• Äldre 20 May 12:03
    4478 visningar
    5 svar
    5
    4478

    När ställer man fram blommor till bordsdekorationen?

    Halloj, 

    Har ett bra tag kvar innan jag gifter mig men har fastnat vid en tanke och den lyder: När ska man helst ställa fram blommorna till bordsdekorationen?

    Jag funderar på att plocka egna blommor samt kanske köpa billigare lösa rosor eller dylikt från blombutik/torg/livsmedelbutik men kommer inte ha tid att ställa fram dessa under självaste Dagen D. Hur håller man blommorna så fräsha som möjligt eller klarar de sig i regel under/över ett dygn på plats utan att se ledsna ut?

  • Svar på tråden När ställer man fram blommor till bordsdekorationen?
  • Plätti­s
    Äldre 20 May 15:07
    #1

    Jag kommer prova innan, köpa de rosor som vi funderar på till bröllopet och ställa dem i vaserna vi ska ha på borden. Om de då ser pigga och glada ut i några dagar så kommer vi förbereda dagen innan och ställa allt på borden. Annars kanske vi kan be serveringspersonalen ställa fram vaserna ur kyl/sval när de dukar borden. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 20 May 15:25
    #2

    Jag har egentligen ingen aning, men tänkt på att en del blommor, tex rosor, behöver ha stått i rumstemp ett tag för att slå ut ordentligt och vara sitt finaste. :) 
    Annars är det väl rätt olika hur blommor håller sig. Jag har någon gång köpt snittblommor (gerbera har jag för mig att det var) hos florist som jag hade stående på köksbordet i en månad (!!) innan de blev risiga. Men köper man tex en bukett rosor på ica så håller ju inte de sig fina lika länge. Kvaliten på blommor skiljer sig ju verkligen. Tänk på att de vill stå i olika vattentemperaturer med. Kan vara en idé att välja blommor som vill ha samma temperatur, så håller sig arrangemangen säkert längre. Tumregeln är att blommor med styv stjälk (typ rosor) vill ha ljummet vatten, medan blommor med mjuk stjälk vill ha svalt vatten.

  • Äldre 20 May 16:47
    #3

    Tack, ska prova att köpa på mig lite olika varianter av blommor när Dagen närmar sig. Det känns praktiskt att duka fram och ställa fram allt dagen innan för att inte behöva lägga en tanke på det under självaste dagen. Eller i sånt fall som du Plättis skrev, Be om hjälp att ställa fram blommorna under dagen. 

    Men Gerbera som är så fint, älskar dom! Då vet jag att de är ett alternativ iallafall. 

  • Äldre 20 May 16:52
    #4

    Tack, ska prova att köpa på mig lite olika varianter av blommor när Dagen närmar sig. Det känns praktiskt att duka fram och ställa fram allt dagen innan för att inte behöva lägga en tanke på det under självaste dagen. Eller i sånt fall som du Plättis skrev, Be om hjälp att ställa fram blommorna under dagen. 

    Men Gerbera som är så fint, älskar dom! Då vet jag att de är ett alternativ iallafall.

  • Äldre 9 Jul 10:05
    #5

    Man kan ju faktiskt köra med konstgjorda växter och ha dessa som bordsdekoration. Då kan man ställa fram när man känner för det och eventuellt bara damma av


    Hjälp med text från frilansskribent.info
Svar på tråden När ställer man fram blommor till bordsdekorationen?