• Äldre 28 May 22:36
    13711 visningar
    37 svar
    37
    13711

    Varför rakar du dig?

    Hej!

    Jag har börjat fundera på det här med varför man rakar sig. Jag slutade raka mig i början av året och min hud mår mycket bättre sen dess. Sen förra veckan så rakade jag mig under armarna och benen, vet inte varför men så blev det iallafall. Min sambo bryr sig inte, han gillar mig oavsett. Men min undran är varför rakar du dig? För att du själv vill det? För att samhället vill det? Kroppen ska vara helrakad?

    Mitt eget svar på varför jag slutade under vintern är för att jag inte exponerar mina ben eller armhålor speciellt mycket då. Men jag gjorde det vid vissa tillfällen och jag mådde inte dåligt då. Däremot så tycker jag att mina ben till exempel ser finare ut när jag har rakat dem. Men, jag rakar mig inte pga av till exempel att det är äckligt att ha hår. Sedan har jag även börjat tänka på den dagen man har en tonårsdotter som vill börja raka sina ben eller andra kroppsdelar. Hur ställer man sig till det? Jag tycker egentligen att kroppen ska få vara naturlig. Varför skapa ett behov som inte finns? Och på köpet irritera huden och behöva köpa produkter för att minska irritationen? Är det inte ganska irrationellt?

  • Svar på tråden Varför rakar du dig?
  • Äldre 28 May 23:22
    #1

    Jag gör det nog av den enkla anledningen att jag vill känna mig "fin", både ute bland folk och hemma med sambon, för min egen skull, främst. 

    Hade jag bott ensam i en grotta i skogen hade jag inte direkt bemödat mig att ta bort något hår... :) Då hade det fått gro och frodas fritt!

  • crs
    Äldre 29 May 07:02
    #2

    Jag gör det med för att det känns finare så. Jävligt luddigt, men ändå. Dock att jag är rätt lat och iaf på vinterhalvåret inte gör det särskilt ofta. Eller jag rakar inte öht, utan epilerar både ben, bikinilinje och armhålor. Min hud, särskilt på benen, blir helt åt helvete när jag rakar så har slutat med det. Gjort någon gång senaste åren, när jag velat vara fin men inte orkat/haft tid att epilera (tar ju längre tid), men ångrar det alltid efteråt. 

    Jag tror inte min sambo direkt bryr sig, då hade han väl klagat när jag inte fixat på ett tag och är alldeles lurvig på benen. Men jag tror också att han gillar hur det känns när benen är släta och lena. Det är ju mjukare liksom, det gillar ju jag med. :) Min dotter brukar däremot kunna gnälla när håret på benen är i den längd att det är lite stickigt, hon gillar inte att sitta i mitt knä då (när jag inte har långbyxor på) :P  Och sambon kan ge mig lite märkliga blickar när jag börjat epilera men inte orkat göra klart, eller glömt bort att fortsätta efter att den behövt laddas. I vintras någon gång gick jag omkring med bara ena armhålan fixad i sådär en vecka, det vet jag att han inte gillade. Och det kan man ju fatta! :P 

    Den dag min dotter vill ta bort hår så lär jag bara visa henne hur man gör på bästa sätt. Jag skulle inte säga åt henne att ta bort håret när hon blir större, men tänker inte heller säga att hon inte får. Precis som att jag varken skulle uppmuntra eller förbjuda henne att plocka ögonbrynen, eller uppmuntra eller förbjuda en son att raka sig i ansiktet (med eventuell reservation att jag kanske faktiskt skulle uppmuntra en pojke att raka bort fjunskägg.)

  • Anonym (va)
    Äldre 29 May 08:09
    #3
    -1 +1

    WTF när blev detta forum ett tillhåll för radikala feminister som hatar strippor och ifrågasätter varför vi rakar oss

  • Äldre 29 May 08:10
    #4

    Rag rakar mig i ansiktet och på huvudet, samt uder armhålorna för det är snyggare så


    Live free, ride free
  • Äldre 29 May 09:27
    #5

    Jag epilerar benen och kör vax på bikinilinjen och rakar mig under armarna. 
    Jag känner mig fräshare helt enkelt.

  • Anonym (Suck)
    Äldre 29 May 11:16
    #6
    Anonym (va) skrev 2015-05-29 08:09:05 följande:

    WTF när blev detta forum ett tillhåll för radikala feminister som hatar strippor och ifrågasätter varför vi rakar oss


    Sluta försöka provocera.
  • madmox­xi1177
    Äldre 29 May 12:42
    #7
    Anonym (Suck) skrev 2015-05-29 11:16:29 följande:
    Sluta försöka provocera.

    HAHA!
    Det var min tanke oxo. Här inne får vi uttrycka oss som vi vill oavsett läggning, könstillhörighet och politiska åsikt.

    Jag rakar mig och vaxar mig för att jag vill det. Känner min fräsh då :) helt enkelt!

  • Äldre 29 May 13:19
    #8

    för att det är så mjukt och ser finare ut. rakar jag varje dag så blir det irriterat så en gång i veckan kör jag. lördags rakningen haha min sambo tycker ingenting men föredrar när jag är len för att det inte sticks då. på vintern kan det gå längre tid emellan.

    jag skulle inte säga nåt om mina barn ville raka sig.

    jag bryr mig inte alls om orakade bikinilinjer eller armhålor och fattar inte uppståndelsen när en kvinna inte rakat sig, alla får göra som de vill och tycker man inte om det så okej, men att göra en grej utav det är ju bara stört.

  • Ms T
    Äldre 29 May 16:52
    #9

    Jag rakar mig för att jag själv vill det. Jag bryr mig inte om andra rakar sig eller inte. Men jag känner att det på mig personligen är äckligt med hår på benen och under armarna. Jag rakar även mig där nere

  • Ms T
    Äldre 29 May 16:52
    #10

    Jag rakar mig för att jag själv vill det. Jag bryr mig inte om andra rakar sig eller inte. Men jag känner att det på mig personligen är äckligt med hår på benen och under armarna. Jag rakar även mig där nere

Svar på tråden Varför rakar du dig?