• Äldre 19 May 20:22
    5237 visningar
    5 svar
    5
    5237

    hur skriva på kuverten?

    Har försökt få fram information hur man skriver på kuverten, men blir inte riktigt 100.
    Vi har inbjudningskort med basic info, och i inbjudan har vi skrivit "för mer information gå in på vår bröllopsida" Där har vi skrivit att barn är välkomna till kyrkan, men festen vill vi fira i vuxnas sällskap. Hur skriver vi på kuverten ? Bara de vuxnas namn eller skriver vi fam ändå ? 

  • Svar på tråden hur skriva på kuverten?
  • crs
    Äldre 19 May 20:42
    #1

    I en sån situation skulle jag skrivit de vuxnas namn, mtp att inbjudan främst riktar sig till dem.

  • Äldre 5 Jul 13:08
    #2

    Det enklaste borde väl vara att skriva 'familjen' och sedan förklara vad man menar med det på gästens inbjudningskort: 'hela familjen är välkommen till kyrkan men festen riktar sig främst till vuxna', eller någonting liknande.

  • Plätti­s
    Äldre 6 Jul 16:02
    #3

    Grundregeln brukar vara att inbjudan gäller de som den adresserats till. Om ni skriver "familjen" så gäller inbjudan hela familjen. Vi skrev bara föräldrarnas namn eftersom vi också hade barnfritt. Både min lillasyster och min blivande mans lillebror är så unga att de fortfarande bor hemma, men då klämde vi in tre namn på kuvertet. 

    Lättast är att vara tydlig från början till slut. Vi skrev i inbjudan (och hade meddelat innan) att vi ville ha en barnfri fest, i och med att lokalen inte alls lämpar sig för mindre barn. Alla våra gäster svarade direkt att de skulle börja leta barnvakt, och det var i januari. Samtliga barn var kusinbarn, våra syskon och närmaste vänner har inte barn. Inte vi heller, för den delen

    Vi var dock inställda på att kunna förklara varför vi inte ville ha några barn med, och det bör man vara beredd på. Även om man kan tycka att gästerna kan respektera en sådan önskan då det bara gäller en kväll så är det bra att kunna motivera det. Alkohol och barn brukar inte kännas bra, och för oss så ligger lokalen vid älven och har en brygga som går ut i vattnet. Det räcker att hålla reda på mina vuxna syskon och vänner, jag vill inte behöva oroa mig för vad barnen hittar på också.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 6 Jul 16:03
    #4

    Skriv namnen på dom som är bjudna hela dagen. 


    Några kommer säkert höra av sig och fråga om deras barn får följa med i alla fall, men då har ni i alla fall inte antytt att dom får det genom att rikta inbjudan till hela familjen...

  • madmox­xi1177
    Äldre 6 Jul 19:38
    #5

    Jag kommer skriva på de vuxna, så får de ta ställning till om de ska ha barnvakt eller om de vill passa barn själva hela kvällen.

Svar på tråden hur skriva på kuverten?