• Äldre 20 May 06:46
    1848 visningar
    4 svar
    4
    1848

    Hjälp, hade varit bra!

    Vi hittade vårat drömhus och fick det (lyckan vände), skära ner på bröllopet!

    Vi har snart varit ihop i 10 år och då sa vi att vi skulle gifta oss. Vi har mer eller mindre redan handlat allt. Men vi ska avboka lokalen och ha det i trädgården och maten vet jag inte hur vi ska ha, bord och stolar och tält behövs och vi ska köra till tyskland och handla alkoholen.

    Så tips;

    Vad kan man ha för mat till 40 personer!

    Bra billiga tält?

    Finns det någon man kan låna eller hyra bord och stolar?

    Kan man verkligen ha plast bestick tallrikar och glas?

    Vi måste även skriva om inbjudningskorten och det är 3 månader kvar till bröllopet!

    Tips hur man kan skriva i inbjudningskorten

  • Svar på tråden Hjälp, hade varit bra!
  • Äldre 20 May 08:37
    #1

    Vi kommer också ha vår fest hemma i trädgården. 

    54 gäster & partytält...såg att någon sålde ett bra partytält lagom stort för er här på sidan. Kolla Köp & sälj.

    Kommer bli supermysigt!

    Har ni något församlingshem i närheten eller någon skola som ni kan hyra tallrikar/bestick av? Vi köper tallrikar & koppar på IKEA och så hyr vi bestick från församlingshemmet. 

    Lycka till!!

  • Äldre 20 May 11:07
    #2

    Stort grattis till drömhuset! Glad

    Gällande mat är frågan vad ni har tänkt er?  Buffé eller serverat? Varmt eller kallt? Någon som är allergisk? På många matsidor finns tips på bra buffémat som man även kan förbereda helt eller delvis innan (ex. ica.se). På systembolagets hemsida finns tips på hur mycket dryck som går åt.

    Tält, bord och stolar kan ni säkert hyra från någon firma i närheten (eller låna av bekanta). Google är din vän!

    Gällande bestick och tallrikar, ja man kan ha plastbestick men ska ni servera ex. grillat så vet jag av erfarenhet att besticken har en tendens att brytas av och tallrikarna blötas upp av såser och fuktig sallad. Jag skulle hellre satsa på att låna porslin och bestick av släkt och vänner! Glas däremot brukar gå bra att ha som engångs.

    I inbjudningskorten är det viktigt att skriva att ni kommer att vara utomhus, annars är risk att folk kommer med för lite kläder. Även om det kanske är varmt under dagen så blir det kyligare på kvällen. Tjejerna bör även få veta att festen kommer att hållas i en trädgård så att de inte tar sina finaste skor med de högsta klackarna Flört Har ni någon plan B om det skulle vara 10 grader kallt och hällregn?

  • Äldre 20 May 12:31
    #3

    www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/partytalt-och-tillbehor/partytalt/lyxpaviljong-791112/

    annars vet jag att dessa har hyfsade priser på uthyrning, de hyr ju även ut bord, stolar och porslin.

    www.kikiriki.se

  • Äldre 20 May 15:43
    #4

    Stort grattis till huset! Och bröllopet :)

    Har ni kollat om det finns någon byastuga eller liknande i närheten där ni skulle kunna hålla till? Kvartersgård eller något sånt. Oftast är det väldigt bra hyra och stolar, bord och porslin brukar finnas. Kostnaden för att hyra sånt och hyra eller köpa tält kan lätt bli dyrare. Plus att ni inte behöver ha en plan B vid dåligt väder. Ibland finns det också dukar, ljusstakar, vaser osv i såna lokaler, så det är ytterligare en kostnad man kan slippa genom att hyra en lokal istället.

    Själva vigseln kan ni ju ändå ha hemma i trädgården, om ni inte redan har kyrka bokad :)

    När det gäller maten, så är nog buffé det bästa alternativet. Det brukar gå att hitta catering från ca 150kr/person. Om ni vill hålla nere kostnaderna ännu mer, så kan det ju vara en idé att laga maten själv. Jag lagade buffé till drygt 30 personer själv, vilket kostade ca 800kr. Det var en kall buffé, för då behöver man inte tänka på att värma upp och hålla maten varm :)

    Ni kan ju också välja att ha bar till självkostnadspris, så får ni tillbaka lite slantar där :)

Svar på tråden Hjälp, hade varit bra!