• Äldre 28 Dec 13:13
    7165 visningar
    14 svar
    14
    7165

    Ska fria - men hur ställer jag frågan?

    Hej. Jag får snart panik, så jag behöver er hjälp.

    Jag har tänkt att fria till min sambo på nyår. Jag är lugn i själva tanken och jag vet när och var. Det kommer inte att bli något stort eftersom ingen av oss är romantiska av os, Så det jag kommer att göra är när vi ska gå till nyårsfesten (en promenad på 10 min, jag kommer att vara skitsnygg och omöjlig att säga nej till *intalar mig det iallafall* ) Vi passerar en sjö på vägen och där tänkte jag stanna upp och när han vänder sig om för att kolla varför jag stannade upp. Ska jag ha en ring i handen och säga.....vad?....

    Det är här jag får inte till det! Vad säger man?
    Vill du gifta dig med mig? Vill du bli min man? Jag tycker att vi ska gifta oss? Jag vill bli din fru, vill du bli min man? Jag vill spendera resten av livet vid din sida, vill du gifta dig med mig? Jag vill bli gammal med dig, vill du bli min man?

    Känns så Jag-fokuserat om ni förstår.

    Lite kuriosa: vi har varit tillsammans i över 11 år, har bra jobb, hus, djur, bil, semesterplaner, renoveringsplaner m.m... passerat 30....men är inte förlovade. Ni förstår, det är dags nu :) 

    Mvh
    Hjälp!

  • Svar på tråden Ska fria - men hur ställer jag frågan?
  • Äldre 28 Dec 15:01
    #1

    Vadå inte romantiskt? Jag tycker att det låter jätteromantiskt att fria när ni är uppklädda och fina på årets sista dag vid en sjö Glad

    Ställ frågan utifrån det som känns bäst. Men jag tror att du ska akta dig för ett av alternativen "jag tycker att vi ska gifta oss". Det låter mer som en befallning i mina öron, som att han inte har något val. De två sista alternativen var finast, där du förklarar varför du vill gifta dig med honom. Men å andra sidan så kläckte min sambo bara frågan rätt upp och ner "Du.... vill du förlova dig med mig?" Och jag svarade ja ändå Flört Så fundera inte alltför mycket på hur du uttrycker dig, chansen är nog ganska stor att han säger ja ändå. Stort lycka till!

  • Äldre 28 Dec 15:50
    #2
    Allrakäraste skrev 2015-12-28 15:01:05 följande:

    Vadå inte romantiskt? Jag tycker att det låter jätteromantiskt att fria när ni är uppklädda och fina på årets sista dag vid en sjö Glad

    Ställ frågan utifrån det som känns bäst. Men jag tror att du ska akta dig för ett av alternativen "jag tycker att vi ska gifta oss". Det låter mer som en befallning i mina öron, som att han inte har något val. De två sista alternativen var finast, där du förklarar varför du vill gifta dig med honom. Men å andra sidan så kläckte min sambo bara frågan rätt upp och ner "Du.... vill du förlova dig med mig?" Och jag svarade ja ändå Flört Så fundera inte alltför mycket på hur du uttrycker dig, chansen är nog ganska stor att han säger ja ändå. Stort lycka till!


    Precis, jag känner med att det blir en befallning. Men det är ju det ;)
    Men jag är ett kontrollfreak vilket innebär att vet jag inte vad jag ska säga så är risken stor att jag inte gör det alls. (det har funnits flera tillfällen sen i somras som har passerat eftersom jag inte har vetat hur det ska sägas). Sen är det en annan sak om jag säger det jag har tänkt säga eller formulerar om det eftersom det känns bäst. Men grunden måste finnas där ... :) Tack!
  • Äldre 28 Dec 19:18
    #3

    Det var väl inte alls oromantiskt! Min styvfar tyckte det var Dags att gifta sig med min mor; stegade in i vardagsrummet, drämde ner hinderprövning på soffbordet och sa "så, nu äre dags!" Haha!

    Han kommer säkert fråga något i stil med "varför stannar du?" Eller "vad gör du?" (Som jag gjorde när jag skulle bli friad till) speciellt om han inte förväntar sig det! Gör det enkelt säg bara hans namn håll fram ringen och fråga "ska vi gifta oss?" Eller "vill du gifta dig med mig?"

    Klassiskt och simpelt och utan risk för feltolkningar!

    Stort lycka till!!

  • Äldre 29 Dec 13:22
    #4
    +1

    för det första så vill jag varna dig för att planera för mycket.
    För då är chansen att det går åt helv.. närmare.

    Ni skall gå och prata och du skall stanna så skall han.. osv
    Du har bestämt dig för att du skall fria, låt det sedan komma som det passar stunden, bestäm dig inte innan för vilka ord du skall använda, bara att du SKALL fria. För du kommer va nervös, ni är kanske stressade, det kanske är skitkallt osv osv saker som kommer göra att om du fokuserar på ett inövat tal kan det lätt gå fel. Tala bara från hjärtat till honom så kommer det gå kanon.

