• Äldre 9 May 17:38
    7997 visningar
    6 svar
    6
    7997

    Min tragiska erfarenhet av att köpa en brudklänning hos Ramonas Design

    Min tragiska erfarenhet av att köpa en brudklänning hos Ramonas Design,


     


    Den 8/4-17 köpte mor en brudklänning till mig från Ramona design, organisationsnummer 556416-8630. Viktigt att veta är att enlig butikens policy finns att det ej öppet köp och byte endast enligt överenskommelse vilket är förnuftigt då brudklänningarna vill man att folk bevara väl. Besöket började med att mor och jag stod och väntade en lång stund på att få service. Pga. misskommunikation mellan anställda, ledde det till att minst en kund gick före oss. Slutligen fick vi hjälp av en anställd vid namn Jenny. Utifrån Jennys professionella åsikt fick vi veta att brudklänningen sitter bra och att det enda som behöver att ändras är längden och att det kostar "några hundralappar". Vi fick ett visitkort för att ringa och boka hos deras partner/ rekommenderade skräddare Hanssons. Jenny förklarade att skoleveransen är på väg och bad oss att återkomma nästa vecka för att prova skorna. Jenny lovad att klänningen blir omsorgsfullt tvättad för att bli av med gamla sminkbeläggningar. Jag blev försäkrad om att man hinner med allt innan den 9 Juni då jag åker utomlands för att gifta mig och mor betalade full summa på 14950 kr samma dag. Inget av följande åtgärder gjordes den följande veckan, 14/4, när vi kom tillbaka till butik. På det besöket refererade man till Jenny som ansvarig och vi fick återkomma. När jag ringde blev jag slussad vidare och kommunikationen blev aldrig riktigt bra över telefon då Jenny inte arbetar dagligen. Jenny återkom aldrig med information om husets skräddare hade möjlighet att assistera och inte heller någon konkret information om skoleverans när hon ringde tillbaka veckan efter andra besöket, hon bad mig komma in i butiken igen. En annan anställd, över telefon förklarade att skräddaren ej är på plats och ej tillbaka först i slutet av Maj.


    Den 5/5 var jag tillbaka i butiken för 3 gång och hade inget val än att gå till Hanssons skrädderi utan skor (hade ett par likvärdiga i höjd som jag fick provisoriskt använda). Tyvärr kom jag tillbaka till butik för 4 gång på bara inom 1 timme. Jag förklarade att information från skräddare ej överensstämde med information från Jenny vad det gäller ändringar som behöver att åtgärdas. Klänning var till min besvikelse ej rengjord och enligt Hanssons är kostnaden för ändringar på totalt 2000 kr. Det var nu inte bara att korta ner klänningen utan även ta in på sidan över bysten och jag kände mig lurad då jag hade förklarat för Jenny vad jag har för budget. Detta var något som Jenny inte nämnde vid provning när vi frågade om hur den sitter på mig. Väl tillbaka i butiken frågade jag efter chefen och fick komma in efter lunch dagen därpå för ett 5 besök den (6/5). Butikschefen började med att fullständigt ignorerade oss (min mor följde med mig som tur var) och avslutade med att kalla mor och mig för lögnhalsar! Kortfattat var Ramona starkt nedlåtande i sin ton mot min mor och avfärdade mig med seriösa falska anklagelser. Värst var främlingsfientligheten mot min stackars mor!! Vid ett tillfälle försökte min mor desperat fortsätta konversationen med Ramona (som gick iväg från oss, dvs mig och två anställda på plats) och då sa Ramona till henne att hon "inte är riktigt klok" och att hon är en "vansinnig utlänning" som ska lämna hennes butik. Vi som var utanför en längre bort hörde ej detta men noterade att något var fel och förstod att mamma blev upprörd efter det yttrandet. Ramona argumenterar att hon befann sig på plats under hela konversationen med Jenny (8/4) medan jag provade klänningar och att Jenny aldrig sagt något om kostnaderna för att ändra klänningen samt inte heller lovat något om skor och att klänningen är nu rengjord så det är inga problem att ta hem den 6/5?


