• Aichan86

    bröllopsöverrasking på dop, bröllopskläning för stor kvinna, mm

    Jag är en tjej som har aldrig tänkt på att jag skulle gifta mig, eller drömt om det. Aldrig sett mig själv i bröllopsklänning, gå genom den där gången med allas blickar på en, osv. Men med denna karl som jag förlovade mig med i somras, och den mannen som jag väntar barn med, är den första som jag vill gifta mig med, såklart därför som man svarade ja med till. :)  


    Allt detta är så nytt så jag vet inte vart jag/vi ska börja ens med! Förutom med att barnet ska ploppa ut, men tankarna sticker iväg ändå. :) 


    Jag är en stor kvinna, extra stor nu med graviditeten där man har svällt upp och gått upp enormt mycket. Hoppas på att det mesta försvinner efter förlossningen, men innan förlossningen led jag också utav övervikt. Mitt självförtroende och självkänsla är inte den bästa, och jag har aldrig sett mig själv i en bröllopsklänning och jag är hemskt dålig med detta med mode, vad som passar till vad, hur osv. Så jag undrar: Har ni nå tips på bröllopsklänning för större kvinna? Gärna något som täcker armarna lite så att de inte syns så mycket (dock ej ett måste, men inge armlöst helst).  Och inte en allt för dyr en.  :) 


    Vill även gärna ha tips på bröllopsklänningar som ser helt vanliga ut, lite alldaglig klänning, men extra fint ändå. 

    Vi funderar på att överraska med ett bröllop till våren då vi även döper vårt barn som kommer förhoppningsvis om några få veckor. Vi har dock inte bestämt oss riktigt om hur vi ska göra om jag ska stå där fram i på dopet med en liten extra fin klänning som bröllopsklänning - men som inte skriker bröllop på G men ändå passande för det och för dopet, eller om man ska smita ut och byta om. Får se! :) Vi tänkte dock överraska med bröllopet efter att dopet är avklarad (antagligen), någon som har gjort nå liknande? Hur gjorde ni?

    Och lite andra frågor om det, vad kan man bjuda på för mat, fika osv? Vad äter man på en bröllop och dop? Och hur kan man lägga upp dagen på bästa vis? Jag har ingen aning. Mer än att det inte ska bli allt för dyrt allt. Jag har även min familj och släkt en bit härifrån (2 timmar ungefär) och han har sin här. Och en del i min släkt har inte körkort heller, så vet inte ännu om det blir här eller där borta ännu, eller kanske mitt emellan. Får se hur man löser det, som tur är så är det en stund kvar. Men tankarna och fantasin sticker iväg ändå. :)

  • Svar på tråden bröllopsöverrasking på dop, bröllopskläning för stor kvinna, mm
  • Aniara4

    Grattis till kärleken och det kommande barnet!

    En sak som är bra att tänka på om man planerar överraskningsbröllop är att det finns en risk att gäster som gärna hade velat komma på bröllopet prioriterar bort det om de tror att det "bara" är dett dop (eller annan tillställning). För de flesta är bröllop viktigare än andra festligheter, och något man kanske prioriterar högre, tar semester för, flyttar andra saker osv. Då kanske de blir lite besvikna att de missade det. Det kan också finnas närstående personer som känner sig lite lurade, som hade velat förberereda sig, klä sig lite extra fint, förbereda ett tal, eller så. Men du verkar ju inte vara typen som drömmer om ett stort extravagant bröllop, så de kanske inte blir så förvånade om du gör det mer enkelt och odramatiskt?

    Det finns stora brudklänningar om du vill ha det, jag köpte min på Lilly och det finns fler (sök på forumet efter "mulliga brudar"), men en vanligare klänning som går att använda till annat borde också gå att hitta. Om du vill ha ärmar måste de inte sitta på klänningen, man kan ha en liten bolero, sjal eller kofta över!

    Fundera på om ni vill bjuda alla på middag (om det framgår i inbjudan kanske de blir misstänksamma) eller om ni mer vill ha "förstärkt dopkaffe". Efter ett dop brukar man ju oftast ha kaffe och tårta. Ni skulle kunna utöka det med t.ex. champagne och snittar först. Eller som en del gör, ha "tebröllop" med en extra tjusig kakbuffe med dop/bröllopstårta. Sen kan ni ju kanske gå till en restaurang och äta middag med bara de närmaste.

Svar på tråden bröllopsöverrasking på dop, bröllopskläning för stor kvinna, mm