• robinsyster

    överraskningsbröllop

    Jag och min sambo tänkte överraska alla med att gifta oss på vår sons namngivningsfest. 


    Jag har ordnat hindersprövning och vigselförättare och bokat in ett datum. Läser att de flesta gifter sig på en lördag, spelar det någon roll? Jag vill gärna gifta mig en söndag, inte för att dagen spelar någon roll utan just datumet. 
    Varför gifter man sig på en lördag? 

  • Svar på tråden överraskningsbröllop
  • woho

    Av någon anledning så verkar det vara så att man "ska" gifta sig en lördag och enda anledningen jag kan komma på till det är att väldigt många är lediga lör-sön och därför inte behöver ta ledigt. 
    Men vi struntade fullständigt i det och kommer gifta oss en fredag för det är vår årsdag för förlovningen då. Om någon inte har lust att ta ledigt då så är det inte vårt problem och i våra familjer är det flera som jobbar helger ibland så det kommer troligtvis ändå vara några som måste ta ledigt vilken dag vi än väljer. Och vi har inte hört att det är någon som har tyckt att det är konstigt.

  • Endora

    Kan tänka mig att det bara är för att flest är lediga och kan dricka/festa lite om dem vill. Jag jobbar dock helger, storhelger osv, så gör detsamma vilken dag någon väljer att gifta sig på.  Vissa vill ju ha ett speciellt datum, och då kan det ju bli vilken dag som helst i veckan.

    Vill folk komma, så får dem ju ta ledigt ifall dem jobbar.

  • Ms blir Mrs

    Den gamla kyrkotraditionen är begravning på fredag, bröllop på lördag och barndop på söndag.

    Lite uppluckrat är det numera även i kyrkan men man behöver inte alls låta kyrkan ha inflytande över ens liv om man inte vill.

    Vid borgerlig vigsel väljer man ju helt fritt - det kan ju vara en tisdag kvart i tio på förmiddagen om man så vill.

Svar på tråden överraskningsbröllop