• Qlsson

    Litet bröllop men inte FÖR futtig akt - tips?

    Hej

    vi gifter oss i juni, borgerligt och bara med den närmaste familjen. Vi tänkte bara ha en kort ceremoni utan musik eller egna löften etc - men nu när det närmar sig börjar jag tänka - min blivande mans föräldrar känner sig kanske lurade om det tar 5 minuter (jag SJÄLV känner mig kanske lurad!?!) (hans mamma är rätt romantisk av sig och ser fram emot detta jättemycket!!)


    Så om vi inte vill ha någon som sjunger solo eller ha några egna löften vi ska läsa till varandra - vad gör vi då med själva ceremonin så att det inte blir FÖR kort?


    Vigselförrättaren ska läsa en dikt under ringväxlingen, och hon har ju en lite kortare text hon läser också, men hela den tar kanske 1-2 minuter att läsa...


    Fy vad svårt det här är!! Önskar att jag hade min mamma i livet, hon kommer verkligen att fattas mig på bröllopet, och hon hade varit bra att prata med om detta!!

    Några tips?
    Hur gjorde ni andra?

  • Svar på tråden Litet bröllop men inte FÖR futtig akt - tips?
  • Allrakäraste

    Strunta i vad svärföräldrarna tänker, det är inte DERAS vigsel utan er. Om den blir kort spelar väl inte så stor roll så länge den blir som NI tänkt er. Vill ni inte ha solosång eller egna löften så fundera ut om det är någonting annat som ni skulle vilja fylla ut med, var kreativa och välj någonting som symboliserar er som par. Hur träffades ni? Vad har ni för intressen? Finns det någonting där som kan användas för att göra vigseln personlig och samtidigt ge er någon minut extra att njuta av stunden då ni blir man och hustru? :)

  • Plättis

    Vi kommer ha en enkel, borgerlig vigsel. Min kusin är en väldigt begåvad sångerska och kommer sjunga på vigseln, så den kanske tar 15-20 minuter totalt. Egna löften kommer vi hoppa över eftersom det skulle bli lite för mycket att hålla reda på när man redan är nervös. Och lite för att min sambo vägrar Tungan ute 

    Men lite solosång och diktläsning kommer vi ha med, för att inte känna att vi varit nervösa så länge över något som är över innan vi har hunnit förstå att det börjat. 

    Fokusera på hur du själv känner, och om din blivande man har några önskemål. Vi fick till exempel diskutera vilka sånger min kusin skulle sjunga i flera månader innan vi var överens och kunde ge dem till henne som förslag. Fast musik har alltid varit viktigt för oss båda, så där var vi tvungna att vara överens  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Nyfiken gul , nu fru

    Finns det risk att du/ni redan nu kanske känner er snuvade på er vigselstund så kanske ni får fundera på om det finns något som passar att stoppa in för att göra den lite längre. 

    Har ni funderat på att kanske spela någon form av musik så ni har en "in/utmarsch"?  Det gör ju cermonin lite längre och lite mer romantisk/högtidlig. 

    Eller kanske välja att spela upp ett instrumentalt musikstycke som ni båda tycker om. 

Svar på tråden Litet bröllop men inte FÖR futtig akt - tips?