• Anonym (efter­namn)
    Äldre 13 Jul 15:17
    3833 visningar
    5 svar
    5
    3833

    handläggningstid sommar

    Någon som vet vad handläggningstiden på efternamnsbyte efter vigsel är nu under sommaren?


    Hon på skatteverket sa att jag skulle ringa på fredag el måndag och fråga om dom kunde skynda på mitt ärende, går det?

  • Svar på tråden handläggningstid sommar
  • crs
    Äldre 13 Jul 15:23
    #1

    Byte hos Skatteverket eller PRV?

  • Anonym (efter­namn) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:27
    #2

    Skatteverket, det andra vet jag inte vad det är ;P

  • baller­ina
    Äldre 13 Jul 15:35
    #3

    Har du skickat in anmälan om efternamnsbyte till Skatteverket så går det genom samma dag som de får in vigselbeviset.

    Om det gäller prv (om du byter till ett nybildat efternamn) så går det tyvärr inte att påskynda processen. Har ringt om det flera gånger!

  • crs
    Äldre 13 Jul 15:36
    #4

    Patentregistreringsverket :) Det är om man byter till ett helt nytt efternamn. De är sjukt mkt långsammare än Skatteverket så jag tänkte om det behövdes ta hänsyn till i svaret. 

    Om de har sagt att du kan ringa och be dem snabba sig så går det säkert att göra? Skatteverket brukar vara väldigt trevliga, så det kan säkert gå om ni har en bra anledning! 

    Men hur lång tid det tar beror väl också på hur snabb er vigselförrättare är på att skicka in vigselbevis eller vad det heter? Om ni har bråttom kan det kanske vara en bra idé att hetsa hen lite med. :)

  • Äldre 15 Jul 12:44
    #5

    Min blivande man bytte efternamn nu under sommaren (då vi ska ta hans mammas efternamn efter vigslen, så måste han heta det när vi gifter oss för att jag ska slippa gå genom PRV) Skatteverket sa att det är ca 4 veckor handläggningstid nu under sommaren och det stämmer ganska exakt, vi skickade in ändring den 15 juni och vi fick papper igår 14 juli att det var klart.

Svar på tråden handläggningstid sommar