• Äldre 22 May 10:43
    2223 visningar
    7 svar
    7
    2223

    Planering

    Vi har bokat kyrkan och festlokalen efterrått, vi gifter oss inte förens Juli 2016, så det är mer än ett år kvar. Så vad ska vi fokusera på nu? Det är väl för tidigt att börja beställa saker och fixa fotograf med mera, men när ska vi börja tänka på det?

    Skulle behöva lite hjälp, tack på förhand :)

  • Svar på tråden Planering
  • Äldre 22 May 11:31
    #1

    Jag har använt denna, mest som checklista :)

    www.brollopsguiden.se/planering/planeringskalender/14

    Lycka till, njut av allt! :)

  • Plätti­s
    Äldre 22 May 12:50
    #2

    Steg ett är att bestämma budget. Vill ni ha ett jättebröllop och bjuda på allt eller ett litet med bara de närmaste? Laga maten själva, beställa catering eller hyra en kock? Är det fokus på lyx eller en lycklig dag i kärlekens tecken? 

    Vad vill ni ha för stil på bröllopet? Jag har googlat som ett pucko det senaste året, och hur vi ville ha det blev klart först när vi gjorde inbjudningarna. Ett färgtema eller ett ledord är jättebra för att få allt att se sammansatt ut, men utan att bli plottrigt.

    (Vi gifter oss i Umeå och har björk som tema, så det får styra färger och dekorationer. Enkelt och stilrent, lokalproducerad mat och av någon korkad anledning har jag bestämt mig för att göra dekorationerna själv. DET kommer ta tid.) 

    Det går börja prova klänningar, men tänk på att mycket kan hinna ändras på ett år. För ett år sedan skulle allt vara i spets, nu är det tunna, skira tyger som gäller. Har du något specifikt du tänker dig är det bra att ha god tid på sig att leta. Jag började prova två år innan, och det gjorde att jag hade en klänning på hjärnan som först var för dyr och sedan inte gick få tag på. Men jag hittade den igen till slut, och då var den inte alls lika fin som jag kom ihåg den. Så modet och du kanske hinner ändras  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 22 May 13:17
    #3
    Plättis skrev 2015-05-22 12:50:36 följande:

    Steg ett är att bestämma budget. Vill ni ha ett jättebröllop och bjuda på allt eller ett litet med bara de närmaste? Laga maten själva, beställa catering eller hyra en kock? Är det fokus på lyx eller en lycklig dag i kärlekens tecken? 

    Vad vill ni ha för stil på bröllopet? Jag har googlat som ett pucko det senaste året, och hur vi ville ha det blev klart först när vi gjorde inbjudningarna. Ett färgtema eller ett ledord är jättebra för att få allt att se sammansatt ut, men utan att bli plottrigt.

    (Vi gifter oss i Umeå och har björk som tema, så det får styra färger och dekorationer. Enkelt och stilrent, lokalproducerad mat och av någon korkad anledning har jag bestämt mig för att göra dekorationerna själv. DET kommer ta tid.) 

    Det går börja prova klänningar, men tänk på att mycket kan hinna ändras på ett år. För ett år sedan skulle allt vara i spets, nu är det tunna, skira tyger som gäller. Har du något specifikt du tänker dig är det bra att ha god tid på sig att leta. Jag började prova två år innan, och det gjorde att jag hade en klänning på hjärnan som först var för dyr och sedan inte gick få tag på. Men jag hittade den igen till slut, och då var den inte alls lika fin som jag kom ihåg den. Så modet och du kanske hinner ändras  


    Budget har vi redan bestämt, och vi ska försöka att hålla oss till den, givetvist kan de ändras lite... Jag har kollat upp mycket priser på saker vi ska ha, så jag planerar för fullt... Vi vill ha ett vackert bröllop och lyxigt men, men ändå inte för dyrt och de ska vara litet & intimt samtidigt. Ett litet mysigt bröllop på 30 gäster ungefär och en budget på ungefär 40-50 tusen. Färgtemat ska gå i vitt & rosa, har länge kollat hur vi vill ha vårt bröllop. I "festlokalen" vi ska vara  i efteråt gör maten (tre rätters) och dom står för porslin och kandelabrar och linnedukar, så catering behöver vi inte tänka på. Jag kollar runt på massa klänningar på nätet, så jag vet vad jag vill ha (men de kan ändras, när man testar) men ska nog inte testa förens till vintern, då de är et halvår kvar till bröllopet. När beställde du din brudklänning? Så långt har vi kommit men mer vet jag inte...
  • Äldre 22 May 13:19
    #4

    På gamla bröllopstorget finns det en bra checklista som är bra att ha som ett stöd, den som Jegen länkat till. Jag använder den själv men i och med att vi gifter oss i en liten stad så kände jag inte att jag behövde boka vissa grejer så långt i förväg som listan föreslog. Floristen ex. kommer jag att besöka ca 1 månad innan, de tyckte att det var lagomt när jag pratade med dem Glad

    Jag kände också i början att det var så otrooooligt långt kvar till vårt planerade datum Flört Vi bestämde oss i januari, och skulle då gifta oss i oktober, men nu blir det februari istället. Jag vägde upp min iver att planera allt genom att surfa efter inspiration på Pinterest och olika bröllopssidor, det är ganska bra att göra det för jag kan säga att vi inte alls planerar samma typ av bröllop nu som när vi började planera i januari. Som Plättis säger så kan det vara kul att bestämma ett tema eller en färg och sedan googla loss på det! Lycka till!

