• Äldre 12 Aug 15:16
    13661 visningar
    6 svar
    6
    13661

    Behöver tips till borglig vigsel

    Hej!

    Jag undrar om ni har några tips och idéer på hur man kan göra en borglig vigsel lite längre än de 2 sekunder alla säger att det tar?

    Kanske något tips på något man kan sjunga? 

    Jag vill ha alla era tips och idéer för att dryga ut vigseln lite och få det oförglömlig och intressant :)

  • Svar på tråden Behöver tips till borglig vigsel
  • Äldre 12 Aug 15:37
    #1
    +1

    Vi gifter oss borgligt nu i september och vi har precis satt vigseln med vigselförättare. 

    Inmarch
    vigsel förättaren läser en dikt - Idag är en dag

    sång

    dikt läsning av min tärna (hemlig för oss så jag inte vilken)

    vigselakten

    sång

    utmarch

    Det blir fortfarande inte jättelång vigsel men vi hoppas komma upp i 15-20 minuter :)

    Jenny

  • Äldre 12 Aug 15:55
    #2

    Åh, trevligt med en dikt som är lite hemlig! Det ska jag skriva upp :)

  • crs
    Äldre 12 Aug 16:50
    #3

    Vi ansträngde oss inte för att göra vår vigsel lång, utan la bara in det vi ville ha, vilket i kombination med det från vigselförrättaren blev:

    Förrättaren pratade lite

    Förrättaren läste ett stycke jag skrivit som "intro" till våra löften

    Vi läste våra löften (de var inte långa, men mannen grät så mkt att han inte kunde säga mer än ett par ord i taget typ, så det tog en stund ändå :P )

    Förrättare läste ett stycke jag skrivit som intro till ringvärmningen

    Ringarna skickades runt (tog kanske 3-4 minuter för sådär 25 pers)

    Förrättaren frågade om vi ville, vi sa ja

    Ringväxling

    Förrättaren sa några avslutande ord

    Det tog kanske 12 minuter, inte så mycket men mer än de typ 2 minuter de hade tagit med standardförförandet. Hade vi orkat bry oss om ljudanläggning osv så hade vi nog spelat en låt eller så med, fast det hade kanske snarare varit i bakgrunden till ringvärmningen än som en egen grej. 

    Efteråt höll jag ett kort tal, vi skålade (alla fick glas och dricka när de kom till vigselplatsen), tog lite bilder och minglade en stund innan vi gick vidare från vigselplatsen. Det var perfekt för oss! :)

    När jag funderade på samma sak som du fick jag också tipset att lägga in någon typ av "enighetsgrej", typ att man tänder ett ljus tillsammans med varsitt ljus, häller ihop sand/jord från varsin behållare till en gemensam eller liknande. Det senare av dessa tycker jag är rätt fin särskilt om man kommer från olika platser och man har jord från respektive plats. :) Sen kan man ju typ plantera något i den, om man gillar sånt!

  • Äldre 12 Aug 19:49
    #4

    Det låter fint! Rolig idé med att plantera något i "gemensam" jord!

  • Äldre 4 Sep 23:31
    #5

    Se till att hitta rätt vigselförättare! Finns många som viger borgerligt men endast fokuserar på en längre cermoni. Vi hade en fantastiskt kvinna som körde en fin cermoni. Upplägget var ungefär:

    1. Vi "gick fram" till musik.
    2. Hon pratade
    3. En solist sjön
    4. Hon pratade lite till
    5. Solisten sjön.
    6. Hon fortsatte prata och avslutade.

    Allt som allt tog det cirka 25 minuter :)

  • Äldre 12 Nov 01:41
    #6

    Det är så spännande och fantastiskt med bröllop. Grattis till er! Jag och min fästman satt faktiskt ikväll och planerade vår borgerliga ceremoni. Det jag gillar bäst är att man kan forma ceremonin precis som man vill när man gifter sig borgerligt. Vi tror att vår ceremoni kommer ta ca. 30 min. Vi ska ha vigseln på gården i vår sommarstuga och vi frågade min pappa om han ville vara vår vigselförrättare. Han är ingen VF eller präst annars utan har ansökt om tillstånd att få viga oss. Vi är så glada att han sa ja!

    Så här ser vår grovplanering ut - vi har inte valt exakt vad för låtar, texter och dikter vi ska ha:

    Jag kommer till gården i häst och vagn. VF och min fästman står vid "altaret" med våra marskalker och brudtärnor.

    Ingångslåt börjar spelas och jag går fram till "altaret" och min blivande man.

    Välkomstord och lite fina ord om varför vi är där som VF får skriva själv.

    "Allsång" (vi ska döpa det till något finare i programbladet sen, men allsången har samma funktion som en psalm i kyrkan. Det kommer vara en ej kristlig låt som vi alla sjunger tillsammans. Vi funderar på "Jag ger dig min morgon - Fred Åkerström" eller "Himlen är oskyldigt blå - Ted Gärdestad". Vi kommer ha en gitarrist som kompar.)

    Vigselförrättaren läser en liten berättelse om hur vi blev tillsammans, som vi själva kommer skriva.

    En av marskalkerna läser en text från en bok/låt eller en dikt.

    Min fästmans låt till mig.

    En av brudtärnorna läser en text från en bok/låt eller en dikt.

    Min låt till min fästman (eller man ;) )

    Våra egenskrivna löften till varandra.

    Vår låt.

    (Ev. "Ord över ringarna": Brudparet ger VF ringarna.

    "Vi önskar NN och NN all lycka och välgång i deras äktenskap.
    Låt dessa ringar för dem vara tecknet
    på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.
    I ont och gott varän livets vägar för dem.")

    Borgerlig vigselakt "kort version", men med ett intro om äktenskapet/kärlek som vi kommer skriva själva.

    Ringväxling äger rum.

    VF: "Ni har nu ingått äktenskap med varandra
    och bekräftat detta inför dessa vittnen.
    Jag förklarar er härmed man och hustru. Ni får kyssa varann."

    Kyss

    VF: "Får jag be er att stå upp. Mina damer och herrar det är mig ett privilegium att presentera för första gången som man och hustru, NN och NN."

    Avslutningslåt: New York Rangers mållåt ca. 30sek - 1min. Min fästman är ett stort NYR-fan (hockey). (Det här är det som skulle vara utgångsmusiken, bara det att vi inte kommer gå ut eftersom vi redan är ute.) Förhoppningsvis lite applåder och pussar och kramar med nära och kära!

    Jag hoppas du fick någon inspiration till att forma er vigsel precis så som ni vill ha den!

Svar på tråden Behöver tips till borglig vigsel