• Ale
    Äldre 6 May 09:13
    2401 visningar
    8 svar
    8
    2401

    Vigsel en vecka innan bröllop?

    Hej!
    Vår pastor har av olika anledningar ställt in vigseln vi skulle ha i kyrkan, och vi känner att då kan vi lika gärna skippa att gifta oss i kyrkan för vid närmare eftertanke var det inte så viktigt att ha en kyrklig vigsel.

    Men då till frågan: Om vi gifter oss borgerligt (ungefär en vecka innan bröllopet) kan vi då göra något annat i början av bröllopet för att så att säga sätta stämningen? Har nån av er gift sig innan bröllopet och hur gjorde ni? Tacksam för alla idéer och förslag!

  • Svar på tråden Vigsel en vecka innan bröllop?
  • Plätti­s
    Äldre 6 May 09:47
    #1

    Det går ju "förnya löftena" även om ni bara varit gifta en vecka. Eftersom det inte är juridiskt bindande får vem som helst hålla i den. Då går det ha klänningen och finkostymen i alla fall, solist om man vill och hela köret. Fast utan präst eller vigselförrättare.

    Vi har ett borgerligt bröllop som kommer vara precis som ett "vanligt", fast utan gud och inte i kyrkan. Inmarsch, solist, ringväxling och diktläsning. Inga psalmer/allsånger heller.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ale
    Äldre 6 May 09:53
    #2

    Det var ett bra förslag! Vad kommer ni ha för löften under er borgerliga vigsel? När vi gifter oss lagligt, på rådhuset, så kommer vi ju ha "standardlöftena" så att säga, har ni också dom eller har ni gjort om era till något mer personligt eller så?

    Nu när vi inte ska vara i kyrkan så har vi ju liksom ingen passande lokal till vigseln, bröllopslokalen är full av bord så det känns trångt och konstigt att vigas där :) Men man kanske kan ta en snabbförnyelse av löftena och en liten trudelutt!

  • Plätti­s
    Äldre 6 May 10:09
    #3

    Vi kommer nog ha standardlöftena på vår vigsel, det känns som att vi kommer vara tillräckligt nervösa utan att behöva tänka på egna löften  

    Eftersom vi kommer vara för många för att rymmas i rådhusets lokaler (som är jättefina men yttepyttesmå) och hade turen att boka världens bästa ställe till middagen och festen kommer vi kunna vigas där. Det blir på en terrass med utsikt över älven som flyter förbi. Vi frågade ägaren till lokalen som en sista utväg, och han svarade "självklart". Då hade vi letat vigsellokal i veckor, och jag blev så lättad att jag nästan grät. 



    Så här ser det ut från älven De frågade om vi ville komma med båt, lägga till vid bryggan och gå upp till de väntande gästerna, men det blev lite för dramatiskt för mig. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ale
    Äldre 6 May 10:16
    #4

    Men oj vad fint!! Vilken tur ni har som fick en sån lokal! Vi hade tänkt ha ungefär en så episk lokal också, men så krånglade allt så mycket så det blev en liten gästgivaregård som ägs av svärmors kompis istället... Inte nån sådär jättefantastisk omgivning direkt. Men det kanske går att göra en snabb variant utanför på gården, ifall det inte regnar :) 

    Men då är väl nästa fråga, vilken sorts person kan vilja "viga" oss? Jag har ingen aning om vem vi ska fråga verkligen. Har du också märkt att det är HUR MYCKET SOM HELST att planera inför ett bröllop? Jag hade nån slags bild av att om man börjar i tid så kommer allt gå smidigt, men det gör det inte alls ^^

  • Plätti­s
    Äldre 6 May 10:25
    #5

    Det var min sambo som bestämde att vi skulle boka den efter att han hade varit där med jobbet. Först efter vi hade bokat den fick jag se den (även om jag såklart googlade bilder innan) och den är ännu finare i verkligheten. 

    Har ni någon vän eller släkting som är duktig på att prata och ta plats? Då hade jag bett hen viga oss, eller tagit kontakt med en vigselförrättare på kommunen och haft den riktiga vigseln i en enklare variant på gården (och om det regnar så betyder det lycka i det kommande äktenskapet, så det gör inget). 

    Eller hur?! Hur svårt kan det vara att planera ett bröllop, tänkte jag innan och skrattade lite när vänner berättade att de aldrig i livet skulle gifta sig igen eftersom det är så mycket jobb med det. Och så inser man att de har rätt och börjar fundera på om det är en bra idé att gifta sig alls. Varför utsätter sig någon för all den stress som bröllopsplaneringen innebär? Frivilligt! Tungan ute 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 6 May 11:42
    #6

    Jag tycker det är en jättebra idé att på festdagen börja med att läsa upp löften och så. Ni skulle ju kunna vänta med ringväxlingen till det med? Bara ha fixat det rent juridiska innan, liksom, och sen ha som en "vanlig" borglig vigsel?

    Vi gifter oss borgligt, och kommer under vigseln typ bara läsa våra löften, vigselförrättaren lär väl säga något, sen växlar vi ringar och skålar med våra gäster. :) Om det är något "pappersarbeta" att fixa så vill jag även ha det under vigselceremonin, men ni skulle ju kunna ha liknande mest bara utan sånt. :)

  • Äldre 6 May 11:46
    #7
    crs skrev 2015-05-06 11:42:35 följande:

    Jag tycker det är en jättebra idé att på festdagen börja med att läsa upp löften och så. Ni skulle ju kunna vänta med ringväxlingen till det med? Bara ha fixat det rent juridiska innan, liksom, och sen ha som en "vanlig" borglig vigsel?

    Vi gifter oss borgligt, och kommer under vigseln typ bara läsa våra löften, vigselförrättaren lär väl säga något, sen växlar vi ringar och skålar med våra gäster. :) Om det är något "pappersarbeta" att fixa så vill jag även ha det under vigselceremonin, men ni skulle ju kunna ha liknande mest bara utan sånt. :)


    Enda pappersabetet är att man skriver på papper med vittnena sedan e det klart
    Live free, ride free
  • crs
    Äldre 6 May 12:05
    #8
    Nightrod skrev 2015-05-06 11:46:20 följande:
    Enda pappersabetet är att man skriver på papper med vittnena sedan e det klart
    Duger för mig! :D 
Svar på tråden Vigsel en vecka innan bröllop?