• Äldre 6 Jul 14:18
    3066 visningar
    4 svar
    4
    3066

    Har ni haft runda bord eller tänker ni ha runda bord?

    Hej!

    Vi vill ha runda bord, alternativt kvadratiska bord så alla ser varandra. Honnörsbordet kommer mest troligt vara rakt så vi kan se alla och gästerna kan se oss.

    Hur har det varit med runda/kvadratiska bord? Har själv bara varit på bröllop med raka bord (tungor).

  • Svar på tråden Har ni haft runda bord eller tänker ni ha runda bord?
  • Äldre 6 Jul 15:43
    #1

    Alla kommer inte se varandra ändå. Det är alltid några som sitter med ryggen mot varandra hur ni än gör. Och med runda/kvadratiska bord så är det alltid några som hamnar med ryggen rakt mot brudparet istället för bara med sidan emot som man gör när det är tungor. 


    Runda /kvadratiska bord kan även göra att det blir svårare att prata med varandra då man måste prata mycket högre för att nå dom som sitter mittemot en eftersom dom hamnar längre bort. 


    Det betyder att man dels kan bli begränsad till att prata med dom två som sitter direkt bredvid en, och att ljudnivån rent generellt ökar i rummet då många sitter och halvskriker. 
    När man sitter på långbord så kan man relativt enkelt prata med både dom som sitter direkt på sidorna, den som sitter rakt mot en och dom som sitter snett emot en.

  • Äldre 6 Jul 23:08
    #2
    Chicita skrev 2015-07-06 15:43:22 följande:

    Alla kommer inte se varandra ändå. Det är alltid några som sitter med ryggen mot varandra hur ni än gör. Och med runda/kvadratiska bord så är det alltid några som hamnar med ryggen rakt mot brudparet istället för bara med sidan emot som man gör när det är tungor. 

    Runda /kvadratiska bord kan även göra att det blir svårare att prata med varandra då man måste prata mycket högre för att nå dom som sitter mittemot en eftersom dom hamnar längre bort. 

    Det betyder att man dels kan bli begränsad till att prata med dom två som sitter direkt bredvid en, och att ljudnivån rent generellt ökar i rummet då många sitter och halvskriker. 

    När man sitter på långbord så kan man relativt enkelt prata med både dom som sitter direkt på sidorna, den som sitter rakt mot en och dom som sitter snett emot en.


    Ja, det är det vi tänkt när vi varit på bröllop tidigare. Många måste vända på sig helt nästan för att kunna se brudparet då det varit tungor. Sen har det ofta varit så trångt när man ska ställa sig upp för att ta mat eller liknande.

    Vi tycker det är finare att ha småbord än långbord och om borden inte är stora så borde man kunna prata med alla runt bordet, det är den möjligheten vi vill att gästerna ska ha. Kunna prata alla tillsammans.

    Får se sen när vi sett borden i lokalen :)
  • Em77
    Äldre 8 Jul 15:38
    #3

    Jag hör också till dem som är välsigt skeptiska till runda bord. Har varit både på bröllop och andra fester emd runda bord, och om syftet är att gästerna ska kunna prata med fler ger runda bord helt motsatt effekt. Ska man kunna prata med alla runt det runda bordet kan man knappast ha fler än 6 pers/bord. Flere än så, så kan man oftast bara prata med de två bredvid en, eller möjligen ytterligare två om om man lutar sig. De på andra sidan kan oftast inte nå alls.  

  • Äldre 8 Jul 15:46
    #4

    Jag förstår inte hur runda bord ska göra att färre (eller ingen) ska behöva vända på sig för att se brudparet.


    Kommer ni bara duka på halva bordet i så fall så att den sida som är mot brudparet är tom?
    För annars kommer ju de som sitter på den del som är mot honnörsbordet också sitta med ryggen mot. Och inte bara med sidan mot, som det kan vara på avlånga bord, utan med ryggen rakt emot...


    Hur ni än gör här så kommer alltså några att behöva vrida på sig för att se brudparet, om ni inte ska ha så kallad biosittning där folk sitter på rad med ansiktena åt samma håll Flört

    Jag håller med Em77 också att smärtgränsen nästan går vid 6 personer på ett runt bord, alltså mer eller mindre vanlig köksbordsstorlek, för annars kommer man inte åt att prata med dom på andra sidan om man inte höjer rösen. 


    Och som sagt, om många höjer rösten för att kunna prata så bidrar det till en väldigt hög ljudvolym där typ ingen hör något alls och man inte kan prata ordentligt ändå.
    6 personer är ungefär vad som är inom "pratavstånd" på avlånga bord också med skillnaden att det här förskjuts hela tiden så den som sitter på sidan av mig har 2 personer mer att prata med som jag inte riktigt når, och jag har två som den inte riktigt kan kommunicera med i "min grupp" istället...


    Ni ska givetvis göra som ni vill Glad
    Men anledningarna ni anger känns inte riktigt genomtänkta 

Svar på tråden Har ni haft runda bord eller tänker ni ha runda bord?