• Äldre 23 Jun 15:37
    3595 visningar
    3 svar
    3
    3595

    Svensk-spansk vigsel i Sverige

    Hej allihopa!

    Jag och min sambo gifter oss i Sverige nästa sommar. VI bor i Spanien och min sambo är spanjor. Med detta följer så klart några funderingar.

    Först och främst funderar vi på hur vi ska lägga upp vigseln. Tror ni att man kan få en svensk präst att prata engelska? Kan man ha två präster? Några idéer gällande det praktiska?

    Vidare undrar jag hur det är med giltigheten senare när vi kommer tillbaka till det katolska Spanien? Är äktenskapet giltigt då eller tror ni att vi behöver gifta oss i den katolska kyrkan också?

    Någonting annat man måste tänka på?

    Tack på förhand för hjälpen!

  • Svar på tråden Svensk-spansk vigsel i Sverige
  • Äldre 23 Jun 15:49
    #1

    Det går alldeles utmärkt vad jag har förstått att ha två präster, en som tillhör den katolska och en som tillhör den protestantiska kyrkan. Det kräver bara mer samarbete prästerna emellan och många kompromisser, men ska fungera. Att ha vigseln på engelska ska inte heller vara något problem, eller att ha det delvis på svenska och delvis på spanska.

    I slutändan är det samma tro, kan inte tänka mig att äktenskapet skulle vara ogiltigt i Spanien bara för att ni gifter er i svenska kyrkan. Min rekommendation är att ta kontakt med svenska kyrkan och ställa frågorna till dem.

  • Äldre 24 Jun 20:19
    #2

    Kul! Jag är också svenska och ska gifta mig med min sambo som är spanjor. Vi gifter oss borgerligt i Sverige i vinter och det ska bli så himla fint :).

    Angående giltigheten: Varför skulle man vara tvungen att gifta sig i katolska kyrkan för att det skulle vara giltigt i Spanien? Även spanjorer kan ju gifta sig borgerligt om de vill? VI har inte haft en tanke på att ha någon form av religiös ceremoni eftersom det för oss inte spelar nada roll om kyrkan erkänner vårt äktenskap. Så vi kör borgerligt i Sverige och satsar sen på att bara lämna in alla översatta dokument för att få det registrerat i Spanien också. Men det kanske vi borde undersöka eftersom vi egentligen inte har nån aning om hur det går till :D

  • Äldre 30 Jul 03:40
    #3

    Precisis som det redan sagts så är det inga problem med giltighet, äktenskap är främst ett juridiskt kontrakt och inte ett religiöst. Det där med vilket språk är knepigt, vi gifter oss i San Sebastian nästa år och hade helst velat (och behövt) ha det hela på baskiska, spanska, svenska och engelska men det blir lite ehm jobbigt. Vi löser det genom att beskriv vad som sker i häften som delas ut.

Svar på tråden Svensk-spansk vigsel i Sverige