• Äldre 23 Apr 00:31
    4513 visningar
    5 svar
    5
    4513

    Hjälp mig att förstå

    Varför är vissa killar så fast bestämda att de inge vill gifta sig men förväntar sig att man vill ha barn med de? Jag tycker det känns så oseriöst. Jag och min sambo har varit tillsammans i över 10 år och han säger att han aldrig vill gifta sig, på samma sått som jag inte tror på samboförhållande och vill ha barn inom äktenskap. Hur löser man detta? Vad skulle ni ha gjort? Vi är rätt lika annars men våra värderingar i stora frågor är så långt ifrån det kan bli. Det slutar bara att vi bråkar om detta och det hela känns negativt. Jag har alltid trott att jag får barn med min man, ju mer tiden går desto mer hatar jag att vara i ett samboförhållande. Varför ska det behöva vara så här? Allt annat är ju bra. Blir så otroligt ledsen och sårad :(

  • Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • Äldre 23 Apr 00:44
    #1
    +1

    Hej på dig!

    Jag skulle föreslå att du pratar med din sambo (i lugn och ro) och att ni båda får säga ert om er syn på samboförhållande och äktenskap.

    Det är väldigt stora skillnader juridiskt sett om man är gift eller om man är sambo. Sambor ärver till exempel inte varandra och det är ett nästintill obefintligt skydd om man separerar också. Kanske också är något att ta upp med din sambo.

    Lycka till Glad

  • Äldre 23 Apr 12:05
    #2

    Tack för ditt svar @julibrud17! Varje gång vi pratar om det så blir det bara värre och värre. Det blir tjafs och bråk. Något som jag sett som något man gör för att det är så självklart att man vill. På senare tid så känner jag mer och mer att jag ifrågasätter relationen då det för mig känns seriöst att man är gift och har barn. Varför vill han inte vara gift? För att dra så fort det kommer upp något annat? Jag känner mig mindre älskvärd när han säger att han aldrig vill gifta sig när det är så självklart för mig att man gör det om man älskar någon från djupet av hjärtat. Vi har varit tillsammans i 10 år och då bör man veta vid det här laget tycker jag. Jag misstänker att en ytterligare faktor är att hans mamma är skild och hon har i alla fall framför mig vid ett tillfälle sagt gift dig aldrig. Hans mamma har en extremt stark på erkan på honom. Sen har min pappa för ca 7år sen frågat vad han splaner kring giftemål är då min bakgrund egentligen är så att man måste vara gift för att bli "accepterad". Eftersom att min kille inte kunde svara på frågan tyckte mon pappa att han inte kändes seriös och de har inte haft någon relation under tiden. Min pappa kommer inte hem till oss pga det. Jag är så ledsen att alla har lagt sig i vårt liv kring detta och tror att endel av hans negativa syn beror på detta. Jag vet inte bara vad jag ska göra eller tänka, jag har sagt att jag inte vill ha barn om jag inte är gift och att det är för att jag inte tror på ett samboförhållande. I övrigt har vi det jättebra, men våra värderingar är olika här. Jag trodde han tänkte likt mig förens för 6 mån sen när han sa att han inte vill gifta sig, första 1-3 åren i relationen pratade vi om förlovning etc. Jag blir galen av detta... ska man ens vara kvar i denna relation? Hur går man vidare?

  • Äldre 23 Apr 18:33
    #3

    Alltså, det låter som att du skulle må bättre av att lämna honom och istället ha chansen att träffa någon ny man som VILL gifta sig med dig och som du kan få barn med. Hur tror du att ni kommer klara av att ha barn tillsammans? Ser ni på samma sätt på uppfostran, regler osv. kring det?

  • Äldre 24 Apr 15:24
    #4

    Ja, vi tänker lika på allt, även barnuppfostran etc. Vi är ganska kärleksfulla och romantiska av oss båda två därför är detta lite av en chock och något jag verkligen inte förstår varför han inte vill. Det är ju den största kärleksförklaringen man kan ge någon. För mig blir man en familj på riktigt och hör ihop. Samboskap får jag inte riktigt det där familjära och att vi är ett. Jag tycker det är så synd och så oromantiskt att inte vilja gifta sig. Jag är också uppväxt i en familj där jag haft gifta föräldrar. De är skilda idag. Men det förändrar inte min tro på äktenskap och livslång kärlek. Svaret tvärtom jag vill bevisa att det går och man faktiskt kan ha en bra relation. Mina föräldrar respekterade inte varandra och hade en dålig relation enligt mig så jag kan inte jämföra mig med deras dåliga äktenskap.

  • Äldre 17 May 20:21
    #5

    Kan det vara så att han är orolig över ett stort bröllop? Har du frågat honom hur han skulle känna inför att gifta sig i rådhuset bara ni två? Man måste ju kunna kompromissa i ett förhållande och då kanske rådhuset är ett lagom alternativ. Annars låter det ju lite märkligt att han inte vill gifta sig med någon han har varit tillsammans med så länge.

Svar på tråden Hjälp mig att förstå