• Anonym (rådvi­ll)
    Äldre 22 Sep 17:48
    5879 visningar
    7 svar
    7
    5879

    Kan man bjuda utan sambo?

    Hej,
    Jag och sambon ska ha ett mindre bröllop nästa sommar. Vi har hela tiden sagt att vi ska hålla inbjudningslistan till enbart de närmsta och har sagt till släktingar och vänner att enbart familj kommer bli bjudna. Nu är det så att vi gärna bjuder våra riktigt närmsta vänner, de som vi anser vara "vår familj" utanför den biologiska familjen. Det blir i så fall ett par som vi umgås med flera gånger i veckan (både jag och sambon står dem båda väldigt nära) och mina två bästa tjejkompisar.

    Nu till problemet, kan vi bjuda dessa två tjejkompisar, utan deras sambos? Vi tycker om deras sambos, men känner inte att de är tillräckligt nära för att det ska kännas bekvämt. Antingen bjuder vi tjejerna, utan sina sambos, eller så bjuder vi inga vänner alls. Vilket gör mig väldigt ledsen, då jag väldigt gärna vill ha dem där och dela denna dag med mig. Skulle deras sambos dock vara med, tror jag inte jag eller min sambo skulle trivas eller kunna slappna av på vår dag... :( Båda mina tjejkompisar bor numera flera mil härifrån, så de måste ta sig en bit för att närvara vid bröllopet.

  • Svar på tråden Kan man bjuda utan sambo?
  • Äldre 22 Sep 19:17
    #1

    Klart ni kan göra det...


    Men...
    Kom ihåg att det kan tolkas som att ni inte vill ha något med deras sambos att göra, att ni ogillar dom.
    Så om jag var som er så skulle jag vara övertydlig med att ni enbart bjuder dessa 2 tjejer och inga andra vänner alls, inga respektive till andra vänner osv...


    Var tydlig med att det inte är för att ni ogillar deras sambos, utan för att det är ett enkelt bröllop med enbart dom närmaste och att ni anser att just dom här två hör dit...

  • Aniara­4
    Äldre 22 Sep 21:58
    #2

    Det här är typiskt ett sånt läge där det är bra att känna till vad etiketten säger - inte för att man absolut inte får bryta mot den, utan för att man ska vara medveten om när man bryter mot dem och kunna parera eventuella reaktioner.


    Enligt gängse etikett SKA etablerade par (vilket man t.ex. är när man bor ihop) bjudas tillsammans. Att då inte bjuda partnern KAN uppfattas som en ganska hård dissning av partnern, att man tycker så illa om den att man bryter mot reglerna för att slippa se den på sitt bröllop.

    Det betyder förstås inte att man aldrig kan göra så. Om man pratar med folk innan tycker de flesta det är helt ok att man bjuder t.ex. ett kompisgäng, arbetskamraterna eller liknande utan partners. Eller som i det här fallet, när det är ett väldigt litet bröllop men man ändå vill klämma in de här kompisarna. Så prata med dem och förklara läget, och fråga om det är ok för dem att komma utan sina sambos - och att det INTE är för att ni har något emot dem!

  • Äldre 23 Sep 10:08
    #3

    jag hade liknande problem, och i ett fall gick det bra, i ett annat gick det åt skogen. 

    fall 1. var makens kusin, som nyligt blivit sambo med sin karl. men vi har ALDRIG träffat människan + att vi inte fick plats med honom i varken budget eller av praktiska skäl. så jag skrev till kusinen och förklarade läget och hon var helt ok med det! 

    fall 2 var min brors exfru, som jag ändå haft i mitt liv sen jag var typ.. 9år. jag ville gärna ha henne där. hon har en karl sen 1-2år tillbaka, men även där - vi kände att dels har vi inte plats med honom ekonomiskt, men även praktiskt/fysiskt, det fanns inte nog med stolar alltså. DESSUTOM så har jag knappt träffat karln. OCH uppå det! så vette fasen vad som händer där, då karln är förlovad med en annan... och exsvägerskan och andra har ju sagt att han ska fara ifrån sin fästmö, men så upptäcker man att dom ÄNNU är ihop, och så far det fram å tillbaka.. så.. nja. ja ville inte ha honom där... 
    så det, + att vi hade barnfritt (så hennes dotter, min brorsdotter, inte kunde fara på festen/middagen) gjorde att hon sket i hela bröllopet. jag sa att dom gärna fick komma på vigseln. men icket det.. saknade dem på vigseln faktiskt... :/ men det är ju hennes val....

