• Loveit

    Kollar ni vilken modell som passa er bäst?

    Jag har alltid varit inne på att beställa en klänning från Kina, det ska jag fortfarande göra, om jag nu inte hittar den perfekta begagnad.

    Men! Kollar ni enbart efter en fin klänning eller tittar ni först i butik vilken typ av klänning som passar er kroppstyp?

    Funderar själv på att gå till butik för att få hjälp med vilken typ som passar min kropp bäst och därefter beställa en jag gillar.

    Läste precis ett reportage om olika modeller och kroppsformer ????

  • Svar på tråden Kollar ni vilken modell som passa er bäst?
  • Plättis

    Jag har rätt bra koll på vad jag passar i för typ av klänningar, men jag provade i butiker i alla fall. Och det var nyttigt eftersom jag insåg hur stor skillnad det kan bli på små detaljer, och hur det som såg fint ut på hängaren och på modellen inte alls passade på mig. Fast det borde ha gjort det i teorin. 

    De allra flesta butiker har att man får komma och prova gratis, andra tar en liten avgift som man sedan får tillbaka när man beställer via dem. Det kan vara bra att tänka på när man bokar tid för provning. 

    En kollega till mig som ska gifta sig i sommar betalar för övrigt mindre för sin klänning köpt i butik än vad jag betalat för min kinaklänning. Hon hittade den på utförsäljning och är jättenöjd, medan jag hittade drömklänningen på nätet och beställde den. Jag har inte sett hennes klänning och vet inte om de är jämförbara, men min är inte långt ifrån de klänningar jag provade i butik som skulle kosta omkring 10 000 kr. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis

    Min erfarenhet är att det inte behöver se och kännas bra bara för att man enligt kroppstypen ska passa i det. Jag är någonstans mellan timglas och päronformad, och en del av de klänningar jag provade fick mig att se helt vansinnig ut. Det gick ganska fort för mig att lära mig se vad som inte passade, vilket hjälpte mig väldigt mycket när jag beställde klänningen. 

    Lyckligtvis passade klänningen när den till slut kom, men jag vet inte om det beror på tur eller de erfarenheter jag samlade på mig av många timmar i diverse olika provrum i brudbutiker.

    Enligt bilden du länkar till skulle jag kunna ha mermaid, men det är det värsta jag haft på mig. Empire och sheath var inte långt efter. A-linjeklänningarna skilde sig mycket åt mellan varandra också, men det var en sådan som jag hittade som blev perfekt. Men då hade jag provat ett tio- eller tjugotal a-linjeklänningar innan det.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Anettem

    Från början hade jag i tankarna att köpa en klänning på nätet, antingen en märkesklänning via ebay eller någon kinasida. Hade jag gjort det och aldrig gått till en butik för att prova så hade jag förmodligen köpt någon a-lineklänning med prinsesstuk för det var vad jag antog skulle se snyggast ut på min kropp.
    I butiken hittade jag en modell som jag till och med kollat in på nätet och var sugen på, men det var verkligen ingen hit! Visst, jag såg helt okay ut men jag såg ut att vara ungefär 1 meter kort. Fick syn på en sk sheathklänning i spets som såg väldigt fin ut på galgen och fick ett infall att jag i alla fall ville prova och vilken skillnad det var. Plötsligt såg jag betydligt längre och slankare ut och det var precis den siluett som jag ville ha. :)

Svar på tråden Kollar ni vilken modell som passa er bäst?