• fanny96

    hjälp!

    Nu har vi bestämt datum och det blir i juli 2017.

    Hur långt innan ska man boka kyrka? Vad är en rimlig budget för ca 80gäster?

    Vad är bästa maten att bjuda på?

    Tips på hur man kan göra de fint på ord o så.

    Vill ju helst att de i te ska dra ut på kostnader för mycket,

  • Svar på tråden hjälp!
  • missmass

    Hej!
    jag rekommenderar att ni bokar kyrkan tidigt, redan nu efter semestern. Speciellt om det är en populär vigselkyrka så är det bra att vara ute i god tid.

    Vi hade 80 gäster på vårt bröllop, och hade det väl "måttligt" lyxigt. Vi beställde tex all mat, gjorde inget själva, och hade tre stycken som serverade och skötte bar, vi ville att vi själva och våra föräldrar skulle kunna slappna av helt på vår bröllopsdag. I slutändan tror jag att det gick loss på 70 000 kr. Plus/minus ett par tusen.
    Men en rimlig budget utgår ju ifrån vad du och din partner tjänar, och kan lägga ut på ett bröllop. Jag personligen tycker inte att man ska låna pengar för att komma upp i en viss budget.
    Jag tror ni får sätta er och prata om vad ni prioriterar. För oss var det maten och att vi kunde få sitta i lugn och ro som sagt. Så vi kollade runt på cateringfirmor runt om kring. Kollade vad de hade att erbjuda och vad det skulle kosta för 80 pers.
    Sedan räknade vi ihop det med lokalen vi hade bestämt sen innan och la på ca 10.000 för dekorationer och annat. Då fick vi fram summan 70 000, och tyckte att "ja, det kan vi ha råd med." Sedan sparade vi i lite över ett år.

    Saker vi la ut pengar på som man kan spara in på är självklart servitriser/servitörer. Får man hjälp av anhöriga, typ föräldrar och syskon, så kan man ju köra på buffé och alla serverar sig själva.
    Jag tror också att det blivit billigare om vi kört buffé istället för trerätters middag som vi gjorde nu. Så jag skulle nog rekomendera buffé som mat. Då kan alla också hitta något de gillar.
    Vi gjorde "placeringskort" genom att köpa vinglas på IKEA som vi skrev gästernas namn på. Ett billigare (och kanske bättre alt eftersom så få gäster tog med sina glas hem) alternativ hade varit att hitta släta vackra stenar att skriva gästernas namn på. Då kan man ju även låna/hyra ett partytält och ha festen utomhus, kanske hemma i trädgården, och ha de som servett tyngder också.

    Juli är ju en bra månad, på så vis att det blommar mycket. Så ett tips för dekor är ju att man drar ut ett gäng dagen före bröllopet och plockar blommor till borden. Klipp dem kort, och ställ dem i vanliga dricksglas med jämna mellanrum. Vill man ha ett speciellt färgtema kan man ju komplettera det med servetter och värmeljus i de färgerna (låga bordsdekorationer är bra, de är inte så skymmande). Då gör det inte så mycket att blommorna kanske har blandade färger.
    Man kan också ta någon enstaka blomma, lägga under kupan på ett uppochner vänt vin/ölglas, och lägga ljus på. Det tycker jag ser snyggt ut. Såhär:


    Hoppas du fått något tips du har glädje av.
    Mvh Erika

Svar på tråden hjälp!