• Anonym (NoMoH­opp)
    Äldre 15 Apr 18:33
    2762 visningar
    3 svar
    3
    2762

    Jag vill verkligen inte ha någon möhippa!

    Jag vill verkligen INTE ha någon möhippa!

    Hur lägger man fram det till folk så att de verkligen förstår och inte drar igång nått?

    Jag vill inte såra någon eller trampa någon på tårna, men jag får panik bara jag tänker order "möhippa".

    Hur skulle ni lagt fram det?

  • Svar på tråden Jag vill verkligen inte ha någon möhippa!
  • Äldre 15 Apr 22:44
    #1

    Hej!

    Nu förknippar du ett ord med saker och händelser du sett - pinsamheter du inte vill göra. En möhippa kan vara vad som helst!

    Glöm ordet! Vad skulle du vilja göra med dina tjejkompisar? Pyjamasparty hemma? En middag på stan, en dag på spa? Se det som en dag att umgås med dina närmaste. 

    Om du tycker något av ovanstående låter kul, säg det till dem! Om inte, säg att du verkligen inte vill ha någon. Att du menar det! Att du inte känner dig bekväm med hela grejen.

    Men som det låter på dig är det ordet och det som brukar förknippas med det som låter jobbigt. Inte att spendera en dag med dina bästa vänner. Förklara för dem att din drömmöhippa skulle vara tacokväll med dina tärnor - ingen annan - inget stort. Då förstår de nog vilken nivå du vill ligga på. 

    Eller säg nej, rakt ut! Linda inte in det, det är bara förvirrande. Eftersom de tycker om dig kommer de respektera det!

    Men tråkigt om en härlig kväll med dina vänner försvinner på grund av ett läskigt ord. :)

    Hoppas det blir bra!

  • Anonym (NoMoH­opp) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 08:01
    #2

    Tack för svar.

    Anledningen är väl egentligen att jag inte tycker om att folk gör saker för mig. Det skulle kännas jättedumt att hänga med på en massa, som andra människor betalat för men som jag bara glider med på.

    Jag tycker inte om att få födelsedagspresenter heller. Tycker sånt är jättejobbigt. - Av den anledningen har vi avsagt oss alla typer av bröllopsgåvor. Vi vill bara gifta oss och bjuda våra vänner på fest. Jag vill inte ha något för det.

    Förstår du hur jag menar, eller låter jag bara som norra Europas mest trista människa? :/

  • Äldre 16 Apr 08:12
    #3

    Om det är anledningen så borde ju dina vänner veta det också!
    Sedan tror jag som sagt på att bara säga det rakt ut! Inte hålla på och linda in det. 

    Förslag är ju annars att ha liten möhippekväll hemma hos dig. Knytkalas där du bidrar och inte "åker med". En planeringskväll? Eller bara en kväll i goda vänners sällskap för att tänka på något annat än bröllopsplaneringen. 

    Jag ser Möhippa som en möjlighet att umgås med mina olika kompisgäng samtidigt, ha en härlig dag tillsammans som aldrig sker annars. En möhippa behöver inte betyda att någon ska spendera massa pengar på dig. 

    Jag förstår din anledning och tycker, att om du tänkt igenom det noga och funderat på alternativen ovan (eller andra alternativ) att du bara ska vara ärlig med detta!

    Men du måste vara tydlig så de inte tror att du bara säger så...

Svar på tråden Jag vill verkligen inte ha någon möhippa!