• Äldre 28 Jun 16:47
    949 visningar
    1 svar
    1
    949

    Fråga till er som köpt brudklänning med spetskant!

    Jag ska gifta mig nästa vår, och kommer förmodligen köpa min klänning begagnad då vår budget är ganska stram.

    Jag har hittat en som jag kan se mig själv i, men jag måste åka 18 mil tur och retur för att prova den.
    Klänningen är en pronovias och har en volangkant i spets längst ner, samt ett litet släp.

    Nu till frågan, går det att sy upp en sådan klänning? Jag är nämligen bara 160 cm lång och kommer med all säkerhet behöva korta den minst 20 cm.
    Hur gör man?


    Tänker att det inte är någon idé att prova den om den ändå inte går att sy upp :(

  • Svar på tråden Fråga till er som köpt brudklänning med spetskant!
  • Plätti­s
    Äldre 29 Jun 10:28
    #1

    Jag är ingen sömnadsexpert, men jag skulle tro att den går att sy upp, men då måste man nog ta hela spetsen och lyfta den, om du förstår vad jag menar. Man kortar den alltså inte från nedersidan utan från ovansidan.

    Eftersom det är mer jobb med det än att bara klippa av och fålla upp som på en vanlig klänning så kommer det kosta lite mer. De flesta sömmerskor tar timpris på sitt arbete, så ett arbete som kanske skulle ha tagit en eller högst två timmar kanske tar fyra. (Och sömmerskan som syr om min klänning tar 450 kr i timmen.) 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Fråga till er som köpt brudklänning med spetskant!