• Äldre 29 Apr 18:36
    2473 visningar
    10 svar
    10
    2473

    Svårigheter med vigsel i annat land

    Jag och min sambo ska gifta oss i hans hemland i höst. Vi har valt att ha vigseln där istället för i Sverige eftersom det är betydligt lättare för svenskar att resa dit, än för min sambos släkt och vänner att komma till Sverige (främst pga ekonomi/visum).

    Även om jag givetvis ser fram emot vigseln, och ännu mer emot att vara gift med min sambo, så har jag ett par grejer som känns jobbiga.

    Den första handlar om att jag har en bild av hur ett bröllop "ska" se ut. Vad man gör, vilken typ av mat man har, var man har mottagningen efter vigseln osv. Mycket av det här är inte möjligt i det landet. Jag inser att det är något jag bara får acceptera, och att det säkert kommer bli fantastiskt i vilket fall, men ibland känns det svårt ändå.

    Mitt andra dilemma orsakas av språkbarriären. Jag pratar inte min sambos modersmål, vilket gör att jag inte kan hjälpa till något alls i kontakten med olika företag och liknande, och oftast inte ens kan leta efter saker online. Det är väldigt frustrerande att inte kunna bidra i planeringen, och att alltid få information i andra- eller tredjehand.

    Lite stöd eller liknande erfarenheter vore mycket uppskattat!

  • Svar på tråden Svårigheter med vigsel i annat land
  • Plätti­s
    Äldre 30 Apr 11:29
    #1

    Jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av, men en vän och hennes man gifte sig i hans föräldrars hemland (han är uppvuxen i Sverige). Hon kan inte språket, så han fick boka och ha alla kontakter. Men man kan ju i förväg prata och bestämma vad man vill göra och diskutera alternativen, så att båda får vara med och planera.

    Min sambo och jag har försökt dela upp planeringen, men det är jag som gjort det mesta. Jag har ringt och bokat, kollat förslag och så har vi bestämt tillsammans. Detaljer som dekorationer kan du fixa själv, och kanske börja spåna på ett festhäfte eller en liten parlör med viktiga uttryck att kunna på båda språken

    Typ "vilket vackert brudpar", "skål" och sådana saker.

    Om det skiljer sig mycket åt i traditioner och du är rädd att missa de delar som är viktigast för dig kan ni ha en fest i Sverige också, så att de som inte kan åka ändå ska få fira med er.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 30 Apr 13:03
    #2

    Jag har inga egna erfarenheter men som tidigare människor har sagt kan du kanske ha en liten fest hemma. Kanske med en borglig vigsel för att göra det juridiska lite enklare. 

  • Äldre 2 May 15:56
    #3
    Plättis skrev 2015-04-30 11:29:16 följande:

    Jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av, men en vän och hennes man gifte sig i hans föräldrars hemland (han är uppvuxen i Sverige). Hon kan inte språket, så han fick boka och ha alla kontakter. Men man kan ju i förväg prata och bestämma vad man vill göra och diskutera alternativen, så att båda får vara med och planera.

    Min sambo och jag har försökt dela upp planeringen, men det är jag som gjort det mesta. Jag har ringt och bokat, kollat förslag och så har vi bestämt tillsammans. Detaljer som dekorationer kan du fixa själv, och kanske börja spåna på ett festhäfte eller en liten parlör med viktiga uttryck att kunna på båda språken

    Typ "vilket vackert brudpar", "skål" och sådana saker.

    Om det skiljer sig mycket åt i traditioner och du är rädd att missa de delar som är viktigast för dig kan ni ha en fest i Sverige också, så att de som inte kan åka ändå ska få fira med er.


    Ja, självklart diskuterar och bestämmer vi allting tillsammans, bara det att min sambo får göra själva jobbet sen. Hur känner din sambo inför att det är du som genomför det mesta?

    Dekorationer blir ju svårt att göra något med i Sverige, eftersom vi måste flyga till bröllopet. Det jag har funderat på är att möjligen köpa såna där "ljuspåsar" som man stället typ ett värmeljus i, platt och bra.

    Parlör var ett roligt förslag! Det ska jag fundera på. Synd bara att det ändå blir sambon som får översätta allting.

    Vi har pratat lite om att ha en fest i Sverige också, kanske framför allt för mina släktingar som inte kommer till bröllopet. Bra poäng att tänka på det jag (inbillar mig att jag) kommer sakna på bröllopet där. =)
  • Äldre 2 May 15:58
    #4
    ellendellen90 skrev 2015-04-30 13:03:42 följande:

    Jag har inga egna erfarenheter men som tidigare människor har sagt kan du kanske ha en liten fest hemma. Kanske med en borglig vigsel för att göra det juridiska lite enklare. 


