• Äldre 4 Oct 20:06
    2412 visningar
    12 svar
    12
    2412

    Samma klänning?

    Hej!
    Jag ska gifta om mig. Jag gifte mig för ung, den gången åkte jag med min mamma och köpte en fantastisk klänning som jag älskar. (Sparade den till ev barn men har bara pojkar). Nu massor av år senare ska jag gifta mig igen och hittar ingen klänning som jag tycker lever upp till den jag har. Nu undrar jag, vad tycker ni, ska jag köpa en ny av principsak trots att jag helst vill att den ska vara precis som den jag redan har? Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Samma klänning?
  • Äldre 4 Oct 20:19
    #1
    +1

    Vad säger din blivande? 


    Om det kan vara en sårbar punkt så skulle jag ha skaffat en ny (även om den i princip ser likadan ut) annars skulle jag kört på den jag har om jag fortfarande kommer i den (hur många kommer i sina gamla kläder sen massa år tillbaka liksom... vilken chans Solig

  • Äldre 4 Oct 20:35
    #2
    +1

    Svårt!


    För mig skulle det nog kännas väldigt konstigt att ha samma klänning. Vad säger din blivande?


    Du kan inte göra om din klänning annars, så det är samma men kanske med axelband (om den är utan) eller ta bort axelbanden om sådana finns, eller annan ändring?

  • Äldre 4 Oct 21:20
    #3

    Jag har funderat på att ha något på armar och axlar så att den ska se lite annorlunda ut. Har inte hört med min partner...tror dock inte att han skulle bry sig om sådant. Alltså jag älskar den klänningen men det känns mer som om andra kanske skulle tycka att det är konstigt...kanske ska fixa en ny

  • Äldre 5 Oct 13:11
    #4
    +1

    Tänk inte på vad andra skulle tänka. Vill du använda den så gör det om din partner inte bryr sig om att du haft den tidigare. :)

  • Äldre 6 Oct 21:46
    #5
    +1

    Det är väl bara vad du och din blivande tycker om det som egentligen spelar någon roll. Själv skulle jag nog föredra en ny tror jag men skulle inte bry mig om någon annan gjorde annorlunda. Du kan ju alltid som sagt fixa till den lite med enkla medel så att den ser lite annorlunda ut och med andra accessoarer.

  • Äldre 7 Oct 07:57
    #6
    +1

    Hej!

    Jag ska också gifta om mig och den här gången känns det mycket mer på riktigt, jag går in med helt andra och mer öppna ögon i äktenskapet.

    Jag var väldigt nöjd med allt i mitt förra bröllop, förutom just valet av man. Brudbuketten till exempel, var helt fantastisk. Det känns synd att den är "förbrukad" för jag vill inte ha en likadan nu. Samma sak med klänning. Jag försöker hitta en som inte är för lik min förra (jag har inget sådant kvar, så jag kan inte återanvända och skulle heller inte vilja det) för att jag vill att det ska kännas nytt och fräscht. Det är en annan man, en helt annan relation och därmed vill jag också att bröllopet ska återspegla det. Det viktiga är ju att bröllopet andas "vi" och det gäller att hitta det där som symboliserar oss som par - oavsett om det är en färg, typ av lokal, stil på kläder och ringar och bröllop etc. Jag är ju jag och var det även då, men det är ett helt nytt vi och det vill jag ska märkas. 

    För mig hade det känts märkligt att använda samma klänning och jag tror säkert att en del gäster kan reagera. Det viktiga är dock vad ni känner! Om det verkligen är helt ok med din blivande så kan du fundera på det, så länge som det känns som att klänningen inte väcker för mycket minnen hos dig. Man vill inte minnas sin förra bröllopsdag på sin nya, då ska det bara vara fokus på det nya äktenskapet. Kanske kan du hitta eller sy upp en liknande efter samma modell? Alternativt ändra den du har så att det ser ut som en ny klänning. Har det gått så många år kanske gästerna inte minns i detalj hur den såg ut ändå.

  • Äldre 12 Oct 11:02
    #7

    Tack för svar. 

