• Äldre 19 Dec 11:22
    8332 visningar
    2 svar
    2
    8332

    Brudklänningar i Stockholm - Mina erfarenheter och tips

    Har läst så mycket skräckhistorier om olika personers erfarenheter kring att prova bröllopsklänningar. Läste själv ett blogginlägg om en persons erfarenheter kring brudkänningar vilket jag tyckte var toppen så jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter kring att leta klänning i Stockholm och komma med lite tips! Hoppas någon kan ha nytta av min lilla guide!


     Varning i förväg för långt inlägg J


     Jag har besökt totalt 5 butiker i Stockholm. Dessvärre stängde båda KIK och White Bird (Norrmälarstrand) i höstas så dessa nedan plus ett par till är väl de butiker som flest verkar besöka.


     


    Bröllopsbutiken ? St Eriksgatan 74


    Fick jättefin hjälp av en tjej i butiken. Hade bra utbud av klänningar i olika modeller och stilar och de var även sorterade efter modell. Fanns även en sektion med mer ?bohemiska? klänningar om man är ute efter något sådant. Hade bland annat Justin Alexander här. Fick prova i stort sett hur mycket jag ville. Jag ringde i förväg och frågade om jag behövde boka tid, om man kom mitt på dagen på en vardag behövdes det inte. Var där precis när butiken öppnade på en tisdag. Var helt ensam i butiken.  Många av klänningarna hade 7-8 månaders leveranstid. 


     


    Drop in eller tidsbokning? 
    Drop in generellt på vardagar men tidsbokning på helger. Tänker du gå dit sent på vardagar så ring ändå och boka tid.
     Fick man ta bilder?
    Ja det var inga problem. Jag frågade dock alltid först!
      Storlekar
    De flesta klänningar fanns i storlek 36 men vissa var i storlek 42. Vilket för mig som är ungf en storlek 38 så var många klänningar för små eller för stora.
    Prisläge
    Mellan. Väldigt varierat. Provade klänningar i prisklass 9 000-14 000 kr. De frågade även om hur mkt jag kunde tänka mig lägga på klänningen så de visste ungefär vad de skulle visa mig.
     Service
    Otroligt trevlig säljare, som till och med ställde fram stolar mitt i lokalen åt mina föräldrar som var med som smakråd. Hon var hjälpsam, nyfiken och trevlig. Eftersom detta var första butiken jag besökte kändes det lugnande!

     


     


     


     



     



     


     


     


    Milagro ? Karlavägen 38


    Fick fin hjälp av Nahrin men kanske inte riktigt lika uppmärksam service som Bröllopsbutiken trots att jag var själv i butiken. Men var väldigt gullig och bjöd mina föräldrar på kaffe och kaka medan vi provade. Vi testade många olika modeller och stilar och hon kom med bra råd och tips. De hade även en rea-del i butiken med fina klänningar, har uppfattningen att de ofta har en del klänningar på rea (30-70%). Generellt mycket mer spets, glitter och utsmyckade klänningar. Var här precis efter lunch en vardag. Hade dock ringt och bokat tid i förväg vilket rekommenderas oavsett tid. Många av klänningarna hade ca 6-7 månaders leverans.


    Drop in eller tidsbokning?
    Tidsbokning
    Fick man ta bilder?
    Ja det var inga problem.
    Storlekar
    Samma som ovan.  Många var i storlek 36 eller i en större storlek som t.ex 42.
    Prisläge
    Högre men går att fynda. Generellt högre prisklass här än på t.ex. Bröllopsbutiken, klänningarna jag kollade på här kostade mellan 11 000-15 000 kr, men jag provade t.ex. en klänning på 70% rabatt som då bara kostade 4000 kr. Men då många av klänningarna här är mer utsmyckade, dekorerade etc så är det rätt logiskt att de kostar lite mer.  Men det finns ofta som sagt en rea-del. Otroligt fina klänningar där när jag var där.

    Service
    Trevlig, men inte riktigt lika uppmärksam som ovan. Bjöd dock mina föräldrar på kaffe och kaka vilket var trevlig touch.

