• Äldre 23 Aug 21:24
    2854 visningar
    3 svar
    3
    2854

    Vill inte supa på min möhippa!

    Jag är en tjej strax under 30 år som har ett dilemma. I mina tonår var jag väldigt festglad och inte den som tackade nej till en en eller fem shottar, om vi säger så. Under mina tonår träffade jag också mina två bästa vänner och vi gick ofta på fester tillsammans och drack rätt mycket. Jag har dock också en lugnare sida och trivdes egentligen bäst med en god bok eller en bra film hemma i soffan. Men som tonåring orkade jag ändå festa på, eftersom jag ju bara hade gymnasiet att fokusera på. När jag träffade mitt ex som 18-åring slutade jag efter ett tag att springa på krogen. Jag njöt verkligen av lugna hemmakvällar på tumis eller bara med familj o vänner. Mitt ex var också ung och mer festsugen än jag och kom ibland hem extremt berusad efter att ha festat med våra gemensamma vänner. Själv stannade jag hellre hemma med vår hund och hade myskväll. Förhållandet tog slut efter några år, en bidragande orsak var att alkoholen smakade lite för väl för honom och själv ville jag inte alls mera besöka krogen. Kände mig bara obekväm där. Middagar med vänner o familj passade mig bättre. Under min singelperiod mådde jag dåligt och festade mycket vilket mina vänner var glada över. "Nu var jag mig själv igen"! Fast det var jag ju inte, jag var ju olycklig. Nu har jag sedan något år tillbaka en sambo som också han har lagt festandet åt sidan. Vi dricker alkohol väldigt sällan vilket passar mig. Mina vänner klagar dock över att jag inte hänger på krogen mer eller super med dem på hemmafester. Nu har jag blivit så tråkig! Jag umgås gärna, men på normala sätt, på caféet eller restaurang, hemma eller på promenad osv. Men inte extremt berusad. Jag och min sambo vill gifta oss i framtiden och nu blev det tal om min möhippa. Jag sade till mina bästa vänner att jag gärna går på spa eller likande, men de sade genast att "vi kan gå på spa först, men sen super vi dig under bordet annars är det ju så jävla tråkigt! " jag blev hemskt obekväm. De tänker också supa sig extremt berusade på mitt bröllop, berättade de. Jag blev lite ledsen över att de pratar såhär. Visst får de leva sina liv och jag säger inget illa om deras festande, men vi träffas nästan aldrig mera eftersom de super de flesta veckoslut och så vill jag inte umgås. Nu har jag faktiskt inga andra vänner, förutom min sambo som ju är min bästa vän samt min fina familj. Jag får bara ångest över mitt kommande bröllop eftersom det verkar bli en enda supfest för mina vänner. De förstår inte hur jag än förklarar att jag är över det där stadiet i mitt liv. Hur skall jag få dem att förstå? Jag har sagt snällt, jag har sagt till på skarpen. .. det ända som hänt är att jag inte mera är bjuden på deras sociala evenemang eftersom de ju bara super sig redlösa på dem.

  • Svar på tråden Vill inte supa på min möhippa!
  • Äldre 23 Aug 22:25
    #1

    Jag har också fått höra samma saker...


    Jag bestämde mig dock till slut för att bryta med dom "vännerna" eftersom dom inte var vänner med mig utan med vad dom uppfattade som mig... Deras version av mig tyckte jag dock inte själv om.

    I ditt fall skulle jag nog gjort som jag gjorde. 
    Slå näven i bordet. Tala om att visst kan ni ta ett glas till maten eller så på möhippan. Men om dom försöker planera en supafest så visar det hur lite dom känner dig och hur liten anledning det är att ni fortsätter vara vänner. 


    Tala också om att erat bröllop inte kommer vara ett tillfälle att supa skallen av sig. Och att om dom tänker förstöra för er genom att bli aspackade så kan dom räkna med att bli placerade i en taxi och hemskickade.
    Om dom över huvud taget blir bjudna när dom kommer med sådana hot. 


    Berätta att du gärna behåller vänskapen med dom, men att dom får acceptera dig för den du är - inte den dom vill att du ska vara.

  • Plätti­s
    Äldre 24 Aug 00:02
    #2

    Jag ville inte heller bli så full att jag skulle behöva krypa hem efter min möhippa, även om några av mina närmaste tjejer envist påpekade att det var så det skulle vara. Men den tjej som jag bad vara ansvarig för möhippan (jag hade ingen tärna, så toastmadamen tog på sig det) vet jag lyssnar och förstår mig. Så jag sa att jag inte ville supa och bli jättefull, utan ha en trevlig dag med mina tjejer. Där min 17-åriga lillasyster kunde vara med utan att det skulle bli jobbigt.

    Och eftersom hon är en sådan person som slår näven i bordet och inte låter sig köras över fick jag en toppenhippa, vin till maten och medan vi spelade spel och lekte lekar. Jag mådde som en stjärna dagen efter, och det var kul att både vännerna och lillasyster kunde vara med och ha trevligt.

    Det finns många som säger att man inte har något att säga till om sin egen möhippa, men om du verkligen inte vill supa, eller göra sådant du skulle skämmas över i efterhand, då är det okej att säga det i förväg. Jag förklarade tidigt att jag inte ville ha en förnedringshippa och må dåligt hela dagen för att de skulle utsätta mig för sådant som triggar igång mina panikattacker. Och även om jag oroade mig innan så blev det bra när det var dags. Under uppdragen går man in i rollen som blivande brud, alla man möter är jätteglada och önskar grattis. Och det går säga nej om det är något man känner sig obekväm med under tiden det pågår.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Aug 11:29
    #3
    Hej på dig. 
    Har åxå festat rätt hårt under mina tonår. De gör man & de  är inget fel med de. Men ja har åxå som du för ett år sedan träffat den mannen ja vill dela mitt liv med. Vi dricker typ aldrig. Vi köper aldrig hem. Klart man kan festa till när de är fest & så. Inget konstigt. Men tycker att om de inte kan respektera ditt liv som du lever nu så är de inga RIKTIGA vänner. 
    Tycker du ska sätta dig ner & fråga dig själv. Hur nära vänner är vi. Hur viktigt är det att bjuda dessa. 
    Om de inte kan respektera dig & ert val att inte ha ett supar bröllop så bjud dem inte Du ska inte känna ångest över den viktigaste dagen i ert liv. Ni kan åxå ha ett alkohol fritt bröllop. 
    Jag & min sambo ha pratat jätte mkt om just detta. För mina vänner dricker åxå men en del av min släkt dricker inget. Vi kommer INTE att bjuda på alkohol. De kommer att finnas men de får man stå för själv. De är ett alternativ. Vad gällande möhippa så måste du ju bestämma själv hur mkt du vill dricka. 
    Men tycker verkligen att du ska säga att om ni ska hålla på så här så vill ja inte att ni kommer. De är min dag & ni ska inte få förstöra den. 

    Hoppas de går bra. Jag står helt på din sida. 

    Hoppas du blivit något klokare. 
Svar på tråden Vill inte supa på min möhippa!