• Äldre 28 Jul 18:51
    6496 visningar
    17 svar
    17
    6496

    Någon mer som har "barnfritt"?

    Nu har vi bestämt att vår bröllopsfest kommer att vara ett vuxenkalas och därför be våra gäster lämna sina barn hemma hos en barnvakt.
    Har fått mycket klagomål kring detta från olika håll, men jag ber er vänligen respektera detta och endast diskutera frågan nedan i denna tråd..

    Ni som har valt att inte ha barn på er bröllopsfest/vigsel, hur skrev ni i era inbjudningskort?

  • Svar på tråden Någon mer som har "barnfritt"?
  • Äldre 28 Jul 21:38
    #1

    Vad är anledningen? :) min sambo vill även han ha barnfritt, medan jag gärna har barn med på festen! Knepigt det där!

  • Äldre 28 Jul 22:58
    #2

    Kommer faktiskt inte ihåg vad vi skrev, men om man har sen eftermiddagsvigsel med fest på kvällen är det inte så vanligt att ha med barn. Det var ingen av våra gäster som klagade, alla verkade tvärtemot tycka det var skönt med en fest för vuxna. Vilka barn tycker liksom om att sitta vid bordet och äta en långdragen middag med en massa obegripliga tal?

  • Aniara­4
    Äldre 29 Jul 01:05
    #3

    Det här är en återkommande diskussion, som folk verkar se väldigt olika på. För oss hade det inte funkat med barn, om alla gästers barn hade kommit hade vi haft en större dagisavdelning där... och vi ville faktiskt inte ha ett barnkalas! Ingen av gästerna sa ett pip om det, det verkar ha varit självklart för alla att fixa barnvakt i god tid.

    Jag tror vi skrev nåt om att alla var välkomna i kyrkan (vi räknade kallt med att föräldrarna skulle ha omdöma nog att bedöma om deras barn skulle klara av det eller inte) men att festen var för vuxna.

  • Äldre 29 Jul 07:46
    #4

    Vi skrev:

    Vi älskar era barn men ikväll får de stanna hemma.

    Jag har många syskonbarn och vänner med barn och ALLA tykcer att det ska bli skönt att vara barnfria en kväll.

    De får ha en kul kväll, och ägna sig åt själva bröllopet, talet, den goda maten, härliga tårten istället för att hålla ett öga på vad barnen gör, bya blöja, se till så de får i sig mat, att de inte bråkar.

    Vi gör detta en gång och jag tror att föräldrarna kan va mer delaktiga och  njua av den dagen utan barn.

  • Äldre 29 Jul 08:39
    #5
    Vi skrev: Vi önskar oss en vuxenfest och skulle uppskatta att ni lämnar barnen hemma denna kväll. Ammande barn är såklart välkomna!

    (fick jag välja helt fritt skulle även de ammande barnen lämnas hemma, men det går ju bara inte). Ett par har aldrig varit ifrån sin 8-åriga dotter en natt, av dem kommer den som står min blivande man närmast och den andre stannar hemma med dottern. En av mina kusiner tackade nej för de kunde inte ordna barnvakt (de har dessutom ca 40 mil från sitt hem till vårt bröllop) och en vän var orolig för huruvida deras då nyfödda dotter fortfarande skulle amma vid tiden för bröllopet, men självklart ska ett så litet barn vara med sina föräldrar så det var inga problem.
    Ingen har öppet sagt något negativt om detta, tvärtom har flera par sagt att de ser fram emot en kväll utan barn! Ett bröllop med fest och alkohol (vi är dessutom omgivna av vatten) är inte den bästa platsen för barn, vi har inte egna barn och vi vill att vårt bröllop ska kretsa kring oss, därför valde vi som vi gjorde. Hade vi haft bröllop med kaffe och tårta efter hade vi antagligen bjudit även barnen.
  • Äldre 29 Jul 09:49
    #6

    Vi gjorde en inforuta som löd
    Klädsel: Mörk kostym
    Barn: Vi älskar era barn men denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner
    Gåvor: Vi önskar oss ett bidrag till vår bröllopsresa i form av presentkort från Resia

    Ingen har kommenterat att det är barnfritt (även om svärmor "råkade" bjuda in sin systerdotters 3-åring i tron att familjens barn var ok. Konstigt resonemang när inte de riktiga syskonbarnen är välkomna, men svärmor är alltid svärmor... Hon fick själv ringa upp sin systerdotter och förklara sitt misstag och systerdottern valde då att tacka nej till vigsel. Ingen fara på isen - har aldrig träffat människan eller hennes barn så ingen förlust på det sättet) utan bara positiva reaktioner då många kommer passa på att ta in på hotell 1 natt för att vara extra vuxna. :)

  • Plätti­s
    Äldre 29 Jul 11:45
    #7

    Vi skrev "vi önskar oss en barnfri kväll så att alla föräldrar kan slappna av och njuta lika mycket som oss", och förvarnade i januari om att vi skulle ha barnfritt. Och alla respekterade vårt önskemål, ingen ifrågasatte något alls. Men vår lokal var mycket olämplig för barn då den låg precis vid vattnet med en brygga ut. Vi har inga egna barn och inga syskonbarn, utan det handlade om tio kusinbarn.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 29 Jul 12:15
    #8

    Åh önskar att man kunde be de minsta (mest okontrollerbara) barnen att stanna hemma och bara låta snälla, tålmodiga och oskrikiga barn komma ;)

  • Plätti­s
    Äldre 29 Jul 15:46
    #9

    För oss spelade inte åldern någon roll. Vi bad alla hitta barnvakt, oavsett om det var för den minsta som är 2,5 eller den äldsta som är 14. Eftersom vi känner barnen det handlar om vet vi att ingen av dem hade suttit snällt under middag och tal, och jag hade inte kunnat slappna av en sekund då lokalen ligger precis vid älven och har en brygga ut i vattnet.

