• Anonym (Anony­m)
    Äldre 11 May 11:20
    4057 visningar
    9 svar
    9
    4057

    Är det okej att fråga familjemedlemmar om de är gravida?

    Är det okej att fråga nära familjemedlemmar om de väntar barn baserat på att de har börjat gå upp i vikt?

    Jag älskar min familj väldigt mycket och bryr mig om mina vänner men jag tycker att det är en privat fråga. Varför inte vänta några veckor tills paret berättar själva? Varför måste man fråga i förväg och riskera att ha fel? Kanske är det jag som har dålig självkänsla men jag vill att det ska vara min mans och min ensak tills vi bestämmer oss för att det inte är det längre.

    Vad känner ni?

  • Svar på tråden Är det okej att fråga familjemedlemmar om de är gravida?
  • Äldre 11 May 12:05
    #1

    Nej, det är det inte. Antingen är man bara tjock och då tar man väldigt illa upp, eller så är man gravid och vill man nog själv välja när man berättar det.

    Min moster frågade mig när bebisen skulle komma, när jag inte alls var gravid. Inte var jag särskilt tjock heller, men var svullen eftersom jag hade mens. Jag tycker fortfarande inte att det var okej, och nu när jag faktiskt är gravid kommer hon vara den sista som får veta. 

  • Äldre 11 May 12:49
    #2

    blogg.dn.se/etikettfragan/2015/02/09/9920/

    Tycker Ribbing är klockren här. Och nej, jobbar man inte som vårdgivare åt den potentiellt gravida eller misstänker att man är far till ett eventuellt barn så är det aldrig en okej fråga. Det blir ALLTID fel, och är sällan den frågandes ensak.

    Är personen gravid och vill vara det kommer de nyfikna få veta förr eller senare.

  • Äldre 11 May 12:51
    #3

    Och folk vill nog väl, eller är bara extremt nyfikna och har innehållsfattiga liv, men ändå. Det är extremt klumpigt. Även om allt är som det ska kan man vilja vänta med att berätta, det måste vara upp till de direkt (fysiskt) inblandade. 

  • Äldre 11 May 12:53
    #4

    Ärligt talat avvakta.
    Det är aldrig kul att få kommentaren om man inte är gravid.
    Sedan förstör man ju lite för personen ifråga, om de velat berätta det själv.
    Ofta vill man ju passera 16veckor innan man berättar..

  • Plätti­s
    Äldre 11 May 13:54
    #5
    +2

    Det är ALDRIG okej att fråga om någon är gravid! Om man inte arbetar inom sjukvården och möter någon som patient. 

    Min svärfamilj är värst på att fråga om jag är gravid, det händer med jämna mellanrum (svärmor frågade senast i helgen då jag var obeskrivligt hungrig eftersom middagen dröjde) och är enligt vissa av sambons släktingar befogat eftersom vi varit ett par i sex år och är i barnafödande ålder. Dessutom dricker jag sällan alkohol eftersom jag tar mediciner som inte går ihop med det, och det har förorsakat många frågor och att jag behövt berätta allt som är fel på mig. Vilket inte syns, och därför brukar jag föredra att inte berätta för människor. 

    Jag flippade ut på en person som frågade tio gånger på en vecka om jag var med barn. Då hade jag gått upp i vikt på grund av en depression, flyttat till större lägenhet eftersom vår förra var så liten att vi höll på att strypa varandra, och dessutom köpte större bil (som var betydligt mer bränsleekonomisk än den gamla).

    Det finns INGEN som vet hur länge man kanske har försökt få barn, hur många missfall man gått igenom eller kanske inte kan få barn över huvud taget. Därför är det ALDRIG okej att ställa en så personlig fråga. 

    För mig och min sambo har det dessutom varit en sak vi diskuterat i många år. Jag är redo för barn, han är det inte (och dessutom har våra respektive jobbsituationer inte varit något att hurra för) och vi har bråkat om det som galningar. Att då få frågan om jag är gravid (vilket jag ofta önskar att jag vore) knuffade mig till slut över gränsen. 

    Jag önskar att fler kunde låta bli att fråga. Det är personligt, i vissa fall kränkande och dessutom jävligt olämpligt. Och om jag skulle vara gravid så skulle faktiskt min svärmor och resten av släkten (både min och sambons) faktiskt få veta det i sinom tid. Eller är de bara de som frågar om eventuell graviditet som får lära känna den eventuella bebisen när den kommer ut?

    Eftersom jag är både tjurskallig och långsint kommer de som frågat om jag är gravid under årens lopp vara de som sist får veta i framtiden. "Förresten, det här är mitt barn, hen är sju nu, så jag måste ha glömt berätta att jag var gravid."


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ms T
    Äldre 11 May 14:20
    #6

    Det är väldigt känsligt att fråga

  • Äldre 11 May 14:32
    #7

    Jag tycker att det beror på vilken relation man har, jag har frågat nära vänner och fått frågan av samma vänner. Vi frågade varandra eftersom vi pratat om barn och ungefär när i tiden man skulle börja försöka, så jag har inte tagit illa upp då. Dock fick jag frågan av en arbetskamrat och jag tog väldigt illa upp och skällde ut henne... Bryr mig inte heller om min syster skulle fråga för vi pratar om allt. Men annars skulle jag bli väldigt sur om någon annan frågade. Så mitt svar är att det beror på vem som frågar.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 12 May 12:47
    #8

    Jag förstår inte riktigt vad det är för svar man väntar sig:

    "Oj, men vad bra att du påminde oss. Det stämmer att vi väntar barn men vi hade glömt bort att berätta det".

    Det finns förmodligen en anledning till att paret inte har sagt något ännu och jag tycker att man ska respektera det. Man får veta i sinom tid ändå.

    Alternativet är att man inte är gravid alls och då blir det bara pinsamt oavsett.

    Låt bli att fråga, helt enkelt.

  • Äldre 12 May 13:49
    #9

    Haha! Själv svarade jag entusiastiskt när min syster frågade om mina tidiga graviditetssymptom - utan att komma på tanken att höra efter om det möjligen fanns någon speciell orsak till att hon frågade. Hon är alltså gift och precis klar med sina studier. Några dagar senare berättade hon att jag ska bli moster. Skrattande

Svar på tråden Är det okej att fråga familjemedlemmar om de är gravida?