• Pess

    När åker man hem?

    Det var faktiskt min kille som tog upp ämnet, han undrade när man, som brudpar, kan lämna festen, utan att vara "otrevlig"? "Ska" brudparet lämna festen före alla/de flesta gästerna? (Såvida det inte är ett partyallnight bröllop och mormor vill gå hem)

    Vilken tid åker man ungefär i så fall? Man vill ju inte hinna bli för trött:) hehe.

    Och om man är tärna men inte har fått några speciella uppgifter under kvällen, hur tidigt är det okej att åka? Måste man stanna kvar och "underhålla" eller hålla ordning, och vänta ut alla gäster, eller kan man åka strax efter brudparet?

    Och vad gäller för en vanlig gäst? Hur länge bör man stanna? Finns det några rådande vet och etikett-regler gällande dessa frågor? Bortse från undantagsfall. :)

  • Svar på tråden När åker man hem?
  • Plättis

    Enligt traditionen ska brudparet lämna festen först, och lättast är väl att bestämma i förväg när man ska åka. Ska man sova på hotell kan det finnas någon tid att förhålla sig till där, annars blir det när man känner för det.

    Våra första gäster åkte vid åtta, men de hade en bra bit att köra hem och var bland de äldsta på festen. Så det gjorde inget. Jag och min man var kvar till sist, och riktigt hur det gick till vet jag inte. Men när klockan var fem på morgonen var det vi två och en av min mans kollegor som insisterade på att vara kvar eftersom han ansåg det vara ett ohyggligt etikettsbrott att åka innan brudparet. Jag rekommenderar varmt att åka innan morgonen, i alla fall. Vi var så trötta att vi knappt hann innanför dörren innan vi somnade. Det var inte riktigt så jag hade föreställt mig bröllopsnatten, men vi hade i alla fall oerhört trevligt på festen under kvällen


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Mirred

    Vi åkte vid midnatt, halva sällskapet hade åkt vid den tiden, många som hade barn åkte före oss av förståeliga skäl. Vi fick bara vara i lokalen till kl 01. Jag hade varit på frissan redan kl 10 så där vid midnatt när regnet öste ner som mest så började vi avlägsna oss, dem gäster som va kvar då började då plocka ihop sina saker och några packade ihop hela lokalen, pappa och en nära var kvar till 01.40 och då hade dem plockat ihop allt:)

  • tesselessan

    Vad jag hört säger traditionen att det är okej att lämna festen efter att tårtan skurits upp.
    Jag har varit på bröllop där brudparet smygit sig ut och åkt i väg runt midnatt och fester där brudparet åkt hem vid 4 på morgonen.

    känner jag min man rätt så kommer han att vilja festa och dansa in på småtimmarna och jag kommer vara trött redan vid tolv. blir nog gott att hålla god min och fortsätta dansa.

  • Plättis
    tesselessan skrev 2015-08-04 11:44:40 följande:

    Vad jag hört säger traditionen att det är okej att lämna festen efter att tårtan skurits upp.

    Jag har varit på bröllop där brudparet smygit sig ut och åkt i väg runt midnatt och fester där brudparet åkt hem vid 4 på morgonen.

    känner jag min man rätt så kommer han att vilja festa och dansa in på småtimmarna och jag kommer vara trött redan vid tolv. blir nog gott att hålla god min och fortsätta dansa.


    Jag brukar också bli trött tidigt, men på bröllopet var jag så lycklig och adrenalinhög att jag blev kvar till fem. Men vi hade redan innan bestämt att vi skulle åka hem tillsammans i vettig tid, fast då vi hade så trevligt kändes det som en bra idé att vara kvar längre. Dessutom hade jag nyckeln och larmkoden till lokalen, och den hade jag glömt bort att lämna till någon ansvarsfull.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Nyfiken gul , nu fru

    Mycket beror väl också på vilken typ av bröllop man har och vart man befinner sig. 

    Ett bra råd är om man har övernattning på hotell är att se till att någon checkar in FÖRE festen, många hotell blir inte så glada över att ha ett rum orört tills nån behagar halft på lyset ramla in kl 3 på morgonen och vilja checka in.  En del hotell har tidsbegränsing för när man får checka in.  Kommer man inte före ett visst klockslag är rummet obokat och man kan snopet få stå där utan att ha ett rum att sova i.   

    Mitt första bröllop då hade vi en tid att passa då vi skulle på kryssning. Båten gick kl 21 på kvällen och vi bröt upp 1½ timma före det .  Vi vigdes kl 14 och kl 15 hade vi brudskål i festlokalen så det var ju en del timmar att hinna med att äta middag och ha tårta och så.  Ett par kompisar lämnade före oss  då hon skulle upp och jobba tidigt dagen efter. 

    Mitt andra bröllop då hade vi ingen fest utan åt midag på restaurang och hade mingel, tårta och paketöppning hemma hos oss i vårt hus.  Vi hade bokat hotell och vi hade talat om i förväg att vi skulle komma framåt kvällskvisten.  Jag tror klockan var omkring 20 när vi checkade in på hotellet. Då hade vi vinkat av de gamla gästerna först hemmavid (80-åriga mormor och sjukliga faster)  och sen blev vi inskjutsade till hotellet.  Hälften av gästerna skulle sova kvar i vårt hus så dom gick och la sig enligt uppgift framåt 2-tiden på natten efter dom kalasat på rester av tårta och kakbuffe.

  • Magenta

    Jag gav upp vid fyra-tiden om jag inte minns fel medan min man nog fortsatte ett par timmar till Har man planerat en sån stor fest och bjudit in vänner och familj så vill man ju vara med och festa så länge man kan tyckte vi.

Svar på tråden När åker man hem?