    Men vi hade velat ha barnfritt även om vi haft en annan lokal, det blir en helt annan sak när det är barn närvarande. Hade vi haft egna eller om våra syskon haft barn kanske vi skulle tänkt annorlunda, men i och med att bröllop är av intresse främst för de vuxna känns det helt okej att be föräldrarna hitta barnvakt.

    Min lillasyster är 17 och min mans yngsta bror är 16, och de var yngst av gästerna (plus lillasysters pojkvän som är jämnårig med dem). Men att inte bjuda våra syskon var otänkbart. Det hade inte varit samma sak utan dem.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 29 Jul 16:49
    #10

    Vi kommer h brnfritt och slriver nåt i stil med " vi älskar barn, men vår bröllopsdag väljer vi att fira med enbrt vuxna"-ish. Har inte satt den ordentligt ännu.

    Vi kommer servera alkohol och vissa har en tendens att bli överförfriskade och jag tycker inte barn ska behöva se sånt även om det inte är deras egna föräldrar, plus att föräldrarna kan slappna av och h kul längre.

    Ingen har reagerat ännu, snarare frågar folk rakt ut om de ska skaffa barnvakt.

    Fattar inte Varför vissa blir så himla upprörda över att deras barn inte är välkomna. Skulle aldrig bli sur om inte mina barn fick komma på bröllop.

  • Äldre 29 Jul 17:55
    #11

    Vi skrev ut namnen på som var inbjudna i inbjudan.

    Namn & namn

    Inbjudes att närvara vid vigseln mellan...

  • Äldre 29 Jul 19:30
    #12

    Vi kommer att ha barnfritt, mest för att vi själva inte har barn och för att vi tror att det blir en roligare kväll om de vuxna slipper fokusera på barnen utan bara kan slappa av och ha trevligt. Vi kommer nog att skriva något i stil med "Vi älskar era barn men ber er att låta dem stanna hemma. Undantag för ammande bebisar".

    Det känns som att det inte riktigt finns någon klockren formulering, det kan ju vara ganska känsligt för vissa medan andra gäster bara rycker på axlarna. Jag hade lika gärna kunnat skriva "Den här dagen är barnfri" men det gillar inte sambon ????

  • Äldre 29 Jul 20:10
    #13

    Barnfritt var ganska självklart för oss. Både av den anledningen att våra 48 gäster har tillsammans 30 barn under 15 så hade blivit mer barnkalas än fest. Sen vill vi kunna slappna av och kunna festa och jag tycker inte våra pojkar ska behöva sina föräldrar fulla.

    Vi skrev såhär:

    "Barnen är vår allra största gåva

    men denna kväll får de stanna hemma och sova."

  • Äldre 29 Jul 23:19
    #14

    Hej,

    vi har också barnfritt och skrev att vi har 18-årsgräns för att komma in på festivalområdet. Vi har nämligen festivaltema. Tycker inte folk har anleding att ifrågasätta ert val angående barnfrihet. 

  • Äldre 30 Jul 00:40
    #15

    Vi skrev på inbjudningarna att barnen är välkomna att vara med på vigseln men att efter vigseln så är det 16+ som gäller :) inga kommentarer på det.

  • Äldre 4 Aug 13:44
    #16

    Tack för era svar!

    Har som sagt fått argumentera med vissa som verkligen inte förstår hur vi tänker.. Men såhär är det, vi bor på en stor gård med en bäck som rinner längs tomten där vi ska vara och har inte byggt någon typ av staket runt eftersom vi är relativt nyinflyttade och har valt att fokusera på andra projekt eftersom vi inte har barn än i den åldern som är ute och springer runt bäcken. Alltså så innebär detta att om vi har barn runt oss så måste föräldrarna hela tiden vara på sin vakt. Alltså de kan inte slappna av och bara partaja. 
    Älskar såklart alla syskonbarn osv, men denna kväll kommer alkoholen flöda rätt rejält och tycker själv det är ett bra val att barnen inte ska behöva se vuxna människor fulla.. 
    En annan grej är att vi vill kunna festa all night long så att säga och inte att många går vid kl. 20:00 för att barnen ska sova osv. 

    Där är våra anledningar, men tänker förstås inte skriva ut allt detta i vår inbjudan. Kommer nog göra en variant av tidigare inlägg :)

  • Elinxx
    Äldre 4 Aug 14:56
    #17

    "Barn är livets gåva, men ikväll får dom vara hemma och sova" 

Svar på tråden Någon mer som har "barnfritt"?