• alexandratherese

    Borsplacering - hur går man till väga?

    Hej!

    Jag har lite funderingar kring bordsplacering. Jag har bara varit på två bröllop i mitt liv. På det enda bröllopet kände jag ingen förutom min pojkvän som jag var ditbjuden med och hans bror. Vi hamnade vid samma bord men jag hade hans bror till vänster om mig (som jag inte kände så väl då och min pojkvän var några personer ifrån mig) och en okänd man till höger om mig och hans tre unga barn. Jag är en sån person som är social/osocial/blyg beroende på humör och omgivning. Där var jag väldigt blyg eftersom jag knappt kände någon och majoriteten av alla vid mitt bord var väldigt ointressanta (pappan med barnen var inte så himla skoj och de andra kände varandra sen barnsben). Andra gången jag var på bröllop hamnade jag med min kollega (eftersom bruden frågade vem jag ville sitta vid), en bekants flickvän som jag träffat en gång (utan henne skulle jag dock avlidit), två andra jag träffat en gång och en okänd man. Då kändes det helt okej eftersom att jag var relativt bekant med personerna, men det var fortfarande inte roligt liksom. 
    Bröllopet var fint och allt det där, men jag kan fortfarande inte säga att jag hade direkt roligt. Det blev såklart roligare sen när man fick sätta sig var man ville men middagen och tårtan höll på väldigt länge med tal och musik samtidigt. Det tog ju upp majoriteten av kvällen.

    Jag känner att jag inte vill "orsak" samma obehag för gästerna på mitt bröllop, men jag kan också tycka att det är lite tråkigt om de som sitter bredvid varandra känner varandra bra. Då får man inte chans att prata med någon ny men samtidigt vill jag ju inte skapa den här känslan som jag fick när jag var bröllopsgäst.

    Hur kan man göra då med bordsplaceringen? Lokalen vi kommer hyra har långbord där det får plats 16 gäster, 8 gäster på vardera sida. Kan man sätta personer som är bekanta med varandra vid samma bord (men som inte känner varandra så pass bra att dom är vänner som umgås dagligen)? Eller att hälften vid ett bord är vänner och hälften är bekanta till dom, och så får man sitta varannan bekant/varannan vän - om ni förstår. Lite svårt att förklara. Då får man ju i alla fall sitta vid folk man känner och folk som man är bekant med. Hur gör man med släktingar då? Kan jag i så fall blanda mina och min blivandes mans släktingar med varandra? Eller ska släkt blandas med vänner?

  • Svar på tråden Borsplacering - hur går man till väga?
  • Chicita

    Vi såg till att alla hade någon dom kände väl inom "pratavstånd" dvs att om man har långbord så ska den man känner sitta mittemot, diagonalt emot eller max 1 person bort rakt åt sidan sett. 
    Men vi satte inte par bredvid varandra, just för att vi ville att dom skulle prata med andra också. Om dom "måste" prata över bordet med varandra så är det lättare att även andra hoppar in i samtalet och så lär man känna någon ny.


    Vi försökte också sätta folk med samma ålder / livssituation i närheten av varandra. 
    Exempelvis mina jobbarkompisar med småbarn hamnade i närheten av makens bror med sambo som är i samma ålder och också har småbarn. Mina vänner har byggt hus, makens bror och sambo höll på att fundera på om dom skulle bygga hus... osv...


    För att underlätta så gjorde jag en 2-dimensionell modell av lokalen. 
    Jag klippte ut bord (eller rättare sagt rektanglar) och limmade fast på ett A3-papper.
    Sen skrev jag ut alla namn på olika färgade papper. 
    Ni kan välja en färg för exempelvis dina vänner, en för hans vänner, en för gemensamma,, en för hans släktingar osv... 
    Jag gjorde dessutom så att killar i den färgen skrevs ut på mörkare papper och tjejerna på ljusare (exempelvis mörkare grön och ljusare grön) 


    På så sätt blev det enkelt att mixa folk, man såg om man fick "för mycket" av en färg på ett ställe, eller för lite... :) 

  • Plättis

    Vi satte alla par mittemot varandra, och sedan varannan från min sida och varannan från hans. Och precis som Chicita satte vi folk som hade något gemensamt bredvid varandra, och tumregeln blev "alla får sitta bredvid någon de känner och någon de kan tänkas komma överens med".

    Jag gjorde om bordsplaceringen fem gånger innan jag var nöjd (och inte orkade göra om den fler gånger heller). Min man hade i förväg sagt att det knappast kunde vara svårt att bestämma var alla skulle sitta. Så jag lät honom göra en version också, bara för att se om vi tänkte lika eller olika. Och det var huuuur kul som helst att se honom våndas när han inte kunde lösa den heller!


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • alexandratherese

    Åh, tack så mycket för era smarta svar! Tänkte inte ens att man kunde sätta folk vid varandra som har något gemensamt intresse eller dylikt. Det är ju hur bra som helst! På så sätt kan man ju blanda mina och hans vänner också, även om vi har en hel del gemensamma :) Ska testa det där smarta pysslet med bordsplaceringen! Har sett att det ska finnas någon mall för det här på Bröllopstorget, men låter mycket roligare att sitta och klippa och klistra själv :)

  • Plättis

    Verktyget för bordsplacering ligger på gamla.brollopstorget.se om du vill prova det, men jag föredrog att ha papperslappar med allas namn. Ett hett tips är att fota den när du är ganska nöjd, för jag hade gjort den PERFEKTA bordsplaceringen, lagt undan den och så vek jag tvätt, skakade till ett lakan och vips låg alla små lappar spridda över hela rummet. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Borsplacering - hur går man till väga?