• Anonym (Hejsa­nhejsa­n)
    Äldre 12 Jun 17:49
    2762 visningar
    2 svar
    2
    2762

    Möhippa, tips?!

    Dax för möhippa för min vän! 

    Hur tänkte ni kring ekonomi? Vad gav alla? Hade ni en budget från början? Ja, tips och råd kring möhippans ekonomi, tack!

    Vad hade ni för upplägg, kul o läsa hur andra gjort och kunna få inspiration :)

  • Svar på tråden Möhippa, tips?!
  • Äldre 17 Jun 11:01
    #1

    När jag och en annan tjej planerade möhippa för vår brud som gifter sig imorgon (blir röd bara jag tänker på det) så hade vi ingen budget, men det viktigaste för oss var att så många som möjligt skulle kunna känna att de hade råd att komma. Tjejerna som ska komma på bröllopet är allt ifrån studenter, nyblivna föräldrar och heltidsarbetande, så alla har olika stora plånbokar.

    Det vi gjorde var att försöka fundera på vad bruden verkligen skulle uppskatta och valde att satsa stort på två aktiviteter som i det här fallet blev glasblåsning och fångarna på fortet. Sedan försökte vi minska ner på de andra utgifterna och det tyckte jag vi lyckades ganska bra med. 

    Vi var 13 stycken på möhippan (inklusive bruden) så vi var 12 personer som betalade 850 kronor var och då blev det ganska mycket pengar över. Då fick alla precis allt förutom dricka till lunchen och efter middagen ( och det gällde oavsett vad man ville dricka) I priset ingår också lite dekorationer med mera.  Såhär såg möhippan ut:

    Champangefrukost hemma hos bruden - vi hade handlat allting själva (slapp alltså cateringavgift)

    Glasblåsning 

    Lunch i stan - vi hade beställt mat, men man kan göra egen lunch om man vill

    Uppdrag på turistbyrån - gratis

    Fångarna på fortet

    Relax och bubbel - En av tjejerna hade i sin bostadsrättsförening en nybyggd relaxavdelning som medlemmarna får hyra. Vi betalade 50 kronor i stället för 1000 kronor som det skulle kosta att hyra i centrum.

    Middag- Vi åt middag hos en av tjejerna. Billigare och personligare att äta hemma hos någon än på en restaurang. 

    Förfest och utgång.

    Att det blev så mycket pengar över tror jag helt berodde på vädret. Vi hade räknat med två taxiresor a 500 kronor styck, men vi gick överallt istället.  Ett tips är att kolla med de andra tjejerna vad de kan bidra med. En av tjejerna ordnade till exempel transport gratis från brudens hem till glasblåsningen som vi inte behövde betala för (det var hennes kompisar som körde) en annan tjej hade en rolig maskeraddräkt hemma som bruden fick ha på sig under dagen - vilket innebar att vi slapp betala pengar för att köpa en osv. 

    Stort lycka till med planeringen :)

  • Äldre 21 Aug 19:11
    #2

    Vi anlitade ett företag som heter Kosmos Event och spelade in en skiva med den blivande bruden OCH hennes blivande man. Gubbarna fortsatte på någon klubb medans vi tjejer sjöng karaoke under en middag och i en tävling ( som också anordnades av Kosmos Event).


    Det var inte farligt dyrt ( då för 1,5 år sedan) Kolla på deras hemsida hur det är nu. Finns säkert på Google! :)


    Tänk på att ha bruden i fokus och ta reda på vad hgon gillar! Vår brud älskar att sjunga så detta passade henne!


    Kram 


    Mirre i Gbg

Svar på tråden Möhippa, tips?!