• Äldre 21 May 12:45
    2999 visningar
    11 svar
    11
    2999

    Opraktiskt med släp?

    Jag letar för fullt efter drömklänningen och noterar att de flesta verkar ha någon form av släp. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är snyggt och tycker dessutom att det verkar opraktiskt. Hur upplevde ni det? Går det att dansa osv med det?

  • Svar på tråden Opraktiskt med släp?
  • Äldre 21 May 12:51
    #1

    Du bustlar släpet när du är klar med själva vigseln




  • Äldre 21 May 13:06
    #2

    min klänning måste i vilket fall skräddas efter min kropp, då tänker jag be skräddaren kapa släpet också - det är bara inte min grej. så bara för att klänningen har ett släp när du provar, behöver det ju inte vara kvar där på bröllopsdagen :)

  • Plätti­s
    Äldre 21 May 13:07
    #3

    Jag hade släp på min klänning när jag köpte den, men eftersom vi ska fotas utomhus och vigas på en brygga har jag lämnat in den för att ta bort släpet. Det ger ett finare fall på klänningen, men det känns så jäkla opraktiskt att det inte var hållbart. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 21 May 13:26
    #4

    Damen min och jag provvalsade med hennes klänning på hemma för att se om släpet var i vägen.


    Samt att hon kutade runt i lägenheten med klänningen och lekte prinsessa och hon hade inga problem alls med släpet


    Live free, ride free
  • Äldre 21 May 14:47
    #5

    Jag tänker såhär.


    Min brudklänning är en spetsdröm från Nixa med ett litet släp. Otroligt vackert, tycker jag. 


    Men kan vara väldigt opraktiskt. Speciellt efter första dansen och då festen börjar. Risker att andra på dansgolvet kliver på släpet, spetsen går sönder. Folk dansar med en drink och råkar spilla, jag snubblar på släpet osv osv... 
    Så jag har köpt ytterligare en klänning. En billig men väldigt fin modell från Nelly.com.
    Eventuellt lägger jag upp det som så att jag helt enkelt byter klänning efter vår första dans. 
    På så sätt behöver jag inte vara rädd att min dyrgrip blir förstörd, fläckig eller liknande. Men samtidigt känns det ju lite trist att inte ha sin brudklänning under hela kvällen. 


    Så jag kommer ta med min backup just in case. Sedan får vi se hur kvällen blir och hur det känns. 


    De visade i butiken hur jag kunde fästa upp släpet men jag tyckte inte att det blev speciellt fint... 


    Här är en bild på min eventuella backup till själva festen. Nu ska den justeras lite. Som t,ex urringningen. Den är djuuuup. På bilden har jag tryckt ner ett vitt spetslinne. Sedan kommer jag eventuellt förlänga den vita underklänningen lite.


    Vet inte, men det kanske är ett bra tips till er som dels är oroliga över släpet, samt till er som kanske velar mellan två klänningar. Det är väl helt ok med ett ombyte?


    Just den här klänningen finns, som sagt på nelly.com och kostade 599:-


  • Äldre 21 May 17:13
    #6

    min ha släp, men har även en ögla jag kan hålla i vid dans m.m. sen när man börja släppa loss kom ja byta till byxor å linne.

  • Äldre 21 May 21:00
    #7
    Chicita skrev 2015-05-21 12:51:53 följande:

    Du bustlar släpet när du är klar med själva vigseln


    Åh, klart att det gick att göra så. Känner mig så ny på detta.
  • Äldre 21 May 21:01
    #8

    Jag tänker att man nog gärna vill kunna ha klänningen på sig hela kvällen och då kanske det åtminstone är lite opraktiskt med ett väldigt långt... Men idén med att ta bort det helt var ju någonting kanske, har ju sett flera modeller som är fina om det inte vore för släpet.
    Tack alla för tankarna.

  • Äldre 22 May 07:34
    #9

    Du kan få en ännu snyggare lösning än på videon, jag har en liten hake fastsydd under en spetsapplikation på bakdelen av klänningen så den syns inte när man har släpet ute. :)

  • Äldre 22 May 09:56
    #10

    Jag hade min med släp ända tills det var dags för dansen med utomhusvigsel, grusgångar och allt utan problem. Till dansen bytte jag om till en nästan identiskt klänning men i tea-length och satte på samma skärp så jag fick frågan dagen efter av en av gästerna m jag hade klippt av klänningen under kvällen, ha ha

  • Äldre 24 May 03:23
    #11

    Jag kommer ha ett långt cathedral släp på min klänning, har en slöja som är 4 meter lång och har tänkt att släpet ska vara ca 3 meter lång, kommer ha ett avtagbart släp och när det är borta kommer jag ha ca 50 cm släp kvar.

    Jag älskar släp och visst det är inte det mest praktiska att vandra runt med massa släp men jag vill inte vara så himla praktisk, jag vill ha min drömklänning och vara prinsessa för en dag,, sen har jag ju två el tre tärnor som måste ha lite att göra under dagen

Svar på tråden Opraktiskt med släp?