• Äldre 18 Jan 22:15
    5706 visningar
    2 svar
    2
    5706

    inte dyrt bröllop

    Hej jag och sambon vill gifta oss nästa år men de ja läser här är att ni tycker 50 000 låter lite för ett bröllop, jag tycker de låter jätte mycket men vet ju att allt kostar undrar därför måste de kosta så mycket eller lite beror på hur man ser det?

  • Svar på tråden inte dyrt bröllop
  • Äldre 19 Jan 08:36
    #1

    Jag tror det beror på vad man vill ha för bröllop. Jag har läst många trådar här om folk som gjorde sina bröllop mycket billigare än 50 000. Så det är absolut möjligt att få det billigare.Enkelt sagt kan man ju säga; ju mer ni vill göra själva, desto billigare. Vill man ha det enklare för sig - dyrare.

    Det absolut dyraste när man planerar bröllopet är middagen (mat+alkohol). Vill man ha mat serverad på en lokal så kostar det ofta från 500 kr. Men kan man tänka sig laga en del själv, eller beställa en enklare buffe så blir det billigare. Vissa har inte ens en middag utan enbart kanske ett litet mingel.

    Sen är det frågan om hur många gäster man vill ha. Färre gäster gör såklart bröllopet billigare. 

    Saker som jag tycker är extremt dyrt när det gäller bröllopsbudgeten:
    - Lokal. Många kostar mycket att hyra alt. tvingar en att beställa mat via dem. Kan man ha mottagning i någons trädgård/lada? Eller finns det en byggdegård/folkets hus i närheten? De är ofta billigare.
    -  Middagen. Väldigt dyrt men för oss var den väldigt viktig. Går att anpassa till billigare alternativ.
    - Kläder. Bröllopsklänningar är dyra. Men många av de större butikerna online säljer numera brudklänningar som är superfina!
    - Bröllopstårtor. Beställ "vanliga" tårtor eller be släkt/vänner om hjälp att baka.
    - Bröllopsresa. Kanske lite överskattat ibland.
    - Ringar. Men kan ju såklart också styras efter önskemål.

    Sammanfattningsvis så är det egentligen inte dyrt att gifta sig, utan det är våra förväntningar på hur ett bröllop SKA vara som gör att det blir dyrt. 

    Stort lycka till och hoppas ni får det bröllop ni drömmer om.

  • Äldre 19 Jan 12:18
    #2
    -1

    Tack så jätte mycket :D

Svar på tråden inte dyrt bröllop