• Äldre 17 Apr 20:53
    3319 visningar
    7 svar
    7
    3319

    Kompensera för de som måste åka långt till bröllopet?

    Hej
    Jag och min fästman har bestämt oss för att ha bröllopet på hans hemort, och jag får det norrländska vårvinterbröllop jag drömt om länge!

    Vår släkt och familj bor de flesta kvar på våra hemorter, som ligger ca 90 mil ifrån varann (vi bor för tillfället i en tredje stad som vi annars inte har någon anknytning till förutom jobb).
    Det som känns "orättvist" är att all min släkt o vänner måste flyga/åka tåg och dessutom betala boende. Det är också ganska dyrt att åka dit (särskilt under turistsäsongen på vårvintern), det kan kosta flera tusen (även om man bokar tidigt). Min släkt är inte särskilt rik heller utan vanliga bönder :)
    Min fästman har vänner som kommer kunna promenera från festlokalen, de som har längst bor väl nån mil bort.

    Jag vill ju visa mina släktingar från söder den vackra vårvintern så jag vill verkligen gifta mig där, men det känns ändå orättvis.

    Några kreativa lösningar?
    Jag hade gärna betalat boende men det finns inte utrymmer i budgeten :(
    Eventuellt kan vi fixa fram en buss från flygplatsen, och mellan kyrka/festlokal.
    Jag har även snuddat vid tanken på att fråga om de som bor på plats kunde inhysa några gäster, men det är nog inte rättvist heller, de flesta har ju barn osv :)
    Kan man ta kuvertavgift endast från de som bor på plats för att jämna ut kostnaden lite? Det skulle ju t.ex. kunna gå till busskostnaden.

    Hur har ni löst detta?
    Eller accepterar man bara att olika gäster har olika långt?

    Vi kommer absolut inte önska oss några bröllopspresenter, jag vill bara ha alla där!

  • Svar på tråden Kompensera för de som måste åka långt till bröllopet?
  • Äldre 18 Apr 04:40
    #1

    Vi har bjudit släkt som bor i bland annat Irland. Det finns ingen möjlighet för oss att betala något åt någon och vi har inte kuvertavgift. De gästerna får ju helt enkelt ordna allt själva om de vill komma. Och kan de inte så kan de inte.

  • Aniara­4
    Äldre 18 Apr 09:30
    #2

    Det blir ju så om man kommer från olika ställen, eller har gäster som bor på olika platser. Några kommer att få resa. Jag har en gång avstått från en kusins bröllop för att det var för långt att åka (jag var ung och fattig på den tiden och mina föräldrar skulle ta sig dit på ett annat sätt som jag inte ville åka med på), ångrade mig lite efteråt när jag hörde hur kul det hade varit, haha. Men den kusinen skaffade å andra sidan barnvakt och åkte samma sträcka till mitt bröllop.

    Det ni kan göra är att säga tydligt att ni inte förväntar er några presenter från de gäster som har stora kostnader för att komma dit, deras närvaro blir en present i sig. Det kanske också kan underlätta med en enklare klädkod typ kavaj för att inte riskera stora klädutgifter.

  • Äldre 18 Apr 11:09
    #3

    Vi har exakt samma problem och när vi var i första stadiet av vårt planerande funderade vi faktiskt på att ha bröllopet någonstans i fjällen och bara bjuda in de allra närmaste just för att det inte skulle bli orättvist för några. Men i slutändan föll valet på min hemstad. Det vi kommer att göra för de gäster som måste flyga och betala för två hotellnätter är att försöka hjälpa till att kapa kostnaderna genom att se om vi kan få ner priset på något av stadens hotell eller vandrarhem. Samt att se om vi kan ordna med transport från flygplatsen - det är ca 1 timmes extra resväg med buss/flygtaxi. Vi är väl medvetna om att det kan vara så att någon gäst inte har möjlighet att betala resa och boende för att kunna närvara på vårt bröllop, men tyvärr så är det ju så att det är oundvikligt att några gäster måste resa. Det kan ju vara schysst att dessa gäster får veta i ganska god tid att det kommer att vara bröllop just för att kunna hitta flygbiljetter till en rimlig peng och kanske hinna spara ihop lite.

  • Äldre 18 Apr 19:28
    #4

    Det enda ni kan göra i det här läget är att vara ute i VÄLDIGT god tid med inbjudningarna så alla som bor långt ifrån har tid på sig att hitta biljetter, boende och barnvakt om så behövs.  

    Ett annat sätt är också att dammsuga staden där ni ska vara på möjliga boenden, vad är billigast ?  Skriv in förslag i inbjudan om vilka boenden som kan vara ett alternativ.  Är det många gäster som ska bo på samma ställe kan man ju få rabatt på en viss del av summan - väl värt att tänka på och begrunda över.

    Och som ni varit inne på att försöka lösa logistik på plats med tex bussar,, skjuts eller annat mellan kyrka/festlokal/boende.

    Resten är upp till gästerna helt enkelt.  Mer kan ni inte göra.

  • Kotten
    Äldre 20 Apr 10:10
    #5

    Vi gifter oss långt från min sambos familj och delar av vår familj, vår kompensation är att vi har avsagt oss alla former av presenter och vi bjuder på gemensam middag fredagkväll (utöver mat på bröllopsfesten på lördagen) + säkerställer att ingen som absolut inte vill behöver hyra bil på plats i Umeå där vi ska gifta oss (vi har festen utanför stan). Vi har också i vissa fall där vi vet att det är ont om pengar erbjudit boende hos delar av familj vi har på plats eller i den övernattningslägenhet som ingår i festlokalen. 

  • Äldre 20 Apr 12:30
    #6

    Jag ska på bröllop i sommar, min fästmans bror ska gifta sig. De flesta gästerna bor i Stockholm, men de har valt att ha bröllopet på Öland. Det innebär alltså att väldigt många kommer att behöva resa rätt långt. Det är dock inte som vi bryr oss om, om de vill ha bröllopet på Öland tänker vi åka dit och fira dem! Vi kommer att ha med oss en rätt kostsam present, vi tar inte riktigt in resan och boendet i deras presentbudget. Så om jag var er skulle jag bara låta det vara, era gäster överlever nog resan utan problem ;) 

  • Äldre 20 Apr 20:19
    #7
    +1

    Tack för alla svar!

    Det känns som att vi är inne på rätt spår.
    Jag har också tänkt att man kanske kan få "mängdrabatt" på stadens hotell, har sett i andra trådar att man t.ex. kan få en rabattkod som gästerna anger när de bokar boendet.
    Vi har också tänkt vara ute i god tid med inbjudningarna, jag kommer nog också flagga redan i sommar på släktträffarna att det kan vara bra att spara en slant till flygbiljetten ;)
    Och att då också vara riktigt tydlig med att vi endast önskar oss deras närvaro :)
    Enklare klädkod var också ett bra tips, jag tror vi tänkt oss kavaj eller liknande ändå!

    Och ja ni har väl rätt, de som de som kan komma de kommer...

Svar på tråden Kompensera för de som måste åka långt till bröllopet?