    Det är faktiskt lite skönt att höra att du känner likadant, även m jag inte önskar någon dilemmatObestämd Till sin bröllopsdag väljer man ju det absolut bästa och det man tycker om mest är förändras inte. Ring har jag valt ny typ och där fanns så mycket fint så det var inte svårt. Blommor- gillar samma men tar något annat som känns fint också.
    Klänning däremot- känns hopplöst och allt billigt ser verkligen Det är verkligen enbart på grund av att det skulle kännas jobbigt om någon reagerar på våra bilder " och eftersom det kan kännas kontroversiellt med samma klänning får jag lägga ca 15-25 t på en ny klänning som jag inte ens hittat, vilket känns lite surt när jag har en sådan perfekt(vi har inte heller någon jättebudget). 
    Vi åker åker bort och har inga gäster men kanske en mottagning senare. Jag letar verkligen efter en fin och stilren klänning med ljus och lykta nu. Helst antingen lång ärm eller rak skärning över bröst och ingen prinsessbakelse.

    Tack för att ni hjälper mig att sortera tankarna

  • Mss
    Äldre 12 Oct 13:17
    #8

    Jag har haft samma dilemma. För två år sedan skulle jag ha gift mig och klänningen jag då valt var en enkel men superfin spetsklänning. Tre månader innan det bröllopet tog allt hastigt slut och klänningen hamnade i garderoben. Den har sedan dess blivit använd som romantisk sommarklänning ett par gånger. Nu ska jag till vegas och gifta mig i hemlighet och vill ha en enkel spetsklänning, har letat som en tok men föll hela tiden tillbaka på den klänning som hängde i garderoben. Trots att jag faktiskt aldrig gifte mig i den kändes det inte rätt och precis när jag gav upp mitt sökande och tänkte sy om vissa detaljer på min befintliga klänning så hittade jag en perfekt en.

    Så länge det känns okej för dig och din blivande tycker jag det bara är att köra. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle se om mina vänner flera år senare gifte om sig i samma klänning eller bara något liknande.

  • Äldre 23 Oct 14:38
    #9
    +1

    Du kan inte göra om din klänning med små enkla medel då? En detalj här och där kan ju göra att det nästan ser ut som en ny klänning. Ett annat band i midjan, sy på axelband om den var axelbandslös innan, ta bort eller sy på släp, ta bort eller sy dit pärlor, sy på en liten ärm eller mitt hetaste tips: en spetsbolero ovanpå! Då ser det ut som en liten spetsöverdel på klänningen, kanske med liten ärm om du vill det. De är inte så dyra men det ganska trendigt just nu så kolla med en brudklänningsbutik och be att få prova en sådan om det låter intressant. De flesta brudklänningar ser ju trots allt ganska lika ut, så med en ändrad detalj tror jag inte att någon kommer att se att det är precis samma klänning. 

  • Äldre 24 Oct 00:33
    #10
    Solen5 skrev 2015-10-04 21:20:36 följande:

    Jag har funderat på att ha något på armar och axlar så att den ska se lite annorlunda ut. Har inte hört med min partner...tror dock inte att han skulle bry sig om sådant. Alltså jag älskar den klänningen men det känns mer som om andra kanske skulle tycka att det är konstigt...kanske ska fixa en ny


    Men tänker ens andra på att det är samma klänning om du inte pekar ut det för dem? 

    Det är "en herrans massa år sen" de såg den. Det skulle lika gärna kunna vara en ny klänning i samma stil. Sedan tycker jag inte gästerna har med det att göra faktiskt. 

    Själv är jag för skrockfull för att kunna återanvända en brudklänning, men om det känns rätt för dig och din man inte har något emot det så kör! 
  • Äldre 25 Oct 21:38
    #11

    Åh, kalla mig hur fånig ni vill, men jag får ont i magen av att läsa den här tråden! Nej nej nej! Klart du inte ska ha samma! Ge din nye man äran att på bröllopsnatten få ta av dig en klänning som någon annan inte redan tagit av dig! 

  • Äldre 25 Oct 21:45
    #12

    Sen kan jag nog bara tala för mig själv, men jag skulle nog, med ganska stor sannolikhet, kunna avgöra om någon av minna vänner skulle återanvända sin gamla brudklänning. Det är den del av ett bröllop som jag personligen lägger allra mest märke till. Förmodligen för att kläder/design/mode/stil är ett stort intresse hos mig. Jag tror definitivt inte att min sambo hade märkt det och inte heller skulle han kunna svara om någon så frågade honom rakt ut. När vi var på bröllop kom han knappt ihåg vad bruden hade haft på sig när jag började prata om det med honom samma kväll på vägen hem. Så vissa lär märka, andra inte, och risken är ju att den som märker viskar det till någon annan för att fråga om dem verkligen ser rätt, osv. Kanske inte jätteroligt om det får för mycket fokus under kvällen.

Svar på tråden Samma klänning?