• Äldre 7 Jul 23:32
    2566 visningar
    2 svar
    2
    2566

    Det här med vigselförättare..

    Hej!

    Allt det här kanske låter jättekrångligt och superkorkat, men jag vill ha mer info!

    Jag gifter mig nästa sommar. Det kommer vara en borgerlig vigsel utomhus.
    Jag och min fästman hade en fin idé om att låta en nära vän viga oss, men dessvärre verkar det inte fungera lika smidigt som i USA - i sverige kan visst inte vemsomhelst bli vigselförättare.
    Med det så fick vi dessutom höra att godkända vigselförättare i Stockholm bokas upp VÄLDIGT TIDIGT, och att man måste boka MINST ett år i förväg för att ha  en chans att få någon. Har ingen aning om hur mycket det stämmer dock.

    Hursomhelst så fick vi en tanke om att eventuellt ordna allt pappersarbete i förväg och liksom "smygviga" oss, och sedan helt enkelt ha en informell ceremoni inför folk på den tilltänkta bröllopsdagen. På så vis kan en vän "viga" oss iallafall. 
    Har dock väldigt lite koll på hur sånt fungerar. Jag antar vi blir tvugna att köra en liten vigsel med två vittnen om vi skulle göra på det här sättet? 
    Det tråkiga med det är att jag är rädd att det kommer ta för mycket av det speciella från den faktiska bröllopsdagen. Har vi redan vigt oss innan så känns det kanske inte alls lika magiskt när vi står där inför våra gäster...

    Så, till mina funderingar.
    1. Exakt hur långt tid i förväg brukar man behöva boka en vigselförättare i Stockholm? Vi gifter oss på Liljeholmen, vilket tillhör Stockholms kommun.

    2. Finns det absolut INGEN möjlighet för en nära vän att få tillstånd att viga? Inte ens ett tillfälligt tillstånd eller liknande? Någon som har den blekaste aning och som sitter på mer info än det man hittar när man gör en snabb googling?

    3. OM vi skulle "smygviga" oss i förväg - måste vi ha en formell ceremoni med vittnen?

  • Svar på tråden Det här med vigselförättare..
  • crs
    Äldre 8 Jul 06:53
    #1

    Hej!

    Jag kan inte ge jättebra svar på dina fråga, men typ iaf!

    1. Vi bor inte i Sthlm, utan Linköping, och vi bokade vår vigselförrättare 7 månader i förväg. Men det säger ju inget för dig. Jag tror det är väldig skillnad beroende på vilken veckodag ni vill gifta er. Om en vardag går bra så är det nog lugnt att inte ha så god framförhållning, medan tex en lördag i början på sommaren nog bokas upp rätt fort. Här hade de dock inte schema för vigselförrättarena fören från årsskiftet, så vi var så snabba som det gick att vara. 
    MEN! Man måste ju inte ha en vigselförrättare från den kommun man vigs/bor i. Det går att boka in någon från en mindre kommun där vigselförrättarna inte är lika upptagna. Ni får betala mer i reskostnad, men det kan det ju vara värt. 

    2. Om inte personen i fråga vill bli "riktig" vigselförrättare och därmed viga fler än er så är jag rätt säker på att det är ett nej på den. Jag vet att här i stan är det de lokala partierna som internt inom sig väljer vilka som ska bli vigselförrättare. Alla är alltså politiskt engagerade, och enda möjligheten att bli vald är därigenom. 

    3. Vittnen måste man alltid ha, men det måste inte vara era egna. Det går att traska ner till kommunhuset eller var sånt kan tänkas vara och köra en vigsel bara så. Boka in en tid på vilken dag som helst och meddela att man inte har med sig vittnen, så fixar de det. Då får typ någon sekreterare eller så vara vittne. Vittnen behövs för att om det är något som går snett, typ att vigselförrättaren inte rapporterar in att ni gift er eller liknande, så är det vittnena som är de som lyssnas på om vad som faktiskt hänt. De har sett er vigas, alltså har ni vigts oavsett om vigselförrättaren skulle få en smäll i huvudet eller inte. Typ. Sånt händer väl ungefär aldrig, men vittnen måste man ändå ha ifall att. 
    Sen behöver det inte vara en "formell" vigsel för det. Ni måste gå dit, visa era papper, säga ja. Ringväxling och så kan ni ju vänta med tills den större ceremonin. Om ni tar sånt och löften osv då, så kommer den säkert ändå kännas väldigt speciell! :)

    Hoppas det var någon hjälp iaf!

  • Plätti­s
    Äldre 8 Jul 09:16
    #2

    Jag kollade upp det här inför vår egen borgerliga vigsel, men det är i Umeå och inte i Stockholm. 

    1. Vi började ringa runt till listan över vigselförrättare fem månader innan det planerade datumet, och då tyckte alla att vi var ute sååååå långt innan att de inte kunde svara på om de kunde viga oss. Det finns inget schema i Umeå, utan man får jaga dem själv. Många var bortresta eller ville inte boka upp sig en lördag i juli, så femte eller sjätte personen jag ringde var den som tackade ja till att viga oss. Då grät jag lite av lättnad. Kolla med kommunen/Länsstyrelsen hur det funkar att boka i Stockholm/Liljeholmen. 

    2. Det går få tillfälligt tillstånd, men så vitt jag förstått är det superkrångligt. Det är nästan lättare att bli vigselförrättare som alla kan boka. Och det är inte tvärenkelt det heller. Precis som crs skriver är det främst kommunpolitiker som nomineras och får de uppdragen. I Umeå finns det dock några "neutrala" också, och eftersom vi har gäster som är aktiva politiker från båda blocken ville vi inte göra ett ställningstagande och välja en partikollega till någon av dem. 

    3. För att en vigsel ska vara giltig behöver ni en vigselförrättare med tillstånd från Länsstyrelsen att genomföra borgerliga vigslar, två vittnen och en giltig hindersprövning. Vittnena ska vara över 18 år gamla, behöver inte kunna språket men ska vara införstådda med vad ceremonin innebär. Vill ni bara ha en juridisk vigsel tar den tre minuter (tager du och tager du), och så skriver ni på ett papper för att det ska bli färdigt. Det kommer nog inte ta glädjen ifrån att stå framför era nära och kära, säga era löften och sätta på ringarna. Gör det samma vecka så hinner ni inte märka någon skillnad  

    Hittade förresten den här artikeln om vigslar i Stockholm, så det låter inte som en dum idé att vara ute i god tid. 
    www.stockholmdirekt.se/nyheter/svart-att-gifta-sig-borgerligt-i-stockholm/Ldemha!93bnm@7x6WTrICL7CxGroA/ 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Det här med vigselförättare..