• Äldre 30 Nov 11:48
    2926 visningar
    2 svar
    2
    2926

    hur går det till vid riskastningen?

    ag ska gifta mej i australien i januari. 

    Jag skulle vilja höra från er som har gift er i sverige, hur går allt till egentligen och hur är ordningen på kyrkliga vigseln.
    Jag förstår  inte vad som händer i sverige när man går ut ur kyrkan. För jag har för mej att på de bröllop jag har varit på så går brudparet och prästen ut ur kyrkan, sen går alla gästerna ut och ställer sej utanför, men sen så öppnas dörren och så kommer brudparet ut och så kastar alla ris? Stämmer det? Men gömmer sej brudparet i nått sidorum där inne eller hur går det till? Går paret ut och runt kyrkan och in i en dörr i andra delen igen eller?

    Detta med ris och rosenblad. När exakt händer det? Är det när man öpnnar dörren och går ut till alla gästerna?

    Tar man kort med familjen på kyrktrappan innan eller efter riskastningen?

    Hur gör man om man inte har nått sidorum att gå in i? står man bara där vid dörröppningen då och väntar på att alla går ut? alla gästerna kommer ju vilja stanna och säga grattis och kramas innan de går ut ur kyrkan. 

    Berätta om hur ni gjorde och vilken ordning allt hände i?
  • Svar på tråden hur går det till vid riskastningen?
  • Äldre 30 Nov 13:44
    #1

    Alla kyrkor tillåter inte riskastning och alla brudpar vill inte heller ha det. 
    Anledningen till att man inte får kasta ris utanför alla kyrkor är att det är svårt att städa upp, och ris som ligger kvar lockar till sig råttor och fåglar, speciellt duvor. 
    Dessa djur förstör gravstenar och kyrkväggar genom att skita på dom (fågelskit är frätande) och råttorna tar sig in i kyrkorna och äter upp textilier mm.


    Men om man FÅR kasta ris så går brudparet undan, antingen in i ett sidorum, eller så svänger dom av från altargången på lämpligt ställe och låter alla passera.


    Riskastning har inget med den kyrkliga vigselakten att göra. 
    Det är en gammal svensk sed att kasta säd på brudparet för att önska dom lycka och många barn.

  • Äldre 1 Dec 20:05
    #2
    anjaemails skrev 2015-11-30 11:48:45 följande:
    ag ska gifta mej i australien i januari. 

    Jag skulle vilja höra från er som har gift er i sverige, hur går allt till egentligen och hur är ordningen på kyrkliga vigseln.
    Jag förstår  inte vad som händer i sverige när man går ut ur kyrkan. För jag har för mej att på de bröllop jag har varit på så går brudparet och prästen ut ur kyrkan, sen går alla gästerna ut och ställer sej utanför, men sen så öppnas dörren och så kommer brudparet ut och så kastar alla ris? Stämmer det? Men gömmer sej brudparet i nått sidorum där inne eller hur går det till? Går paret ut och runt kyrkan och in i en dörr i andra delen igen eller?

    Detta med ris och rosenblad. När exakt händer det? Är det när man öpnnar dörren och går ut till alla gästerna?

    Tar man kort med familjen på kyrktrappan innan eller efter riskastningen?

    Hur gör man om man inte har nått sidorum att gå in i? står man bara där vid dörröppningen då och väntar på att alla går ut? alla gästerna kommer ju vilja stanna och säga grattis och kramas innan de går ut ur kyrkan. 

    Berätta om hur ni gjorde och vilken ordning allt hände i?
    Jepp, min bil är att de flesta gömmer sig eller går undan. Många svenska kyrkor har sk. vapenhus där man förr skulle lägga av sig vapnen och där kan det finnas plats att gömma sig. Annars kanske man kan gå ut och smita runt in genom en bakdörr?

    Kort skulle jag säga är efter riskastningen (om nu ris är tillåtet).
Svar på tråden hur går det till vid riskastningen?