    Sammanfattningsvis kan man förklara situationen vara ett resultat av falska och missvisande information kring behovet av ändringar för klänningen utifrån en professionell anställds syn (som ej är i linje med skräddarens åsikt), vilseledande kostnadsestimat (det var ej hundra lappar utan tusen lappar för ändringar) samt uteblivna löften om skoleverans (6/5 fanns inga skor än i min storlek). Det tog fram till 6/5 att omsorgsfullt rengöra klänningen och ej 14/4 när vi var i butik för att hämta den tillsammans med skor. Men enligt muntlig överenskommelse (8/4) med Jenny skulle en rengjord klänning hämtas ut i samband med ett par skor i min storlek i butik (14/4). Ägaren såg inte bekymret med något av dessa punkter och menade att vi hittar på lögner. Hon vill inte erkänna att klänningen köptes under en falsk marknadsföring om att den passar utmärkt min figur utan ändringar (än längdmässigt) och vilseledande information om vad det kostar för längdändring. Brudklänningen finns idag i butiken efter mötet med Ramona, (vänligen se länk  
    ">

    ).
    Ramonas beteende mot min mor har skapat en djupt psykologisk svår och oförglömlig negativ erfarenhet i bröllopsperioden. Jag står idag utan en brudklänning och utan mammas hårt intjänade pengar för en ny brudklänning. Min enda förhoppning är att Ramonas samvete och medmänsklighet väcks och att hon inser att man aldrig får behandla någon på ett främlingsfientligt sätt. Oavsett etnicitet så önskar en mor och dotter inget annat än ett vackert bestående minne av ett brudklänningsinköp där man kan bemötas med respekt och ärlighet. Notera att detta inte längre handlar om jenny som anställd utan hur en butiksägare genererat en konflikt utifrån ett god menat samtal.


     


    Öppet brev till Ramona;
    Du skapade en konfliktmässigsituation helt i onödan när vi försökte att kommunicera med dig för att du skulle förstå att en av dina anställda (alltingen medvetet eller pga dåliga kunskaper inom branschen) gav missvisande information till oss upprepande. Redan från dag ett i din butik bemöttes vi annorlunda än ?Svenskarna?. Önskar att du hade lyssnat istället för att döma då avsikten med vårt 5 besök var att förhindra liknande situationer i framtiden. Du valde att inte lyssna! Kanske en dag väcks skuldkänslan inom dig över hur du behandlat oss och förstört ett fint minne av en fin brudklänning. Jag måstå idag utan en brudklänning (och pengar) men tar heller på mig en trasa än att representera en av din butiks brudklänningar. Tyvärr har du valt att inte återkomma till oss efter senaste besöket. Min mor bad dig att ringa henne och ville resonera med dig och hitta en gemensam väg tillsammans. Om du bara lyft på telefonen och bett om ursäkt för ditt beteende hade vi aldrig tagit fallet vidare i skrift och offentliggjort händelsen. Du har två rara anställda som är beroende av din verksamhet. Det är dessa två fina personer jag tänker på när jag skriver detta inlägg, till er båda önskar jag all lycka då ni är professionella och serviceinriktade anställda. Tack för att ni två försökte att finnas där för oss efter Ramonas beteende och vi förstår att Ramona är chefen och som har sista ordet och därmed inget samtal för att fortsätta konversationen.

  • Svar på tråden Min tragiska erfarenhet av att köpa en brudklänning hos Ramonas Design
  • Äldre 11 May 19:40
    #1

    Om jag var du skulle jag ringa till konsumentrådgivningen. Menar du att du inte har klänningen men ni fick inga pengar tillbaka?

    Tråkigt att en sån händelse skulle förstöra den fina känslan man har inför ett bröllop.