     


     


     


     



     


     


     


     


     


    Bröllopskällan ? Hornsgatan 144


    Fick tips av försäljaren i Bröllopsbutiken att även kolla är då de är samma ägare som Bröllopsbutiken men har helt olika ägare. Tyckte det fanns fler axelbandslösa klänningar här och fler sjöjungfrumodeller. Säljer bland annat Justin Alexanders systermärke Sweetheart. Mycket spets och tyll men även en sektion i butiken enklare klänningar och en med kortare klänningar. Jag som ville ha lite mer vidd i min klänning och även axelband hade faktiskt inte så många olika modeller att prova. Fanns typ bara en sådan modell. Fick prova axelbandslösa klänningar istället och sen addera boleros. Inte lika fint omklädningsrum som övriga butiker, och inte så mycket plats för ens smakråd att sitta på. Ringde i förväg och frågade om jag behövde boka tid om jag tänkte dyka upp mitt på en vardag och det behövdes inte. Försäljaren sa att det brukade bli mycket folk i butiken även vardagar efter kl 16 och helgerna var galna. Så boka gärna tid då!


     


    Drop in eller tidsbokning?
    Drop in på vardagar och Tidsbokning på lördagar.
    Fick man ta bilder?
    Ja det var inga problem.
    Storlekar
    Samma som ovan.  Många var i storlek 36 eller i en större storlek som t.ex 42
    Prisläge
    Mellan. Skulle säga snäppet lägre prisklass på märkena här än i Bröllopsbutiken och Milagro. De klänningar jag kollade på kostade 8 000-10 000 kr men fanns både dyrare och billigare.
    Service
    Trevlig, men inte särskilt engagerad. Frågade mer om när jag tänkte beställa min klänning. 

     


     


     


     


     


     



     



     


     




    Bridal Stockholm (Tidigare Bridal Outlet) ? Karlbergsvägen 20


    Nyligen flyttat från Ropsten till Odenplan och bytt namn och re-brand:at sig (inte längre outlet fokus).  Försökte boka tid här flera gånger, men de har enbart tidsbokningar på tisdagar och det var fullt flera ggr (?). Gick dit en eftermiddag mitt i veckan och då var det bara en annan person i butiken. Jag berättade ungefär vad jag ville ha och så visade hon flera alternativ. Klänningarna är sorterade efter storlek och fanns väg totalt 10-20 olika klänningar per storlek. Fick prova hur många klänningar jag ville och fick flera tips och råd kring klänningarna. Hon tog även fram liknande grejer i andra material för att jag skulle kunna jämföra. De får ständigt in nya klänningar till butiken.  De sa att under januari och framåt våren så får de in nya klänningar i stort sätt varje vecka. Man ska dock veta att om man provar en klänning som man gillar och vill tänka på det så kan det hända att den försvinner, så de uppmuntrade en att maila i förväg så kan de lägga undan klänningen om man ville prova igen. Plus för ett en stor soffa som ens gäster kunde sitta i och titta och att man bara behöver beställa klänningen ett par månader innan bröllopet.


     


    Drop in eller tidsbokning?
    Drop in på alla dagar (även lördag) utom på tisdagar då de enbart har tidsbokningar, och enbart 4 tider finns då till förfogande.
    Fick man ta bilder?
    Absolut. Hon uppmuntrade mig till och med till det.
    Storlekar
    Eftersom man i många fall köper klänningarna som de har i butiken så har de flera olika storlekar. Såg skyltat från 34-42 iaf. För första gången provade jag alltså klänningar som faktiskt gick att stänga J
    Prisläge
    Lägre. Inte riktigt outlet-priser numera, men generellt lägre prisklass på klänningarna. De jag kollade på kostade mellan 5000-8000 kr. Kanske inte riktigt lika utsmyckade och stora klänningar här utan enklare klänningar främst, så därför lägre prisbild.
    Service
    Över förväntan! Otroligt vänlig. Fick en att känna sig bekväm. Fick flera tips och råd och de var väldigt vänliga och hjälpsamma. 

     


     


     


     


     



     



     


     




     


    Little Fairies ? Skidvägen 21 (Hägersten)


    Hittade detta ställe då de hade en väldigt bra hemsida med modeller och priser utskrivna vilket jag gillade. Är även en av de få som säljer MoriLee & Ladybird som jag gärna ville kika på. Säljer även klänningar över nätet och har en hel del modeller på Rea. Butiken ligger lite off, i ett lokalcentrum i Hägerstensåsen. De har, utöver bröllopsklänningar även ett stort utbud av festkläder till barn och herr. Deras bröllopsklänningar hänger nere en källare där man även får prova klänningarna. Finns inte mycket plats för gäster att sitta och titta på, så ta med få personer som smakråd! Av alla butiker jag besökt så är denna nog den minst glamorösa butiken, men ändå värt ett besök måste jag säga! Men de hade otroligt fina klänningar och jag fick väldigt fin hjälp.  Positivt att de flesta av deras klänningar bara hade 4 månaders leverans.