    så - låta bli att bjuda sambos? det får du nog avgöra själv. det kan gå, eller det kan gå åt pipan.  

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 17:16
    #4

    Tack för era svar! Det är just på grund av etikett som jag är orolig över att bara bjuda tjejerna Glad Det är svårt att veta hur tjejerna och deras sambos känner. Jag kanske får ta och diskutera det med båda och se vad de själva tycker. Tycker de att det är fel och konstigt att inte bjuda deras sambo, så blir det bara familjen. Tyvärr.

    Men är det fel att fråga och öppna diskussionen med dem? Jag vill ju inte trampa på några tår och frågan kan ju göra det...

  • Äldre 23 Sep 17:36
    #5

    Dialog är aldrig fel. Glad


    Men man behöver ju inte bete sig som en tjur i en porslinsfabrik Flört

  • Anonym (vänne­n)
    Äldre 23 Sep 20:27
    #6

    Jag har nästan samma problem som dig. Vi är ett kompisgäng sedan barndomen på 6 personer. Jag har träffat en av respektive en gång. En annan har jag träffat tidigare då vi gått på samma skola på gymnasiet.

    Vi tänkte bara bjuda kompisgänget, utan respektive. Jag frågade dom allihop för någon månad sedan om vad dom tyckte om det. Alla var helt OK med det och trodde att det skulle bli roligt i alla fall, då vi ändå aldrig träffats med våra respektive.

    Dock känner jag nu, innan vi ens har börjat med inbjudningskorten, att vi kanske klämmer in deras respektive i alla fall. Vi är ändå vuxna nu, känner jag. Efter bröllopet kanske vi drar med våra respektive på våra träffar, grabbarna kanske klickar jättebra? Vem vet!


     


     


     


     

  • baller­ina
    Äldre 24 Sep 14:58
    #7
    Anonym (vännen) skrev 2015-09-23 20:27:56 följande:

    Jag har nästan samma problem som dig. Vi är ett kompisgäng sedan barndomen på 6 personer. Jag har träffat en av respektive en gång. En annan har jag träffat tidigare då vi gått på samma skola på gymnasiet.

    Vi tänkte bara bjuda kompisgänget, utan respektive. Jag frågade dom allihop för någon månad sedan om vad dom tyckte om det. Alla var helt OK med det och trodde att det skulle bli roligt i alla fall, då vi ändå aldrig träffats med våra respektive.

    Dock känner jag nu, innan vi ens har börjat med inbjudningskorten, att vi kanske klämmer in deras respektive i alla fall. Vi är ändå vuxna nu, känner jag. Efter bröllopet kanske vi drar med våra respektive på våra träffar, grabbarna kanske klickar jättebra? Vem vet!


    Vi funderade lite på samma sak, men egentligen var det en "ickefråga" hos oss då vi alltid bjuder in respektive, oavsett vad tillställningen gäller.

    Jag bjöd mina tre barndomsvänner och två av dom har sambos som jag aldrig träffat (trots att de har varit sambos i över tre år!) och dessa bjöd vi också. Dom blev lite förvånade över inbjudan, men tackade nej. Men jag tror nog mest det var deras flickvänner som propsade på att få gå själva ;) 

    Vi bjöd även min mans vän och hans flickvän, och dom kom. Supertrevlig tös! Om ett par veckor ska vi bjuda över det paret på middag.

    Man bjuder dom man vill på sitt eget bröllop. Men en enkel sak att komma ihåg som minskar antalet konflikter - DIALOG!!
Svar på tråden Kan man bjuda utan sambo?