• Anonym (Snart flinti­s)
    Äldre 23 May 14:59
    7376 visningar
    1 svar
    1
    7376

    Håravfall efter slutat med Yasmin p-piller

    Jag har ätit Yasmin p-piller i typ 5 år. I februari bestämde jag mig för att sluta. Inte för att jag mådde dåligt utan mer för att se om jag kanske till och med mår bättre utan. Plus att det känns helt enkelt lite fel att dra i sig hormoner i många år.

    Ett par månader efter jag slutat började jag tappa ovanligt mycket hår. Inte så att jag oroade mig, utan tänkte bara att det var något tillfälligt. Men ytterligare två månader senare tog sig håravfallet till en helt ny nivå. Jag tappar nu sanslösa mängder!

    Googlade håravfall och dess orsaker och har nu insett att det är pga att jag slutade med Yasmin. Har hittat flera gamla inlägg på nätet där tjejer har stora problem med håravfall efter att de slutat med Yasmin. Men ingenstans finns det lyckliga slut att ta del av.

    Så min fråga är nu, finns det någon som varit i samma sits som jag? Avtog håravfallet? Kom håret tillbaka? Finns det något jag kan göra??

    Jag försöker tvätta mitt hår max två gånger i veckan för att inte "vara på det" för mycket. Och jag schamponerar völdigt försiktigt, sover med fläta osv.

    Tjockleken av min toffts är inte mycket större än en ärta nu och jag börjar verkligen oroa mig för att bli helt flintis :(

  • Svar på tråden Håravfall efter slutat med Yasmin p-piller
  • Anonym (blupp­)
    Äldre 23 May 15:54
    #1

    Jag läste på denna sidan:
    http://www.kvinnomedicin.se/Haravfallmedicinering.html


    Att Yasmin används vid håravfall för kvinnor med lågt Gestagen i klimakteriet.
    Det kan vara en reaktion som din kropp ger ifrån sig för att du slutade med just dem pillerna.
    En annan sak du kan prova som stod i texten är


    "Hårdragningstest

    Dragningstestet säger mycket: Cirka 60 hårstrån greppas mellan tumme och pekfinger. Håren dras ut med ett bestämt drag. Om sex eller färre hårstrån lossnar är "dragtestet" normalt. Om fler än sex hårstrån lossnar är detta ett tecken på ett pågående håravfall."


    Annars hade jag tagit kontakt med läkare eller en hudterapeut och frågat. Kan vara något annan ju.

Svar på tråden Håravfall efter slutat med Yasmin p-piller