  • Äldre 22 May 14:47
    #5

    Pga omständigheter kom vi igång med planeringen som i att ringa/boka/ha möten väldigt sent, även om vi bestämde lokal och datum tidigt. Nu får vi se om vi kanske skjuter lite på det i alla fall, men med båda perspektiven i ryggen kan jag ju säga att det mesta inte behöver göras så himla långt i förväg men det finns några stora saker som är bra att ha klara tidigt, dels för att de är viktiga för att det ska bli som man tänkt men också för att mycket annat följer med på köpet, så att säga.

    Lokal styr ju tex vilken typ av mat och dekorationer man kan ha, och är nog det första jag skulle bestämma och boka. Om maten inte görs av stället man är på kan det vara bra att bestämma hur man vill göra med maten också, har de kontrakt med en cateringfirma är det ju bra att de kan det datumet, tex. 

    Hur och var ska själva ceremonin ske? Kyrka kan behöva bokas långt i förväg. 

    Fotograf, om det är viktigt för er. De populära bokas upp snabbt, i synnerhet under säsong. 

    Vill ni ha ett speciellt band eller så kan det också vara bra att boka dem i god tid också. 

    Liten varning ang klänning också, klassiska brudklänningar från de stora tillverkarna kan ha beställningstid på upp till ett halvår, så är det viktigt och du vill hitta precis rätt kan det vara bra att börja titta en åtta månader innan vigseln. Men det finns naturligtvis jättemycket fint med enklare och kortare leveranser också. 

    Annars är det väl just de stora dragen, som ni redan verkar ganska klara över. Budget, antal gäster, stil och stämning. Resten kan och i vissa fall bör vänta, saker ändras så det kan vara ganska skönt att inte tex spika gästlista eller dekor. Njut av att ha gott om tid att fundera och planera!

  • Äldre 22 May 14:50
    #6

    Och kyrka hade ni ju redan bokat, så ignorera den biten...

    Men en enkel tumregel är väl att ju viktigare någonting känns för er, desto tidigare är det läge att i alla fall boka upp ert datum. Vill ni ha tårtan gjord av en fantastisk konditor ni råkar känna till så är det värt att prata med hen redan nu. Är blommorna ingen stor grej så kan det vänta till månaden innan. 

  • Plätti­s
    Äldre 22 May 15:56
    #7
    Jeanette skrev 2015-05-22 13:17:21 följande:
    Budget har vi redan bestämt, och vi ska försöka att hålla oss till den, givetvist kan de ändras lite... Jag har kollat upp mycket priser på saker vi ska ha, så jag planerar för fullt... Vi vill ha ett vackert bröllop och lyxigt men, men ändå inte för dyrt och de ska vara litet & intimt samtidigt. Ett litet mysigt bröllop på 30 gäster ungefär och en budget på ungefär 40-50 tusen. Färgtemat ska gå i vitt & rosa, har länge kollat hur vi vill ha vårt bröllop. I "festlokalen" vi ska vara  i efteråt gör maten (tre rätters) och dom står för porslin och kandelabrar och linnedukar, så catering behöver vi inte tänka på. Jag kollar runt på massa klänningar på nätet, så jag vet vad jag vill ha (men de kan ändras, när man testar) men ska nog inte testa förens till vintern, då de är et halvår kvar till bröllopet. När beställde du din brudklänning? Så långt har vi kommit men mer vet jag inte...
    Jag diskuterade med några andra brudar, och slutsatsen blev att budgeten aldrig håller, om man inte är väldigt noggrann och tänker sig för hela vägen. Vi hade en ursprunglig budget på 50 000 och ligger på 60 000 sist jag kollade, med ungefär två månader kvar  

    Jag beställde min klänning i februari, fick fel första gången och nummer två lämnade jag in till sömmerska för några veckor sedan för finjusteringar. Juli är högsäsong (vi gifter oss den 25) och sömmerskan ville att jag skulle boka in ändringar i april redan för att den skulle bli färdig i tid. Floristen jag pratat med har semesterstängt på vårt bröllop och jag har inte löst hur vi ska göra med blommorna än. 

    Bara den senaste månaden har jag kommit på massor av saker som vi inte tagit med i budgeten. Eftersom vi ska vigas på en terrass/brygga och våra äldre gäster hör väldigt dåligt behöver vi mikrofon och högtalare. 1 500 kr som vi inte hade tänkt på. Fotograf till vigseln: 3 000 kr till. Sambons kostym har vi inte hittat än, och det kommer bli många tusenlappar för att den ska sitta bra (han är alldeles för lång för att kunna ha vanliga storlekar). 

    Dessutom har jag ett helt rum i lägenheten som bara innehåller bröllopssaker. Sådant jag sparat och köpt på mig för att vi ska kunna dekorera lokalen med det, och det är svårt när man har tre parallella tankar för dekorationen och inte kan komma på vilken av dem som blir bäst Tungan ute 

    Bröllopsplaneringen är både det roligaste och det värsta jag gjort, och viktigast av allt har varit att involvera min sambo i det. De stora sakerna har vi alltid bokat tillsammans, och mindre saker har vi delat upp mellan varandra. Eftersom jag är den av oss som har bråttom och gärna fixar nunuNU så har jag bokat, kollat och sedan sagt "älskling, har du några åsikter eller protester?" innan vi spikat något. Men det är inte mitt bröllop, utan vårt.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Planering