• Allrakäraste

    Reservera hotellrum för gäster?

    Hej,

    Vi gifter oss i min hemstad i februari 2016. Ungefär hälften av våra gäster kommer att resa till från andra orter och behöva hotellrum för två nätter. Staden är ganska liten, det finns ungefär tre hotell och ett vandrarhem som ligger centralt till. Av dem så tänker vi boka bröllopssviten på ett av hotellen och ett annat som är ganska nyöppnat ser också fräscht ut.

    Min fråga är, tror ni att det går att ringa till hotellen och förhandla fram en deal att de "reserverar" några rum för våra gäster och på så sätt få ner priset? Det handlar ändå om två nätter och enkelt räknat så kommer vi att behöva 7-10 rum till våra gäster. Eller om det inte går att reservera, i alla fall få ner priset eftersom vi rekommenderar gästerna att boka på just det hotellet?

    Någon som varit i samma situation eller jobbar/jobbat på hotell och vet hur det fungerar? Glad

  • Svar på tråden Reservera hotellrum för gäster?
  • FruS2016

    Vi kommer också behöva hotell, men bor i en mellanstor stad med flera hotell. Vi väljer att inte boka, gästerna får ta ansvar själva och välja vilken prisklass de vill ha. Vi vet dessutom att flera gärna använder sin husvagn och då vi gifter oss under semestern kan de nog tänkas bo på camping. Ni är ju i en lite annan sits, jag hade hört mig för med hotellet vad de tycker och vad de kan göra.

  • Ankan

    Jag jobbade på ett hotell förrut och hos oss gick det att reservera rum till ett visst datum så att gästerna kunde boka dem. Efter satta datumet gick reservationen ut och rummen blev bokningsbara även för vanliga gäster. Är det ett större antal gäster går det säkert att förhandla om rabatt också, men det handlar nog om hur mycket gäster hotellet har just den tiden. Är det en välbesökt tid blir det svårare med rabatt än om det är en väldigt lugn tid på hotellet, då blir de nog glada om de kan locka dit era gäster.
    Men självklart får du kolla med just de hotellen som du vill boka. Allt är dock möjligt ;)

Svar på tråden Reservera hotellrum för gäster?