• Äldre 15 Oct 17:16
    2161 visningar
    7 svar
    7
    2161

    Minderåriga o alkohol på middagen

    Vi har hyrt en herrgård där vi kommer bli serverade middag.

    Det jag undrar är, hur gör vi med de minderåriga vid borden? Med tanke på vin, avec och sånt..

    Vill ju inte ge mila kusiner på 16 år alkohol till maten.

    Barnen får en egen meny, en tvårätters ist för tre, men de som är äldre än 12 vill väl kanske ha samma mat som oss. Ska man då ge dem dricka och ge besked till serveringspersonalen innan?

    Samma med avec och välkomstdrinken. Vill ju inte stt någon ska känna sig utanför men tänker intr servera alkohol till minderåriga. Hur sköter man det på ett snyggt sett?

  • Svar på tråden Minderåriga o alkohol på middagen
  • Äldre 15 Oct 17:53
    #1

    Champis eller pommac att skåla i för dom som vill ha alkoholfritt brukar vara ett populärt alternativ, och det kan barn och ungdomar också få. 
    Det är långt ifrån alla vuxna som dricker alkohol heller, eller har en anledning att inte göra det just den dagen.
    Det är sällan ett problem. Föräldrarna håller koll så att inte barnen tar något dom inte bör ta själva, och personal som serverar lär knappast servera minderåriga. 
    Finns det ungdomar som ser äldre ut än vad dom är så kan det vara bra att på något sätt uppmärksamma det. 


    Varför inte be dom som dukar att ställa en annan sorts glas på de platser där dom under 18 kommer sitta, så blir det enkelt när dom ska servera sedan.

  • Aniara­4
    Äldre 15 Oct 19:35
    #2

    Professionell serveringspersonal kan hålla reda på sånt. Som Chicita säger kommer det säkert att finnas en del vuxna som ber om alkoholfritt också. Sen o man tror att ungarna kommer att försöka trixa till sig alkohol kan man ju göra personalen uppmärksam på att den och den är under 18. Cool

  • Plätti­s
    Äldre 16 Oct 11:10
    #3

    Särskilda glas för de minderåriga är en bra idé, och att ni är supertydliga med personalen i förväg och säger att ni inte kommer acceptera att det blir fel. 

    Vi hade förklarat för serveringspersonalen innan att vi hade minderåriga på plats, och att det dessutom fanns många andra som inte ville ha alkohol till maten (av religiösa och ideologiska skäl). Det var hur mycket krångel som helst och jag satt vid honnörsbordet och vred mig när jag såg hur dåligt det genomfördes. 

    Under festen på kvällen serverades dessutom en av de minderåriga alkohol, trots att vi inte bara pratat med personalen utan med både den minderåriga, föräldrarna och personalen. Jag märkte inget, men min man gjorde det, så några dagar senare ifrågasatte vi det och fick undanflykter tillbaka. Jag blev jättebesviken, för även om jag vet att den här minderåriga dricker ibland på helgerna så sa vi verkligen ifrån och bad dem respektera att det var vårt bröllop och vi inte ville ha något sådant den dagen. Och fick ett löfte om att ingen skulle bjuda! 

    Jag lärde mig att det är superviktigt med bra personal (vi hade unga tjejer som serveringspersonal, och eftersom de var oerfarna frågade de inte utan bara hällde i glasen) och att verkligen vara supertydliga om vad ni kan stå för och inte. Man kan tycka att det är självklart att man på ett bröllop på en restaurang inte serverar alkohol till en minderårig, men tydligen finns det undantag....


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Aniara­4
    Äldre 16 Oct 22:34
    #4
    Plättis skrev 2015-10-16 11:10:48 följande:

    Vi hade förklarat för serveringspersonalen innan att vi hade minderåriga på plats, och att det dessutom fanns många andra som inte ville ha alkohol till maten (av religiösa och ideologiska skäl). Det var hur mycket krångel som helst och jag satt vid honnörsbordet och vred mig när jag såg hur dåligt det genomfördes. 

    Under festen på kvällen serverades dessutom en av de minderåriga alkohol, trots att vi inte bara pratat med personalen utan med både den minderåriga, föräldrarna och personalen


    Fy vad dåligt! Vi hade inga minderåriga på festen så vi hade inte det problemet kom jag på, men vuxna som av andra skäl inte drack alkohol. Vi (eller toastmaster/madam) förklarade bara i början av middagen hur serveringen skulle gå till, att det skulle finnas vin och vatten på borden men att det även fanns alkoholfria alternativ (och öl, om någon insisterade) och att den som ville ha något annat bara skulle säga till personalen.

    Normalt sett tycker jag barn/unga ska ha likadana glas som alla andra så snart de är gamla nog att hantera dem, för att signalera att de är med i gemenskapen, men i det här fallet kanske det är en bra markering. Och att prata noga med serveringspersonalen, både var de sitter och kanske att någon när alla gäster har kommit pekar ut dem en i taget, om de är tonåringar och inte små barn som uppenbart inte ska ha alkohol.
  • Äldre 18 Oct 20:21
    #5
    Aniara4 skrev 2015-10-16 22:34:50 följande:
    Normalt sett tycker jag barn/unga ska ha likadana glas som alla andra så snart de är gamla nog att hantera dem, för att signalera att de är med i gemenskapen, men i det här fallet kanske det är en bra markering. Och att prata noga med serveringspersonalen, både var de sitter och kanske att någon när alla gäster har kommit pekar ut dem en i taget, om de är tonåringar och inte små barn som uppenbart inte ska ha alkohol.

    Fast man kan ju fortfarande duka med typ vinglas till alla, men en annan modell till dom minderåriga :) 
    Eller andra vattenglas till dom minderåriga om inte restaurangen har olika sorters vinglas (när man byter modell/märke så slänger man ju knappast dom gamla och skillnaden kan vara en så enkel sak som vidare kupa eller kraftigare stjälk). 
    När det gäller vattenglasen så kan man ju exempelvis ställa fram highballglas till dom minderåriga (eller helt enkelt ett större glas) 

    Eller så kan man ha en annan färg på placeringskorten, märka stolarna på ryggstödet eller något annat... 
    Bara något som avviker och är tydligt för serveringspersonalen :) 

  • Äldre 20 Oct 16:10
    #6

    Tack för svar, dethär hjälpte ????

    Vill ju inte känna mig dum heller mot destackars ungdomarna som gärna ville haft sig ett glas så måste göra det på ett fint sett ??

  • Äldre 20 Oct 16:14
    #7
    +1

    Oj skulle stå detdär hjälpte!! Hihi ska prata med personalen

Svar på tråden Minderåriga o alkohol på middagen