• Äldre 3 May 20:33
    5441 visningar
    3 svar
    3
    5441

    Lägga till mellannamn senare

    Kan man lägga till ett mellannamn efter vigseln? Jag vill inte byta pass och så förrän vi varit på vår bröllopsresa.

    Alltså kan man skicka in önskan om tilläggsnamn senare?

  • Svar på tråden Lägga till mellannamn senare
  • Äldre 4 May 10:55
    #1

    Man kan inte lägga till ett mellannamn efter vigsel. Iallafall inte om man redan skickat in om byte av efternamn. Jag ska lägga till ett mellannamn och ringde skatteverket och frågade hur jag skulle göra för att slippa göra nytt körkort två gånger osv. Beroende på hur långt mellan vigseln och resan kan man fixa allt innan resan och sen ändra. När jag ringde skatteverket sa hon jag pratade med att skicka först in att du vill lägga till ett mellannamn men gör det ca 2-3 veckor innan vigseln och sen efter ett par dagar ringer du in och kollar om din ansökan kommit in och har den den då skickar du in om att du vill byta efternamn. För ansökan behöver inte ha blivit godkänd för att få det som mellannamn, men den måste ha kommit in innan byte av efternamn. Hoppas du förstod vad jag menade :)

  • Äldre 4 May 17:12
    #2

    Ok. Tack! Ska kanske säga att jag ska behålla mitt efternamn och lägga till min killes efternamn som mellannamn. Men det kanske ändå är svaret på frågan..

  • Äldre 4 May 23:40
    #3

    Om jag inte minns fel kan du välja hans efternamn som mellannamn i ansökan om efternamnsbyte vid vigsel.

Svar på tråden Lägga till mellannamn senare