    Ja, som jag nämnde i svaret till Plättis har vi pratat om en fest hemma efteråt också. Det juridiska kommer vi dock fixa i sambons hemland, den enda svårigheten blir möjligen att översätta dokumenten till svenska eller engelska.
  • Plätti­s
    Äldre 2 May 19:44
    #5
    Gholi skrev 2015-05-02 15:56:47 följande:

    Ja, självklart diskuterar och bestämmer vi allting tillsammans, bara det att min sambo får göra själva jobbet sen. Hur känner din sambo inför att det är du som genomför det mesta?

    Dekorationer blir ju svårt att göra något med i Sverige, eftersom vi måste flyga till bröllopet. Det jag har funderat på är att möjligen köpa såna där "ljuspåsar" som man stället typ ett värmeljus i, platt och bra.

    Parlör var ett roligt förslag! Det ska jag fundera på. Synd bara att det ändå blir sambon som får översätta allting.

    Vi har pratat lite om att ha en fest i Sverige också, kanske framför allt för mina släktingar som inte kommer till bröllopet. Bra poäng att tänka på det jag (inbillar mig att jag) kommer sakna på bröllopet där. =)


    Han jobbar med support och pratar i telefon större delen av dagarna, så han är egentligen bara tacksam över att slippa ringa :) Vissa saker har vi delat upp, till exempel har han ansvar för att prata med fotograf och att hitta tårtdekorationen. Ringar, kontakt med lokalen och inbjudningarna har vi gjort tillsammans.

    Jag är projektledaren av oss två, så det är samma sak i vardagen. Men jag har kontrollbehov som jag övar på att släppa, så lokalen bokade vi faktiskt efter att bara sambon sett den. Han sa att den var perfekt, och han hade fullständigt rätt när jag väl fick se den :)

    Det var en bra övning inför framtiden, för lokalen för middag och fest är en stor del av bröllopet, men det kommer inte alltid gå prata ihop sig innan alla beslut i framtiden. Så då får man helt enkelt lita på varandra.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 May 21:33
    #6
    Plättis skrev 2015-05-02 19:44:36 följande:
    Han jobbar med support och pratar i telefon större delen av dagarna, så han är egentligen bara tacksam över att slippa ringa :) Vissa saker har vi delat upp, till exempel har han ansvar för att prata med fotograf och att hitta tårtdekorationen. Ringar, kontakt med lokalen och inbjudningarna har vi gjort tillsammans.

    Jag är projektledaren av oss två, så det är samma sak i vardagen. Men jag har kontrollbehov som jag övar på att släppa, så lokalen bokade vi faktiskt efter att bara sambon sett den. Han sa att den var perfekt, och han hade fullständigt rätt när jag väl fick se den :)

    Det var en bra övning inför framtiden, för lokalen för middag och fest är en stor del av bröllopet, men det kommer inte alltid gå prata ihop sig innan alla beslut i framtiden. Så då får man helt enkelt lita på varandra.
    Det låter som om ni har en bra taktik. Jag kan relatera lite till det där med kontrollbehovet och att det är en bra övning i att släppa det. Härligt att höra att du fick det bevisat att det gick bra även fast du inte kunde kontrollera lokalvalet.

    Idag har jag mailat Skatteverket med en fråga om vigselbeviset, det är i alla fall något som jag kan göra.
  • Plätti­s
    Äldre 3 May 10:52
    #7
    Gholi skrev 2015-05-02 21:33:38 följande:

    Det låter som om ni har en bra taktik. Jag kan relatera lite till det där med kontrollbehovet och att det är en bra övning i att släppa det. Härligt att höra att du fick det bevisat att det gick bra även fast du inte kunde kontrollera lokalvalet.

    Idag har jag mailat Skatteverket med en fråga om vigselbeviset, det är i alla fall något som jag kan göra.


    Jag vet att min vän som gifte sig utomlands åkte dit några gånger med sin man för att se på lokaler, träffa vigselförrättare och såna saker. Men hon pratar som sagt inte språket och är ganska beroende av honom när de är där. Fast de löste allt och är fortfarande idag supernöjda med bröllopet.

    Om du och din blivande man kan komma överens om en bild ni har av bröllopet och efterföljande fest, så kan ni hjälpas åt att genomföra det även om han är den som har alla kontakter. I vårt förhållande hade det varit hur bra som helst om min sambo blev tvungen att ta över planeringen för bröllopet, för att se hur mycket jobb det är. Vi delar på och pratar om allt, men många detaljer funderar jag på ett tag innan jag ger förslag till honom.

