativ! Det är alltid nån som är gravid, är nykterist eller som kör och det är jättetråkigt att sitta och sippa vatten hela kvällen... Vatten är f.ö. jättebra att ställa fram för att det hindrar fylla + att det faktiskt är najs ha ett vattenglas bredvid sitt vinglas.

    Jag tycker att det är OK att ha betalbar om man har självkostnadspris. Fördelen är bland annat att folk i mindre utsträckning ställer ifrån sig halvfulla glas som de glömmer bort om de betalat 10-20 kr för dem. Men det finns också folk som tycker det är snålt. Gör som ni själva vill tycker jag.

    Köper ni alkohol på systembolaget får man lämna tillbaka alla oöppnade flaskor, burkar och förpackningar om man har kvittot. Själv tycker jag att det är guld värt när man har fest och inte vet om det främst är öl, vin eller cider som kommer gå åt.
  • Äldre 9 Nov 13:35
    #2

    Bjud på det! Man gifter sig bara en gång.

    Du kan köra drinkbiljetter och bartender för att ha koll

  • Äldre 16 Nov 15:18
    #3

    Jag funderar på om man kan ha alkohol till självkostnadspris och någon form av självservering där det finns slags spargris/swichnummer som folk kan lägga i en slant för det de dricker. Jag tänker att det får bli lite i god tro utan någon som kontrollerar, de som missar eller struntar i att betala får väl göra det. Vad tror ni om det? Snålt eller bara taffligt?
    Vi kommer att ha en del barn närvarande så jag tänker att det kanske kan bli ett sätt att vara mer medveten om sin alkoholkonsumtion (förutom det faktum att festen blir lite mindre dyr för oss)

Svar på tråden Kostnad för dryck till 50 personer?