• Äldre 4 Sep 10:21
    3892 visningar
    12 svar
    12
    3892

    Ingångsmusik, blir ni överlämnade?

    Hej!
    Tänkte höra om ni går in med er blivande make eller om ni kör lite amerikansk stil och er pappa lämnar över er till er blivande make framme vid altaret?

  • Svar på tråden Ingångsmusik, blir ni överlämnade?
  • Äldre 4 Sep 10:30
    #1
    +2

    går in tillsammans.

    är inte bekväm i att förminskas till en gåva från min far. ????????

  • Linngb­g
    Äldre 4 Sep 10:31
    #2

    Vi kör en kompromiss; min pappa lämnar över mig efter halva vägen (kyrkan har altargångar som ett kors, så det blir inte konstigt att byta på mitten när det finns en till altargång som är vinkelrät mot huvudgågen där min blivande väntar :) ) och sedan går jag och min blivande den sista halvan tillsammans

    det är ju som du säger inte svensk tradition, men då min pappa äntligen adopterat mig som vuxen efter mer än 20 år känns det rätt för oss att göra så :)

  • Äldre 4 Sep 11:29
    #3

    Vad ska alla ha för musik när ni går in/ut?
    Jag vill ha något annorlunda och slippa klassiskmusik. Har gärna en låt med sång och inte bara instrumental musik. Hade varit kul att gå in till en diskodänga.  (vi ska inte vara i kyrka)

  • Linngb­g
    Äldre 4 Sep 12:35
    #4

    Vi kommer att ha en ganska traditionell ingångsmarch 



    och en helt vanlig låt som utgångsmusik: This will be (An everlasting love) utav Nathalie Cole. jag ville inte alls ha någon traditionell musik på orgel när vi går ut, det känns inte alls som oss. istället letade jag efter en glad och glädjefylld låt med passande text och fastnade för den. vi tror att det kommer bli suveränt!

  • Äldre 5 Sep 08:45
    #5
    +1

    Vi går in tillsammans. Min far hade inget med vårt beslut om att gifta oss att göra. Dels är den en fin svensk tradition att kvinnan och mannen går in på lika villkor. Samt att jag sen länge inte bor hemma hos mina päron och är närmare 30 bast. Farsan har inte haft något att säga till om de senaste 10 åren.

    Jag är väl för feministiskt lagd för att se de "romantiska" med att ges bort av min far.

  • Plätti­s
    Äldre 6 Sep 19:59
    #6

    Vi gick in tillsammans, hand i hand. Jag hade lite skämtsamt hotat med att rymma om min man någonsin släppte taget om min hand under bröllopet, och det tog han på fullaste allvar :D


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 Sep 16:15
    #7

    Måste tipsa dig om att det är ytterst få präster som går med på att pappan ska överlämna bruden. Detta är inget som du kan bestämma över.

  • Äldre 7 Sep 16:33
    #8

    Jag kommer att gå tillsammans med mina syskombarn. Medan min blivande väntar framför gästerna (vi gifter oss borgligt). Min dröm har alltid varit att min pappa ska föra mig fram (ser det inte som att pappa ger mig som en ägodel till min blivande man). Men han gick bort för 3 år sen och därför har vi valt denna lösningen istället.

    Min syster blev förd fram till altartet av vår pappa och det hade inte deras präst några problem, tror att det skiljer sig från präst till präst. 

  • Äldre 7 Sep 18:25
    #9

    Jag gick in med min pappa, men det var för att det passade vårt medeltidstema bäst. 


    Eller tja bäst av allt hade varit om vi hade haft både överlämningen och själva vigselceremonin i dörren till kyrkan och sen skulle maken och jag gått in tillsammans för att delta i gudstjänsten. 
    Men vi visste att våra gäster skulle få svårt att greppa det konceptet så vi gjorde "filmversionen" av ett medeltidsbröllop istället så att säga. 

    Vår präst var med på det hela, delvis för att det var ett tema. Men jag vet inte om det hade varit lika självklart för henne om vi bara hade önskat ha överlämning utan temat...


    Man bör komma ihåg att det är prästens gudstjänst mer än vad det är ert bröllop egentligen, och det är prästen som ska godkänna både musikval och hur man vill gå in och prästerna har rätt att neka överlämning då det inte går ihop med kyrkans sätt att se på äktenskapet.

  • madmox­xi1177
    Äldre 8 Sep 10:22
    #10
    augusti skrev 2015-09-04 10:30:43 följande:

    går in tillsammans.

    är inte bekväm i att förminskas till en gåva från min far. ????????


    Jag håller med dig. Jag vill att mina föräldrar ska se oss tillsammans från starten.
    Dem har alltid lärt mig att jag ska kunna ta hand om och välja saker för mig och migsjälv. Så jag kommer aningen gå in helt själv eller så kommer han och jag gå tillsammans.
  • mst.mr­sj82
    Äldre 9 Sep 09:37
    #12

    Kommer att gå med min blivande make. Då mina föräldrar har valt att bryta med mig och min familj för två år sen

  • mst.mr­sj82
    Äldre 9 Sep 09:40
    #13

    Glömde skriva vi ska gå inn till bröllops marschen finns inget annat för vår del. Jag personligen tycker att det tillhör att gå in och ut till den i kyrkan. Är trött på att alla traditioner ska brytas.


    mst.mrsj82 skrev 2015-09-09 09:37:47 följande:

    Kommer att gå med min blivande make. Då mina föräldrar har valt att bryta med mig och min familj för två år sen


Svar på tråden Ingångsmusik, blir ni överlämnade?