    Båda två är överens om att hålla allt enkelt och stilrent, så det blir lagom lite dekorationer och fokus på den fina lokalen. Jag jobbar med marknadsföring, så trycksaker och annat småpill kan jag göra på raster och lugna stunder på jobbet. Men jag gör dem utifrån den bild vi har av hur vi vill att bröllopet ska bli.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 May 20:46
    #8
    Plättis skrev 2015-05-03 10:52:53 följande:
    Jag vet att min vän som gifte sig utomlands åkte dit några gånger med sin man för att se på lokaler, träffa vigselförrättare och såna saker. Men hon pratar som sagt inte språket och är ganska beroende av honom när de är där. Fast de löste allt och är fortfarande idag supernöjda med bröllopet.

    Om du och din blivande man kan komma överens om en bild ni har av bröllopet och efterföljande fest, så kan ni hjälpas åt att genomföra det även om han är den som har alla kontakter. I vårt förhållande hade det varit hur bra som helst om min sambo blev tvungen att ta över planeringen för bröllopet, för att se hur mycket jobb det är. Vi delar på och pratar om allt, men många detaljer funderar jag på ett tag innan jag ger förslag till honom.

    Båda två är överens om att hålla allt enkelt och stilrent, så det blir lagom lite dekorationer och fokus på den fina lokalen. Jag jobbar med marknadsföring, så trycksaker och annat småpill kan jag göra på raster och lugna stunder på jobbet. Men jag gör dem utifrån den bild vi har av hur vi vill att bröllopet ska bli.
    Vad skönt för din vän att de hade möjlighet att åka dit innan. Vi har tyvärr inte den möjligheten, men vi har i alla fall varit på platsen där vi ska vigas. Vi hoppas på att det kommer finnas en del blommor utanför restaurangen där vi ska ha festen, så att vi inte behöver fundera så mycket på dekorationer. Jag såg er lokal på en bild i en annan tråd, det såg ju fantastiskt ut!
    I dagarna har vi fått klart allt med en fotograf (som pratar lite engelska!), det är skönt när det händer saker. Han var mitt förstaval med jättefina bilder, så jag är väldigt glad att vi kunde boka honom. Bilder är åtminstone lätt att förstå oavsett språk.
  • Plätti­s
    Äldre 7 May 23:04
    #9

    Skönt att det går kommunicera med fotografen! Har ni förresten kollat med Skatteverket om vigseln i landet är giltig även i Sverige? Annars kan ni behöva vigas på båda ställena.

    Ja, den är fantastisk :) Nästa vecka ska vi åka dit och jag får se den i dagsljus och på våren för första gången. Förra gången var det en sen vinterkväll, så det gick inte se så mycket mer än insidan :P

    Så länge du och din blivande kommunicerar med varandra och är överens om planeringen tror jag inte det kommer bli några problem att planera ett bröllop utomlands. Det önskar jag att vi var bättre på, även om vi planerar bröllop på orten där vi bor och sambon är uppvuxen. Jag kör mitt race och sambon sitt, ibland stämmer vi av och pratar om saker. Det är frustrerande.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 11 May 14:08
    #10

    Vi var i en liknande situation, men valde att ha två bröllop, eftersom vi båda ville ha familjerna med och det inte  var möjligt att samla alla. Vi gifte oss först i Sverige förra sommaren, svenskt kyrkbröllop med min släkt och blandade vänner. Vi hade sedan ett traditionellt bröllop i hans hemstad (helt annorlunda), med stora delar av hans släkt närvarande, och min närmaste familj. Det kändes roligt att kunna göra båda, eftersom varken hans eller min familj hade känt sig nöjda med bara det ena alternativet. Det var naturligtvis tråkigt att inte hans familj kunde närvara på det som jag såg som det "riktiga" bröllopet, men eftersom de ansåg att det andra bröllopet var det "riktiga", så var det egentligen inget problem. Det här var absolut bästa lösningen för oss, eftersom vi hade liknande problem att ekonomi och visumansökningar inte möjliggjorde att samla alla, varken i Sverige eller hans hemland.
    Vi hade också problem med språken. Vår svenska vigsel var tvåspråkig svenska-engelska, så att så många som möjligt kunde följa med, men den andra vigseln var på hans modersmål som jag bara förstår enstaka ord av, jag förstod inte mycket, även om han försökte förklara efterhand. Inte optimalt, men ändå okej. För det svenska bröllopet hade vi möjlighet att resa och besöka lokalerna och välja tillsammans innan, men för det andra bröllopet var det i princip hans far som bokade allting eftersom vi bara kom dit några dagar innan.

Svar på tråden Svårigheter med vigsel i annat land