• Anonym (Funde­rande)
    Äldre 2 Nov 10:26
    2043 visningar
    0 svar
    0
    2043

    Bordsplacering - språk, "fina" platser

    Efter att ha börjat småskissa lite på hur det hela skulle kunna se ut har jag insett att vi nog får trolla för att få till en bra bordsplacering för alla när det väl är dags, men vi vill i alla fall göra vårt bästa så jag tänkte höra om ni har några tips angående följande:

    * Såhär kommer språkkunskaperna sannolikt se ut (om alla kommer vilket vi ju inte vet än iförsig. Jag tar inte med språk som bara någon enstaka talar, men alla passar in i någon av dessa kategorier):
    - Svenska + Engelska (majoriteten)
    - Svenska (endast, ganska få, mest äldre)
    - Ryska (endast, ganska få, mest äldre)
    - Ryska + Engelska (några stycken)
    - Ryska + Svenska (1-2 pers)
    - Ryska + Svenska + Engelska (1-2 pers utöver honnörsbordet)
    - Engelska (endast, 1 person)

    Hur ska man tänka här? Vi vill gärna sätta de som bara pratar Ryska med de som bara pratar svenska då det annars skulle bli att de äldre i våra släkter sitter på varsit håll. Om man har någon som pratar samma språk, någon som inte gör det, och någon som pratar båda språken vid sig, visst borde det kunna fungera? Jag tänkter att de som kan båda språken kommer översätta lite när de pratar med olika så att alla lär känna varandra i alla fall litegrann, vågar man hoppas på det?

    Kan man hoppas att detta även kan fungerar om man sätter folk som har Ryska/Svenska som sitt huvudspråk men där en del av dem även kan Engelska tillsammans? Eller brukar det i praktiken då bli så att det bara pratas på huvudspråken mellan de som kan i så fall? (tyvärr är ju de som kan både svenska och ryska väldigt få utöver de som kommer sitta vid honnörsbordet, och vi vill absolut ha ett traditionellt honnörsbord).

    * Andra saken vi har att förhålla oss till är att vissa i fästmannens släkt inte bör sitta bredvid varandra. Ska man placera dem på icke-talavstånd från varandra så kommer det bli så att bara den ena som borde få det kan få en traditionellt "fin" plats nära oss medan den andra hamnar långt bort (utan att gå in på detaljer så går det inte att lösa så att de sitter lika nära men vid olika bord i vår lokal).

    Hur har ni som haft liknande situationer gjort? Vi vill inte sätta dem vid varandra och tycka att på ett bröllop får de ju se till att hålla sams, det skulle de nämligen absolut göra men sannolikt inte ha jätteroligt.

    Om man nu plaserar dem olika långt bort, ska man placera ut min närmaste släktigna på samma sätt så att nära släktingar fortfarande blandas med varandra? Eller sätter man alla närmaste som går närmast oss och bara "flyttar bort" den ena av de som inte bör sitta tillsammans?

    Att fråga hur viktigt de olika personerna tycker det är med "fin" placering skulle inte fungera något vidare då alla sannolikt skulle svara att det absolut inte spelar någon roll men vi kan tänka oss att en del ändå skulle tycka att det var tråkigt att inte få sitta där de borde även om de inte vill säga nåt.

Svar på tråden Bordsplacering - språk, "fina" platser