    Lycka till


    Live free, ride free
  • Äldre 30 Dec 22:38
    #5
    Pierogi skrev 2015-12-28 19:18:17 följande:

    Det var väl inte alls oromantiskt! Min styvfar tyckte det var Dags att gifta sig med min mor; stegade in i vardagsrummet, drämde ner hinderprövning på soffbordet och sa "så, nu äre dags!" Haha!

    Han kommer säkert fråga något i stil med "varför stannar du?" Eller "vad gör du?" (Som jag gjorde när jag skulle bli friad till) speciellt om han inte förväntar sig det! Gör det enkelt säg bara hans namn håll fram ringen och fråga "ska vi gifta oss?" Eller "vill du gifta dig med mig?"

    Klassiskt och simpelt och utan risk för feltolkningar!

    Stort lycka till!!


    Tack! Helt rätt, men det beror på personen. Jag är inte så rak och risken finns att skulle jag säga så skulle det bli ett konstaterande eller med konstig ton. Som gör allt fel. Men vi får se ;)
  • Äldre 30 Dec 22:44
    #6
    Nightrod skrev 2015-12-29 13:22:10 följande:

    för det första så vill jag varna dig för att planera för mycket.

    För då är chansen att det går åt helv.. närmare.

    Ni skall gå och prata och du skall stanna så skall han.. osv

    Du har bestämt dig för att du skall fria, låt det sedan komma som det passar stunden, bestäm dig inte innan för vilka ord du skall använda, bara att du SKALL fria. För du kommer va nervös, ni är kanske stressade, det kanske är skitkallt osv osv saker som kommer göra att om du fokuserar på ett inövat tal kan det lätt gå fel. Tala bara från hjärtat till honom så kommer det gå kanon.

    Lycka till


    Sant, tanken är att har jag förberett exakta orden så finns det en grund. Sen OM jag säger exakt det eller säger något totalt annorlunda, får vi se. Men genom Arja förberett så bra det går, så är det lättare att anpassa till rätt tillfälle. Precis, jag har vägt in att det kanske inte sker just där om det regnar/är skitkallt/vi är sjukt sena men då har jag backup plan. Kanske om känslan är rätt blir det på morgonen när vi vaknat. Eller så frågar jag under kvällen om rätt tillfälle ges. Men du förstår, att vara förberedd ger mig större utrymme att freestyla ;)

    Börjar bli lite nervös, kanske inte ens vågar ????
  • Äldre 31 Dec 02:19
    #7

    Stort lycka till!!!

    Jag sa till min fästman "Leif Markus L., mitt livs kärlek, vill du gifta dig med mig?"

  • Äldre 31 Dec 10:15
    #8
    Jenung skrev 2015-12-31 02:19:34 följande:

    Stort lycka till!!!

    Jag sa till min fästman "Leif Markus L., mitt livs kärlek, vill du gifta dig med mig?"


    Ibland ska man inte komplicera livet. Det enkla är det bästa. Tack!!! Ska bli spännande ??
  • Äldre 31 Dec 16:35
    #9

    Min make gick helt enkelt ner på knä och frågade "vill du gifta dig med mig?" Senare samma kväll hade vi redan bestämt datum för bröllopet :)

    Det enkla är nog bäst.

  • Äldre 31 Dec 19:43
    #10

    Låter superromantiskt ? jag tycker nog "jag vill spendera mitt liv..." var ett fint alternativ. Tror inte man ska planera så mycket utan bara go for it ????

    Själv så kom jag på 3 dagar innan julafton att nu vill jag inte vänta på att han ska fråga längre. Så jag köpte en öppningsbar julgranskula från rusta skrev en lapp " eftersom du önskade mig i julklapp...så... du och jag 2017?" Rullade ihop den och satte två ringar runt lappen och la den i julgranskulan och den fick han på julafton morgon ????

    Han fnissade och tyckte det lät så vuxet att jag skulle bli hans fru men han vart glad såklart...

  • Äldre 1 Jan 11:58
    #11

    Han sa JA! Men vi bestämde att vi ska njuta av det här bara vi två. Vår hemlighet. Så vi kommer att vänta ett litet tag tills vi hittat och fått de riktiga ringarna, innan vi berättar för alla. Tack för ert stöd <3

  • Äldre 3 Jan 13:38
    #12

    Åhh, grattis!!! Vad roligt att det gick bra. Ja, njut för fullt. Kram!

  • Äldre 4 Jan 09:50
    #13

    Men vad kul! GRATTIS! Åh jag tyckte att den bästa tiden var just innan vi berättat för alla och fixat ringar, vår lilla hemlighet som ingen visste. Njut! Glad

  • Äldre 4 Jan 12:52
    #14

    Tack alla. Planerna blev lite ändrade då det var några ungdomar som festade där jag hade tänkt att ställa frågan men det blev perfekt ändå, rakt under alla raketer som exploderade i magiska färger över oss <3 

Svar på tråden Ska fria - men hur ställer jag frågan?