    Ring konsumentrådgivningen o fråga om råd. Pengarna ska ni ha tillbaka.

  • Äldre 11 May 21:29
    #2

    Hej

    Jag blev så ledsen när jag läste ditt inlägg. 
    Hoppas innerligt att allting ordnar sig för er.
    Förstår inte hur man kan behandla andra människor såhär.
    Jag säger som föregående att ni ska kontakta konsumentverket.
    All lycka till er och till den stora dagen {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 23 May 00:44
    #3

    Träkigt att ni blev illa behandlade. Också tråkigt att ni drar rasistkortet så fort ni är missnöjda (gäller även befogat missnöje).

  • Äldre 23 May 00:45
    #4

    Träkigt att ni blev illa behandlade. Också tråkigt att ni drar rasistkortet så fort ni är missnöjda (gäller även befogat missnöje). Tror som övriga att ni ska kontakta konsumentrådgivningen.

  • Äldre 27 May 22:41
    #5

    Hej! Hur har det gått för dig, har du fått tag på en ny klänning?

  • Äldre 21 Jun 13:03
    #6

    Hej!


    Vi på Ramona Design vill bemöta detta påstående sakligt om vad som skett, vi tycker naturligtvis att det är väldigt ledsamt att vi inte lyckats lösa denna uppkomna missuppfattning tillsammans.


    Kontakterna med Atin Mirafakhraei och hennes mor har kantas av missuppfattningar, osanningar, inställda och uteblivna bokade möten, svår att få kontakt med etc.


    Vi väljer att inte bemöta Atin Mirafakhraeis beskrivning av händelseförloppet, vad som förevarit resp. inte hänt etc. utan bemöter hennes krav.


    Klänningen var klar för leverans 2017-04-08 och kunden hämtade ut den 2017-05-05. Inget fel på varan, enligt kunden.


    Frågeställningen om brud skor har inte lett till något köp och kan inte vara föremål för något krav från kunden.


    Vad avser kostnad för kortning av brudklänningen, stod undertecknad bakom Jenny, som betjänade kunden, och vad hon upplyste om, var att det kan skilja några hundralappar mellan olika skrädderier att korta en brudklänning. Det faller på sin egen orimlighet att det totalt skulle kosta några hundralappar för detta ganska omfattande arbete. I denna fråga har det uppstått en missuppfattning och vi har i efterhand påtagit oss kostnaden hos skrädderiet eller att utföra arbetet i vår ateljé utan kostnad. Kunden har tackat nej till alla våra erbjudanden.


    Några uttalanden med hänvisning till kundens eller hennes mors etniska bakgrund har absolut inte förekommit. Det kan nämnas att företagets sömmerska varit anställd sedan 25 år och har samma etniska bakgrund som kunden och även andra i företaget verksamma personer är av olika etnicitet.


    Vi har tillmötesgått kunden i alla delar vad avser klänningen, kostnadsfri ändring och klänningen är rengjord från fläckar. Kunden har köpt ett butiksexemplar då tiden inte medgav köp av ett beställningsexemplar.


    Det har varit svårt att få kontakt med kunden, då hon inte lämnat ut varken efternamn, adress eller telefon nr.


    Adress och efternamn fick vi vetskap om först när anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden  kom oss tillhanda för yttrande. Kontakterna har fått gå via hennes mor.


    Vi har tillskrivit både kunden och hennes mor, men kundens brev har returnerats såsom icke anträffbar på angiven adress, Linnégatan i Göteborg.


    Vi har accepterat kundens krav att få ändringarna utförda utan kostnad och fläckborttagning är utförd.


    Vi önskar Er alla hjärtligt välkomna in till vår butik för att bilda Er en egen uppfattning angående vår service!


    Med Vänliga Hälsningar,


    Ramona Design!

Svar på tråden Min tragiska erfarenhet av att köpa en brudklänning hos Ramonas Design