     


    Drop in eller tidsbokning?
    Drop in på alla dagar. Man kan även boka tider utanför deras ordinarie
    Fick man ta bilder?
    Absolut.
    Storlekar
    Som vanligt var de antingen för små eller för stora. Storlek 36 och 42 verkade vara de vanligaste
    Prisläge
    Mellan. De klänningarna jag kollade på kostade mellan 9 000-13 000. Men de har även en outlet-del!
    Service
    Mycket bra. Otroligt vänlig och snäll. Hjälpte till att försöka hitta modeller som skulle passa och sa flera gånger ?jag har nog ytterligare någon vi kan kolla på?. Verkade mån om att hjälpa mig hitta en klänning och föreslog andra siluetter för att jämföra.

     


     


     


     


     


     




     


     


     


     


     


    Generella tips:


    Var ute i god tid!  Vet att det känns bisarrt men vissa märken har 7-8 månaders leverans. Gifter du dig i juni måste du ha beställt din klänning minst 9 månader innan, alltså i september! Så börja därför leta minst 10 månader innan, i augusti.
    Ring gärna butiken innan du tänker komma och fråga om du behöver boka tid. Är man ute och kollar under populära månader (sept/okt) så kan det vara rätt fullt i butiken, så ha framförhållning med din bokning.
    Om möjligt, gå till butiken på en vardag. Mindre folk och därför ofta merfokus på just dig på just dig.
    Ta inte med för många personer! 2 personer är lagom, annars har de ändå ingen plats att stå/sitta och kolla. Gå hellre ut själv först och reka och ta med vännerna sen när du ungefär vet vad du vill ha.
    Ha gärna en idé om vad du vill ha, men var öppen för att prova olika modeller. Men bestäm däremot i förväg hur mycket pengar du vill lägga.
    Piffa dig lite! Mycket trevligare att prova klänningar när man känner sig extra fin.
    Sätt på dig bra underkläder. Jag hade hudfärgade och så släta underkläder som möjligt. BH behövdes knappt i några klänningar, men vill du ha det, ta gärna med en axelbandslös BH också.
    Var beredd på att blotta dig lite för säljaren då de ofta hjälper dig in och ur klänningarna och omklädningsrummen inte alltid är stora.
    Var beredd på att klänningarna inte är i rätt storlek. Är ofta antingen för stora eller för små. Man kan alltså behöva visualisera lite hur slutresultatet kan se ut.
    Har du liten budget eller kort om tid?
    - Många butiker har ofta en rea-del. (Milagro och Little Fairies hade en hel del)
    - Enklare modeller är ofta billigare än utsmyckade stora klänningar. Ofta kan man piffa till dem med en bolero eller midjeband etc.
    - Det finns även ett par brudklännings-outlets i Sverige, googla fram dem!
    - Kolla in vissa större nätbutiker såsom Asos, Debenhams, Zalando och Marks&Spencer, de har numera egna bröllopssektioner.

     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     

  • Svar på tråden Brudklänningar i Stockholm - Mina erfarenheter och tips
  • Äldre 11 Jan 10:30
    #1

    Jättekul att du trivdes hos oss och uppskattade vår service!
    Några kommentarer dock:
    Våra klänningar kostar mellan 1500 - 6700 kr och finns i storlekarna 32-62.
    Vi anpassar mängden tidsbokningar till efterfrågan. 
    Vi har mycket klänningar i lager för direktleverans och beställningsvaror tar ca 10 dagar att få hem.
    Välkommen tillbaka till oss på BRIDAL Stockholm och prova vårens nyheter!
    Mvh Marketta & Peter


  • Äldre 12 Jan 14:24
    #2
    +1

    Hej vilket bra inlägg! detta hjälpte mig verkligen nu när jag ska ut och börja leta efter min klänning. Nu har jag några fler butiker att lägga till på listan.
     

Svar på tråden Brudklänningar i Stockholm - Mina erfarenheter och tips